Dansk startup vil samle dit digitale omdømme ét sted

Startup-virksomheden Deemly har udviklet en service, hvor brugere kan kombinere ratings og anmeldelser fra forskellige platforme i én personlig profil. Dermed kan brugerne let fremvise deres samlede online-troværdighed.

Sara Green Brodersen, grundlægger af Deemly
Sara Green Brodersen, grundlægger af Deemly
Peter Hesseldahl

Vores digitale omdømme er afgørende for vores muligheder online, men andres vurderinger af os er typisk delt i små stumper, spredt på forskellige webtjenester. Man kan have en detaljeret profil på LinkedIn, opbygge en høj rating med masser af gode anmeldelser på Airbnb eller GoMore, og få stjernestatus som en troværdig sælger på Ebay.

Men det er svært at vise det samlede billede frem. Ydermere risikerer man at skulle starte helt forfra med at opbygge sit omdømme, hvis man går fra én platform til en anden. 

Det problem forsøger den danske startup-virksomhed Deemly at løse. Brugere kan med Deemlys service samle ratings fra mange forskellige platforme til én personlig profil. Eksempelvis kan en bruger vælge at kombinere sine ratings på Ebay, Airbnb, freelance-arbejdsplatformen Upwork og køretjenesten Lyft. Ideen er, at man dermed kan fremvise sin samlede troværdighed fra andre tjenester på nettet, f.eks. hvis man vil leje en bil eller en båd.

CEO Sara Green Brodersen stiftede Deemly for knap to år siden. I dag er virksomheden aktiv i seks lande med England som det største marked. For Sara Green Brodersen er vores digitale omdømme en form for valuta, vi kan handle med.

”Ubers politik er, at chauffører, hvis gennemsnitlige rating når under 4,5, ikke får flere ture. Det viser meget håndgribeligt, at ens omdømme giver adgang til at få job. Fremover kan man forestille sig noget lignende, der kunne påvirke, hvor høj en præmie man skal betale for forsikringer, om man bliver optaget på en uddannelse, eller om man kan leje en bolig. Men det er ikke målet med vores løsning,” siger Sara Green Brodersen.

Hun kalder vores personlige profil for et ’pas til deleøkonomien’, der gør det muligt at flytte mellem tjenester – og fysisk mellem lande – og stadig kunne vise sin troværdighed og tilføje nye elementer til sit omdømme. 

Vel at mærke, hvis det er muligt at samle dataene fra de mange forskellige tjenester.

Informationer øger troværdighed

Man kan naturligvis spekulere på, hvorvidt det er retvisende at overføre ratings og anmeldelser mellem helt forskellige typer af platforme. Det er ikke sikkert, at en person er en god chauffør på GoMore, selv om han får gode anmeldelser som programmør på Upwork, eller har fire stjerner for renlighed på Airbnb.

Sara Green Brodersen mener, at jo flere informationer, man lægger frem om sig selv, jo mere troværdig og bekendt fremstår man for andre. Hun henviser til et nyt tysk studie, ’Price Determinants on Airbnb: How Reputation pays off in the Sharing Economy’, der viser, at det øger tilliden at samle mange typer anmeldelser, selv om de fortæller om en persons opførsel i helt andre sammenhænge. 

Den tyske undersøgelse viser også, at man ikke nødvendigvis skal have fejlfri og tårnhøje ratings. Grundlæggende virker man bare mere troværdig, hvis man fremviser sine anmeldelser, end hvis man slet ikke har noget at vise. 

”Det er mit mål at give brugerne ejerskab over deres egne data. Det er brugerne selv, der bestemmer, om de vil skabe en profil hos os, og de bestemmer selv, hvilke websites de vil tilknytte ratings fra. Vi går ikke ud og henter alles data og bygger profiler,” forklarer hun.

Sara Green Brodersen medgiver, at det kan betyde, at det mest er brugere, der har gode anmeldelser, som skaber en mere synlig profil.

”Deemly fokuserer på at give et positivt nudge til dem, der gør det godt, så de kan klare sig endnu bedre på tværs af platforme,” siger hun.

LÆS OGSÅ: Dit digitale omdømme er din nye valuta


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu