Ny teknologi skal få SAS til at flyve højere

Den nye bestyrelsesformand for SAS, Carsten Dilling, har en fortid i store teknologiselskaber. Big data og ny teknologi skal være omdrejningspunktet for fortsat succes for det fællesskandinaviske flyselskab.

Klaus Dalgas

MM Special: De statslige selskaber

  • Generationsskifte på vej i toppen af statens selskaber. I morgen skifter SAS bestyrelsesformand.
  • Erhvervsfolk vil gerne stå i spidsen for statens selskaber, selv om lønnen er beskeden i forhold til det private.
  • 40 pct. af TV 2 skal sælges ifølge det nye medieudspil, men ellers er salgsprocessen gået i stå. Eksperter peger på mulige salgsobjekter.
  • Kun 3 ud af 29 bestyrelsesformænd i statens selskaber er kvinder.

Statslige bestyrelsesposter i høj kurs hos topledere

Ny teknologi skal få SAS til at flyve højere

SAS, et af statens mest omdiskuterede selskaber, får i morgen, den 10. april, ny bestyrelsesformand i skikkelse af den 55-årige Carsten Dilling, der siden 2014 har siddet i SAS’ bestyrelse som menigt medlem. Carsten Dilling afløser dermed Fritz Schur, der har siddet som SAS-formand siden 2008, og som i januar bekendtgjorde, at han ville stoppe ved den kommende generalforsamling.

Carsten Dilling lægger ikke op til store ændringer i det fællesnordiske flyselskab. Men ny teknologi skal være et bærende element for at fortsætte den fremgang, som selskabet har oplevet de seneste tre år.

”Der er ingen tvivl om, at digitalisering, som kommer ind over alle brancher, også er kommet til flybranchen. Den måde, vi møder kunden på – både før og efter rejsen – kræver gode teknologiske løsninger baseret på big data og digitalisering. Jeg har tidligere i min karriere kørt mange former for teknologiske udviklingsprojekter, og det er forhåbentlig også en del af grunden til, at jeg er blevet indstillet som ny SAS-formand,” siger Carsten Dilling, der i hele sin karriere har arbejdet i store teknologivirksomheder som TDC, IBM, Columbus IT og Ementor.

”Kigger man på den kommercielle side og den måde, vi forsøger at styre vores kundeloyalitet, er den digitale flade mod kunden meget vigtig. Vi har taget nogle gode første skridt. Vi har en god app-løsning og arbejder hårdt med vores web. Men der er meget mere potentiale i disse værktøjer, og det er helt vitalt for SAS fremadrettet, at vi i stigende grad udnytter den nye teknologi, så vi fortsat kan være lønsomme i et stærkt konkurrencepræget marked,” siger han.

Kender den politiske proces

Carsten Dilling overtager formandsstolen i SAS på et tidspunkt, hvor selskabet er i sin bedste form i flere årtier. SAS har haft overskud i de seneste 3 år, og lønsomheden var i det seneste regnskabsår den højeste i 20 år. Derfor er der heller ikke nogen ny og forkromet strategiplan på vej fra den nye bestyrelsesformand.

Carsten Dilling

Født 24. marts 1962.

Gift, tre børn, bosat i Hørsholm.

1980-1986: HA og HD i udenrigshandel fra Handelshøjskolen i København.

1984-2001: Flere direktørposter i nordisk og europæisk regi hos IBM.

2001-2005: Koncernchef i Colombus IT Partner.

2005-2007: Administrerende direktør i Ementor.

2007-2009: Direktør for TDC Fastnet Norden.

2009-2012: Chef for TDC Operations og medlem af TDC's direktion.

2012-2015: Koncerndirektør (CEO) i TDC.

2015-: Administrerende direktør i Cdi Consult.

Derudover har Carsten Dilling været bestyrelsesformand for NNIT A/S og Icotera A/S og bestyrelsesmedlem i Terma og SAS.

”Vi skal fortsætte den nuværende udvikling med stor opmærksomhed på omkostninger og rationaliseringsmuligheder, så vi fortsat kan være lønsomme. Det skal ske samtidig med, at vi skal skabe øget kundetilfredshed og mere kvalitet i hele vores virke. Konkurrencesituationen er ganske hård i flybranchen, så vi er nødt til at performe på alle parametre for at bibeholde en god og lønsom forretning også i de kommende år,” siger Carsten Dilling.

Han er ikke nervøs for at blive topfigur i et statsselskab, der konstant er til diskussion i både samfundet generelt og hos politikerne.

”Jeg kender jo en del til den politiske proces, både fra mine seneste fire år i SAS’ bestyrelse og fra min tid som koncernchef i TDC. Jeg kender finansminister Kristian Jensen og det politiske system gennem mange besøg på Christiansborg og i ministerierne, og jeg synes, at det er spændende at være i en organisation, der har politisk bevågenhed og stor samfundsmæssig betydning. Det bliver spændende nu også at skulle lære mere om det norske og svenske politiske system, så jeg glæder mig meget til den nye rolle,” siger han.

De senere år har både svenskerne og nordmændene klart signaleret, at de er på vej ud af SAS, og begge lande har reduceret deres aktier i flyselskabet. I Danmark holder regeringen fast i ejerskabet, selv om der også er en vis samfundsdiskussion om rimeligheden i, at staten har aktier i et selskab, hvor der er masser af private konkurrenter til at varetage opgaven.

Samfundsmæssig betydning

”Jeg er naturligvis bekendt med landenes holdninger i denne diskussion. Jeg mener, at vi har en stærk hybrid i øjeblikket, hvor selskabet er børsnoteret og dermed har et bredt ejerskab, men hvor også staterne er engageret. Selskabet har en utrolig betydning for erhvervslivet i hele Skandinavien og ikke mindst for hovedstadsområderne i forhold til arbejdspladser og vækst. SAS har en stor samfundsmæssig betydning, og det er derfor fornuftigt nok, at staten har en andel i selskabet,” siger Carsten Dilling.

En af de største trusler mod SAS i de kommende år er den stigende konkurrence fra nye flyselskaber, der primært konkurrerer på prisen som salgsparameter.

”Der kommer masser af ny kapacitet ind i Skandinavien fra spillere, der satser ensidigt på pris og dermed ikke ligner SAS så meget. SAS har skabt en klar profil og position som et selskab med et stærkt netværk med de rigtige afgange, højere kvalitet, mere punktlighed og bedre service. Det vil vi holde fast i og udvikle, fordi vi mener, at det er det, vores kernekunder vil have. Prisen betyder selvfølgelig også noget, men den er ikke det eneste parameter hos SAS, hvor vi i fremtiden vil forsøge at udbrede vores koncept til fritidssegmentet yderligere, så vi får udnyttet vores kapacitet bedre,” siger Carsten Dilling, der dermed afviser tanken om at satse på lavprisflyvning.

”Vi skal blive ved med at differentiere os fra de konkurrenter, som først og fremmest fokuserer på prisen. Oplevelsen ved at flyve med SAS skal være lidt større, og vi kommer ikke til udelukkende at konkurrere på prisen,” siger han.

Det har hele tiden været den danske stats ønske, at det blev en dansker, som kom til at stå i spidsen som bestyrelsesformand, mens svenskerne har haft et ønske om at levere direktøren til hovedsædet i Stockholm.

”Jeg er stolt over at få lov til at stå i spidsen for så spændende et selskab som SAS. Vi har en glimrende direktion med Rickard Gustafsson i spidsen, og jeg vil naturligvis søge at være formand for alle aktionærer, både de mindre og de fire store med de tre stater i spidsen samt Wallenberg-familien. Det er bestemt ikke et job, man skal tage for pengenes skyld – timelønnen er faktisk relativt lav. Men det er selve opgaven, der er spændende, og det er derfor, jeg sagde ’ja tak’, da jeg blev spurgt,” siger Carsten Dilling, der formelt skal vælges på generalforsamlingen den 10. april.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu