Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

Anders Rostgaard BirkmannKlaus Dalgas

MM Special: Hvad har Amazon med til danskerne?
  • Der er fortsat usikkerhed om, hvornår Amazon forventes at rulle sin forretning ud i Norden. 
  • De fleste netbutikker forventer, at Amazons indtog vil medføre lukning af både danske e-handelsbutikker og fysiske butikker.
  • Amazons koncept med at presse priser og lønninger i bund vil møde hård modstand, mener direktør for forening for internethandlende.
  • Et samarbejde mellem Industriens Fond, CBS og DI Handel skal lære danske virksomheder at sælge via platforme som Amazon.

Sådan suger Amazon kunderne til sig

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Christel Schaldemose: ”Vi skal regulere techgiganterne før det er for sent”

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Trods statussen som en af de mest digitaliserede nationer i verden er danske virksomheder umådelig ringe til at eksportere varer og tjenesteydelser til udlandet via e-handel.

Tal fra Eurostat viser, at Danmark i en europæisk sammenligning ligger helt nede på en 26.-plads, når det gælder e-eksport. Se figur 1.

En væsentlig grund til den beskedne placering er, at de danske virksomheder stort set ikke benytter sig af globale handelsplatforme som Amazon, eBay og Alibaba. Kun 2 pct. af de danske virksomheders samlede omsætning fra onlinesalg kommer fra udlandet, og kun en tredjedel af de danske virksomheder med e-salg sælger til udlandet.

En helt ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at 90 pct. af de handels-og producentvirksomheder endnu ikke har overvejet at benytte de globale platforme som afsætnings- eller markedsføringskanal for deres produkter. Kun beskedne 1 pct. af virksomhederne bruger platformene fuldt ud i deres salgs- og markedsføringsarbejde.

”Danske virksomheder vil naturligvis gerne ud på eksportmarkederne. Men når det handler om at nå dertil via de globale platforme, har de slet ikke fået øjnene op for de store muligheder, det indebærer. Det er ærgerligt, fordi der kan være et stort potentiale for e-eksport,” siger Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel.

”Virksomhederne mangler ganske enkelt viden om, hvordan man gør,” siger hun.

Nyt projekt skal hjælpe

Det skal der nu rådes bod på. Et nyt forsknings- og udviklingsprojekt skal i de kommende år lære virksomhederne at bruge de globale platforme og derved styrke dansk e-eksport. Projektet er finansieret af Industriens Fond med 8,8 mio. kr. og er et samarbejde mellem Industriens Fond, CBS og DI Handel.

”Vi vil tage fat i de udfordringer, som dansk erhvervsliv oplever i forbindelse med salg via de globale markedspladser. Vi vil opbygge en platform og samle relevant viden, så virksomhederne lettere kan udnytte fordelen ved en global markedsplads,” siger professor ved Institut for Digitalisering på CBS i København, Jan Damsgaard.

”Regulering eller ej, så skal de danske virksomheder blive bedre til at udnytte de globale muligheder, end de er i dag. Det kan vi hjælpe dem med,” siger han.

Danske virksomheder har ifølge Damsgaard været langsomme og fodslæbende, når det gælder udnyttelsen af de globale handelsplatforme. Men i takt med især Amazons voksende styrke, ikke mindst i Europa, er de vågnet op og udviser nu enorm interesse for de nye muligheder.

”Da vi fremlagde projektet for et par uger siden, havde vi regnet med et beskedent fremmøde. Men der kom mere end dobbelt så mange virksomheder for at høre om projektet, end vi havde regnet med, så man må sige, at virksomhederne er vågnet efter nogle års tornerosesøvn,” siger Jan Damsgaard.

Han understreger, at salgsportaler som Amazon og Alibaba naturligvis ikke kan bruges til alt salgsarbejde, men at virksomhedernes skepsis nu bør vendes til en konstruktiv tankegang om, hvordan platformene kan udnyttes bedre end i dag.

”Danmark lever i høj grad af eksport, så de store markedsplatforme på nettet burde være noget, vi tager til os. Det er helt afgørende i en fremtid, hvor også salg mellem virksomheder mere og mere sker via nettet. Derfor skal danske virksomheder så hurtigt som muligt også være på her,” siger Jan Damsgaard.

Annette Falberg fra DI mener, at den kommende platform kan have stor værdi for virksomhederne.

”Vi skal have fjernet barriererne for, at danske virksomheder kan bruge onlinemarkedspladser. Her spiller kvalificeret viden en afgørende rolle, så virksomhederne kan træffe en forretningsmæssig rigtig beslutning. Onlinemarkedspladser er en konkurrent, men de kan også være et potentiale for dansk erhvervsliv. Derfor er det kærkomment, at Industriens Fond går ind i det her projekt,” siger hun.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu