Kinas svar på Tesla er ikke en bil

Den mest cool af de nye kinesiske el-biler er uden tvivl NIO. Men egentlig er NIO slet ikke en bil, det er en livsstil.

Peter Hesseldahl

Kina digitale revolution
  • Online og offline handel smelter sammen i new retail-konceptet
  • Alle data om kunderne indgår i deres profiler i de kinesiske internetgiganters univers af tjenester, der dækker alle aspekter af hverdagen.
  • Det handler ikke om at udvikle og sælge enkeltstående produkter, men om sammenhængende løsninger, der understøtter kundens livsstil.
  • De kinesiske virksomheder positionerer sig til at indtage førerpositioner, når de teknologiske skift sker.

Riget i Midten er vågnet

MM MENER: Nu kommer den mægtige vind fra øst

'New retail' – online og offline smelter sammen i Kina

VIDEO: Fremtidens supermarked i Kina

El-biler kan gøre Kinas bilindustri global

Kinas svar på Tesla er ikke en bil

Xiaomi – en kinesisk hybrid af Apple og IKEA

Det handler ikke længere om produktet

I Kina får myndighederne alle data om dig. Alle data.

Når man besøger NIOs hovedkvarter i et industriområde en times kørsel fra Shanghais centrum, begynder rundvisningen ved en væg i receptionen, hvor de store begivenheder i NIOs historie er angivet på en tidslinje.

Den er kort, eftersom det hele startede for bare fire år siden, og derfor ligger virksomhedens milepæle tæt.

Det startede med udviklingen af verdens hurtigste elektriske racerbil, som vandt Formel E-mesterskabet, det internationale motorsportsforbunds (FIA’s) elektriske pendant til Formel 1, i sæsonen 2014-2015 med den tidligere Formel 1-kører Nelson Piquet Jr. bag rattet.

Erfaringerne og teknologien herfra blev hurtigt overført til en luksussportsvogn, EP9, som NIO hævder er den hurtigste serieproducerede bil i verden. En meget lille serie ganske vist, da der til dato kun er solgt 6 modeller til en pris på 1,5 mio. dollar per styk.

Næste trick var at gøre bilen selvkørende og demonstrere det ved at lade bilen drøne rundt på racerbanen Circuit of the Americas i Texas med en topfart på 260 km/t – uden fører.

Med de imponerende resultater kunne NIO tiltrække 1 milliard dollar i investeringer fra en række af de mest kendte virksomheder og entreprenører i Kina, herunder Pony Ma, grundlægger og ejer af it-giganten Tencent. Nu handler det derfor for NIO om at udvikle og lancere den første el-bil til forbrugermarkedet.

NIO ES8 er en SUV, der kommer til at konkurrere direkte med Teslas model X – den med mågevingedørene. ES8 er en ordentlig bamse af en bil, der er 5 meter lang, 2 meter bred og 1,8 meter høj. Der er plads til 7 passagerer, og der er god plads på alle 3 sæderækker. Batteriet, der i sig selv vejer 500 kg, giver en rækkevidde på 500 km. For at sænke vægten består chassiset af 96 pct. aluminium. Hele molevitten – chassis, motor og det avancerede system til selvkørsel – er udviklet og skal fremstilles af NIO selv.

ES8 lanceres i maj. Den to meter brede og fem meter lange elektriske SUV skal konkurrere med Tesla X – til næsten den halve pris. Priserne i Kina starter ved 430.000 kr.

Priserne i Kina starter ved 430.000 kr., hvilket er lidt over halvdelen af, hvad Tesla X koster på de kanter, og efter planen begynder leveringen senest i maj. Samtidig håber man at kunne begynde produktionen i USA i 2020. Ud over de kinesiske faciliteter har NIO et designcenter i München med 100 ansatte og et udviklingscenter til software i San Jose i Silicon Valley med 450 ansatte. Ambitionerne fejler med andre ord ikke noget.

Ceci n’est pas une voiture

Men faktisk er ES8 slet ikke en bil, siger NIOs chef for brugerudvikling, Izzy Zhu. Han sammenligner den i stedet med en mobiltelefon:

”Folk har jo ikke en iPhone for at kunne tale i telefon, det er pga. alle de andre funktioner, at de køber den: De sociale netværk, underholdning, indkøb – den støtter hele vores livsstil. På samme måde er NIO ikke bare en bil. Om nogle år vil det ikke handle om, hvor hurtigt den kan køre, eller hvilke materialer den er bygget af. Det vil handle om at komme ubesværet omkring, samtidig med at vi arbejder, mødes eller bliver underholdt,” siger Izzy Zhu.

NIO vil altså være en platform for en livsstil, og det forbløffende er, at der allerede er hundredtusinder af entusiastiske fans, der følger selskabet online, selv om selskabet dårligt nok har produceret noget endnu. I december samlede arrangementet ’NIO Day’ mere end 10.000 mennesker på et stadion i Beijing for at se den første præsentation af ES8-bilen, og begivenheden blev fulgt af over 100 millioner via live stream

NIO er i færd med at åbne en række såkaldte NIO houses i flere kinesiske storbyer. Et NIO house er ikke bare et showroom men også en slags klub, hvor kunder kan komme forbi, få en kop kaffe, besøge restauranten, hænge ud i biblioteket og endda få deres børn passet, mens de selv shopper.

Det første NIO House åbnede i Shanghai i marts og er designet af det danske arkitektfirma Schmidt Hammer Lassen. 

Fokus på brugeroplevelsen

NIO vil gerne give brugerne en varm, følelsesmæssig oplevelse i bilen. En stor del af betjeningen foregår med stemmestyring, hvor føreren taler til en lille, animeret figur på en rund skærm, som både kan smile, se bekymret ud, rokke i takt til musikken og tage fotos af passagererne.

EVE er NIOs bud på fremtidens selvkørende bil: Et soveværelse, en stue og en maskine der kender sine brugere.

Der er naturligvis også en smartphone-app, der gør det muligt at fjernstyre en lang række funktioner. 

En af NIOs investorer, Tencent, har gennem sin e-handelsplatform udviklet en tjeneste, der gør det muligt at få leveret dagligvarer til bilen, når den holder parkeret, også selv om man ikke er til stede til at låse op.

De forskellige funktioner, ekstra tjenester og bilens evne til at køre selv vil løbende blive opgraderet, når bilerne rigtig begynder at komme ud at køre, og NIO dermed kan anvende de indsamlede data til at videreudvikle softwaren.

Endnu et eksempel på, at NIO fokuserer på hele brugeroplevelsen og ikke kun på bilen, er den vifte af muligheder for at oplade batterierne, som man tilbyder. Kinas storbyer er præget af højhuse, og NIOs undersøgelser viste, at 70 pct. af deres potentielle kunder ikke har mulighed for at installere en lader der, hvor de parkerer. Derfor begyndte man at overveje, om der var måder at bringe strømmen til bilen snarere end at bringe bilen til strømmen. 

En af de løsninger, som NIO vil tilbyde, er at bruge en app til at tilkalde en varevogn, der dybest set er ét stort batteri, som kommer til bilen, og som på 10 minutter kan lade den op til at køre 100 km.

En anden mulighed minder meget om det koncept, som den israelske startup Better Place for nogle år forsøgte at lancere i Danmark: Hvis man ikke har tid til at vente på at bilen lader op ved en stander, kan man på særlige stationer få skiftet hele batteriet til et friskt, fuldt opladet batteri på bare tre minutter.

Alt i alt rummer historien om NIO en lang række af de elementer, der kendetegner den nye generation af kinesiske virksomheder: 

  • De er ekstremt ambitiøse og globalt orienterede fra første dag.
  • De er frygtløse, tager chancer og presser sig selv til det yderste.
  • De rykker superhurtigt.
  • De ser deres produkt som en platform for en lang række digitale tjenester.
  • De bruger mange ressourcer på at skabe og pleje et community af fans.
  • De lytter nøje til (for)brugerne for at forstå og opfylde deres behov.
  • Og så er de ekstremt gode til at sælge sig selv.
NIO hævder, at EP9 er verdens hurtigste el-bil. Pris: 1,5 millioner dollar. Til dato er der fremstillet seks af dem.

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu