Christel Schaldemose: ”Vi skal regulere techgiganterne før det er for sent”

Amazon skal reguleres til at konkurrere på lige fod med de producenter, der sælger produkter via Amazons portal, mener EU-parlamentariker Christel Schaldemose (S). Foreningen for Dansk Internethandel advarer mod regulering, der griber ind i portalernes forretningsmodeller.

Anders Rostgaard BirkmannKlaus Dalgas

MM Special: Hvad har Amazon med til danskerne?

  • Der er fortsat usikkerhed om, hvornår Amazon forventes at rulle sin forretning ud i Norden. 
  • De fleste netbutikker forventer, at Amazons indtog vil medføre lukning af både danske e-handelsbutikker og fysiske butikker.
  • Amazons koncept med at presse priser og lønninger i bund vil møde hård modstand, mener direktør for forening for internethandlende.
  • Et samarbejde mellem Industriens Fond, CBS og DI Handel skal lære danske virksomheder at sælge via platforme som Amazon.

Sådan suger Amazon kunderne til sig

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Christel Schaldemose: ”Vi skal regulere techgiganterne før det er for sent”

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Techgiganternes globale fremmarch skal reguleres nu, inden det er for sent.

Det mener den danske EU-parlamentariker, Christel Schaldemose (S), der er ordfører på Europa-Parlamentets betænkning om de store onlineplatforme, som skal forhandles i de kommende måneder.

”Udviklingen går så utrolig stærkt, at vi er nødt til at reagere nu, hvis ikke vi skal se vores demokratiske system og vores markedsøkonomi blive totalt overtaget af giganterne,” siger Christel Schaldemose.

EU-Kommissionen fremlagde i april et forslag, der skal sikre bedre gennemsigtighed og retfærdighed i onlineplatformsektoren i Europa. Den danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har været efter giganterne med trusler om regulering af data, og hun har de senere år uddelt klækkelige milliardbøder til Facebook, Google og Amazon. Senest har hun proklameret en undersøgelse af Amazons forretningsmetoder.

Christel Schaldemose er som udgangspunkt godt tilfreds med både kommissionens forslag og med Vestagers initiativer. Men det skal gå hurtigere. Initiativet til en undersøgelse af Amazon vil f.eks. først betyde ny lovgivning om 5-8 år.

”Men Amazon er jo allerede dominerende på det europæiske marked i dag. Så vi må handle, inden vi når amerikanske tilstande på onlinemarkedet,” siger hun.

Christel Schaldemose har derfor som svar på kommissionens udspil lavet forbedringer og stramninger på 70 forskellige punkter i sin betænkning til parlamentet. Et af dem handler om Amazons brug af data fra de producenter, som lægger deres produkter på Amazons platform.

Smv’er udkonkurreres af data

Schaldemose vil begrænse den dobbeltrolle, som Amazon har, hvor techvirksomheden tilbyder tredjeparter at sælge deres produkter via Amazons platform, mens Amazon også sælger egne varer. Et fiktivt eksempel kan illustrere, hvad Schaldemoses forslag går ud på.

Virksomheden Løbesko A/S begynder at fremstille biodynamiske løbesko og sælger dem på Amazons markedsplads for at nå et større publikum. Amazon indsamler på markedspladsen data om, hvem løbeskoene bliver solgt til, hvor de bliver solgt henne, hvor mange sko der sælges og til hvilken pris, etc. Her kan Amazon se, at det er en succes, og at Løbesko A/S er en profitabel forretning.

Amazon beslutter sig derfor for også at producere biodynamiske løbesko. Amazon har nu en enorm stor datamængde til rådighed om, hvordan deres løbesko skal markedsføres og til hvem. Herefter bruger Amazon disse oplysninger til at udkonkurrere Løbesko A/S, hvilket er til skade for forbrugeren, da der kommer et mindre udbud af produkter og sandsynligvis også en højere pris i sidste ende.

Problemet er ifølge Schaldemose ikke, at Amazon går ind på markedet. Problemet opstår, hvis Amazon benytter sig af privilegeret markedsinformation om deres konkurrenter til at opnå en konkurrencefordel. Det kan et forbud forhindre.

Forbuddet kan ifølge Schaldemose konkret effektueres, fordi Amazons salg og produktion er to forskellige juridiske enheder. Hvis det gøres ulovligt at sende data fra Amazons salg til Amazons produktion uden samtykke fra Løbesko A/S, bliver der et mere fair handelsmiljø, hvor de mindre producenter ikke i samme grad som i dag risikerer at blive tromlet ned, hvorved konkurrencen sættes ud af spillet.

”Jeg går som sådan ikke i krig med Amazon, for Amazon leverer mange gode produkter til rigtig mange forbrugere. De har også gjort det nemt for små virksomheder at nå mange forbrugere verden over, til gavn for både forbrugere og virksomheder. Det, jeg går i krig imod, er den grundlæggende uretfærdige handelsmetode, hvor de bruger de data, som de indsamler om de små virksomheder, til at udkonkurrere disse. Det er det, jeg er imod,” siger Christel Schaldemose.

DI: Det rigtige spor

Schaldemoses initiativ kan være et skridt i den rigtige retning, mener brancheorganisationen Dansk Industri.

”Schaldemose er inde på et rigtigt spor, men vi glæder os til at se, hvad Vestagers undersøgelse af forholdene viser. Vi ved ikke, om det er et stort problem for det producerende led, at Amazon bruger data til at producere og sælge tilsvarende produkter. Vi har hørt om det, og hvis det er et problem, kan det være nødvendigt at skride ind med regulering,” siger branchedirektør i DI Handel, Annette Falberg.

”Men vi skal grundlæggende være påpasselige med at regulere så kraftigt, at vi kvæler muligheden for at skabe konkurrenter til de store platforme. Hvis reglerne strammes så meget, at nye platforme har svært ved at overleve, får vi jo ikke afskaffet de monopollignende tilstande,” siger hun.

Annette Falberg mener, at der godt kunne være mening i at se på regulering i tilfælde, hvor én spiller har en massiv markedsposition, f.eks. som Amazon på relativ kort tid har fået i Tyskland, hvor de har overtaget næsten halvdelen af e-markedet.

”Men vi håber og tror på, at der kommer konkurrenter til Amazon, selv om virksomheden har vokset sig meget stor i USA og Tyskland. Disse konkurrenter skal ikke kvæles af alt for snærende regulering, så derfor mener jeg, at vi lige skal se tiden an. Schaldemoses forslag er et hjørne af Amazons forretningsmodel, og her kan der muligvis godt være brug for noget regulering,” siger Anette Falberg.

Hos Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, er Henrik Theil, chef for public affairs, enig i, at der skal være fair og gennemskuelige vilkår for de virksomheder, der sælger via en online markedsplads som f.eks. Amazon eller eBay.

”Men vi advarer imod, at EU detaljeret vil regulere forretningsvilkår mellem to virksomheder, altså markedspladsen og den virksomhed, der sælger via markedspladsen. Ecommerce Europe (den europæiske brancheorganisation for e-handel, red.) anbefaler, at der lægges op til et kodeks, der skaber rammen for aftalerne mellem markedspladsen og sælgerne,” siger han. 

Indgreb i forretningsmodel

Christel Schaldemoses udspil fokuserer på misbrug af de markedsdata, som markedspladserne får fra salgene. For Henrik Theil er der ingen tvivl om, at der er en ubalance i vidensniveauet, og at det kan blive og bliver misbrugt.

Alligevel opfordrer han til mådehold i forhold til at regulere markedspladsens mulighed for at bruge data fra sælgerne, fordi det vil være et indgreb i markedspladsens forretningsmodel.

”Vi ser en mulighed i at tilbyde den enkelte sælger adgang til data om eget salg på platformene, så virksomheden får større viden om, hvem der køber dens varer, osv. Men det er ikke den rette vej at forbyde den enkelte markedsplads at bruge den viden, de skaber, ved at tilbyde andre mulighed for at sælge. Det er et indgreb i markedspladsens forretningsmodel, hvilket vi også advarer mod på europæisk plan. I stedet for bombastiske forbud ønsker vi en regulering, der skaber en ramme med fokus på fair og gennemskuelige vilkår, f.eks. inden for en overordnet code of conduct,” siger han.

Christel Schaldemose understreger, at det er godt for forbrugerne, at Amazon er kommet på banen i mange europæiske lande og muligvis også snart i Danmark.

”Det er rigtig godt, at Amazon kan levere gode produkter, og at de kan hjælpe små virksomheder til at nå nye forbrugere. Men de må og skal konkurrere på fair vilkår. Konkurrence er kun godt for forbrugere og erhvervsliv, hvis det sker på lige vilkår,” fastslår hun.

”Helt grundlæggende skal vi sørge for at stille de samme krav til onlineverdenen, som vi gør til offlineverdenen. Og der nytter det ikke noget at vente til, at virksomhederne er blevet så store, at vi ikke længere kan gøre noget ved dem. I værste tilfælde ender vi i en situation, hvor små og mellemstore virksomheder i Europa bliver udkonkurreret på stribe, fordi de ikke kan hamle op med de vilkår, som Amazon dikterer. Det vil være til skade for dansk erhvervsliv, dansk beskæftigelse og danske forbrugere,” siger Christel Schaldemose.

Men er det ikke godt, at den traditionelle detailhandel bliver udfordret af Amazon?

”Alle sektorer har godt af at blive udsat for konkurrence. Det holder virksomhederne på dupperne og sørger for, at de giver det bedste produkt til den bedste pris til forbrugerne. Men det skal ske på lige vilkår, og det er der meget, der tyder på, at det ikke gør i dag,” siger Christel Schaldemose, der tror på, at hendes forslag bliver vedtaget i Europa-Parlamentet.

”Vi er stadig tidligt i forløbet, men jeg spår, at der er en god chance for det. Vi har en fin dialog med de andre partier og deres forhandlere på tværs af politiske skel. Men selv hvis vi får det igennem i Europa-Parlamentet, må vi jo stadig se, hvad medlemslandene i Ministerrådet siger til det,” siger hun. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu