Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

Foto: Audientes
Peter Hesseldahl

MM Special: Højteknologi til lavpris

Brugen af ny digital teknologi er en forudsætning for at nå FNs verdensmål

Teknologi falder så hurtigt i pris, at også de fattigste lande får adgang til nye og avancerede funktioner

Til udviklingslande skal fokus være på need to have, ikke nice to have

En række danske virksomheder har succes med at udvikle digitale løsninger til lave priser

Verden har brug for højteknologi til lavpris

Teknologi er en gamechanger for verdensmålene

Optikere i felten laver synstest for fattige med en smartphone

Dansk app hjælper tusinder af fødende kvinder i udviklingslande

Nokia-spinoff laver billige høreapparater til verdens fattige

Reverse innovation: Når teknologi til ulande sælges i Vesten

Da Nokia lukkede sin udviklingsafdeling i København i 2014, kunne medarbejderne som en del af aftrædelsesordningen søge støtte til at udvikle deres egne projekter. En af dem, der greb chancen, var Hossein Jelveh.

Han er oprindelig fra Iran, og han vidste, at der er masser af mennesker, som har brug for høreapparater uden at have adgang eller råd til dem. Hossein Jelveh fik en håndfuld af de tidligere Nokia-kolleger med på en startup, Audientes, og næste år håber de at kunne gå på markedet i Indien med et billigt høreapparat, som brugerne selv kan indstille.

Danmark er det førende land i verden for udvikling af høreapparater, og de modeller, der udvikles af de tre store i branchen, Oticon, Widex og GN ReSound, er ekstremt avancerede. Men for de fleste mennesker i lav- og mellemindkomstlande er apparaterne uden for økonomisk rækkevidde.

”For den gruppe mennesker, vi henvender os til, er det en afvejning, om de vil anskaffe sig et køleskab eller en scooter – eller have et høreapparat,” siger Steen Thygesen, administrerende direktør i Audientes.

Det er ikke kun prisen, der er problemet. Når man får høreapparat, sker det typisk gennem en audiolog, der justerer apparatet til patientens hørelse. Men i mange lande er der alt for få audiologer. Audientes’ forretningside var derfor at udvikle et robust høreapparat til en overkommelig pris, der kunne sælges i almindelige elektronikbutikker eller online. 

Standardkomponenter får prisen ned og størrelsen op

For at få prisen ned bruger Audientes standardkomponenter. Der er en hel del processorkraft i et moderne høreapparat, og for at gøre det småt nok til at sidde ubemærket i øret, udvikler fabrikanter normalt deres egne chips optimeret til formålet.

Men man kan opnå stort set samme tekniske kvalitet med chips, der i forvejen produceres i så store antal, at priserne er lave. Det betyder dog, at apparatet kommer til at fylde en hel del mere. Audientes’ øreapparat har et par små hovedtelefoner til ørerne, hvorfra der går ledninger ned til et lille halsbånd med betjening, processor og batteri.

Brugerne kan selv indstille Audientes’ høreapparat på fem minutter. Det foregår efter samme princip som hos lægen: Man afspiller en række toner i forskellige styrker og frekvens i hovedtelefonen, og brugerne trykker på en knap, når de kan høre dem. Derefter indstiller apparatet sig selv automatisk.

Det er naturligvis ikke så præcist som en grundig undersøgelse med specialudstyr hos en læge, men det præcist nok til mange med almindeligt aldersbetinget høretab, siger Steen Thygesen:

”Det svarer lidt til de læsebriller, man kan købe i supermarkeder. For de fleste er det fint, men det er selvfølgelig ikke det samme som et par briller, der er specielt tilpasset hos en optiker.”

Målet er, at apparatet skal kunne anskaffes for ca. 2.000 kr. Et dansk høreapparat med samme lydkvalitet justeret hos lægen koster ca. fem gange så meget. 

Store planer og behov for finansiering

Det potentielle marked er enormt. WHO skønner, at en halv milliard mennesker lider af høretab, og i øjeblikket er det højst 100 mio. af dem, der har en løsning. Alene i Indien er der 75 mio. med behov for høreapparat.

Audientes vil lancere i Indien i tredje kvartal af 2019 og derfra udvide til lande som Malaysia, Filippinerne og Thailand. Jo flere de kan sælge, desto længere kan prisen komme ned.

Steen Thygesen fortæller, at den langsigtede plan også er at sælge de billige apparater i markeder som Østeuropa eller USA: ”I andre europæiske lande er der langt mindre tilskud til høreapparater end i Danmark, og derfor investerer folk ikke i det, selv om de har behov.”

Men: De ambitiøse planer afhænger dog af, at Steen Thygesen og Hossein Jelveh kan skaffe den fornødne finansiering til at rykke fra laboratoriet til markedet, og derfor har de ikke kun travlt med at gøre apparatet klar til produktion, men også med at søge funding. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu