Omstillingen til elbusser ruller, men koster knaster

De første kommuner er klar til at udskifte dieselbusser med elbusser permanent. Om et år begynder Roskilde og København. Og i 2030 skal hele Sjællands trafikselskab, Movia, være fossilfrit. Men meget tyder på, at det bliver dyrt.

Andreas Baumann

MM Special: Nu kappes der om elbilerne

Verdens førende bilproducenter har nu indset, at udviklingen kun går én vej: i retning af flere elbiler, mange flere elbiler.

Udviklingen sender disruptive bølger gennem bilindustrien – især i Europa, hvor man har været væsentligt langsommere end Kina og USA til at indse uomgængeligheden.

Fra de store konsulenthuse lyder det, at omstillingen til elektrisk drevet mobilitet vil medføre langt dybere samfundsmæssige forandringer end blot overgangen fra forbrændingsmotoren til elmotoren.

2017 bliver vendepunktet: Nu kommer elbilerne

MM MENER: Varmepumpen er mere sexet end en Tesla

Bilfabrikanternes store elbilræs

Europa missede det globale batteriræs

Elbilen er den grønne omstillings hvide hval i Danmark

Omstillingen til elbusser ruller, men koster knaster

Elbus-eksperimenter har kostet København 100 millioner kroner

Store, gule dieselbusser i Roskilde og København skal som de første i landet permanent udskiftes med elbusser, når busruterne skal udbydes på ny.

Roskilde byråd har tidligere i år besluttet, at to af de travleste busruter midt gennem byen skal udbydes til ren eldrift, når det nuværende udbud udløber i december 2018.

Og i København er man klar til noget lignende, når den første busrute – 2A mellem Tingbjerg og Refshaleøen – skal genudbydes til ren eldrift i 2019.

Kommunen sigter mod 100 procent eldrift for alle bybusserne senest i 2031, men overborgmester Frank Jensen (S) har netop skærpet målet, så den sidste dieselbus skal udfases allerede om 6-8 år.

”Jeg har netop i forbindelse med et omfattende udspil om ren luft i København foreslået, at vi fremskynder udskiftningen af busser, så den sidste dieselbus kører af gaden i 2025,” siger Frank Jensen, der håber på, at det kan ske allerede i 2023.

Samme elektriske bevægelser må forventes i resten af Sjællands kommuner, fordi trafikselskabet Movia, der er ejet af Region Sjælland, Region Hovedstaden og de 45 kommuner i området, sigter mod at være fossilneutralt i år 2030.

Det vil alt samme være godt for både klima, miljø, sundhed og for nedbringelse af støjniveauet i byerne. Men nogen god forretning rent økonomisk er det ikke endnu.

Klimarådet betegner i sin seneste rapport en omstilling til elbusser som ”meget dyr”, og i Roskilde vil det da også koste kommunen 7,5 millioner kr. alene at opføre ladestandere til de første to busruter og dertil 3,5 millioner kr. ekstra om året for driften af ruterne, forventer kommunen.

I København er man i fuld gang med at regne på ekstraomkostningerne ved elbusser, men da Movia er ved at opstarte deres udbud af linje 2A, kendes de præcise meromkostningerne til ladestandere og elbusdrift ikke endnu.

Men forsøg med elbusser i København giver en indikation af, hvad forskellene mellem el- og dieselbusser betyder for både kommunekassen og for klimaet. Det er grønnere, men dyrere.

Diesel er billigere

Et forsøg med to kinesisk producerede elbusser, der kørte i 2014 og 2015 og blev opladt om natten, viste, at hver elbus i en driftsperiode på 12 år vil koste 956.000 kr. om året, mens en tilsvarende dieselbus koster 658.000 kr. årligt. Det viser Movias afslutningsrapport for forsøget.

Men der var også højere elafgifter dengang. Siden har Folketinget i april i år besluttet at sænke elafgiften til bustransport frem til 2024. Og hvis alle busser i København kører på el, vil det med de nuværende lave elafgifter koste København 13 millioner kr. ekstra om året samt nabokommunerne 6 millioner kr. ekstra, viser en rapport, som Siemens har lavet for kommunen.

Samlet set vil det altså koste 19 millioner kr. ekstra om året at vælge el over diesel for busdriften i København.

Den pris kræver dog, at den særligt lave elafgift for bustransport gøres permanent. Uden afgiftsnedsættelsen vil det for København og nabokommuner koste hele 68 millioner kr. ekstra om året at have elbusser i forhold til de nuværende dieselbusser, viser beregningerne.

Elbusser for sundhed

Figur 1 | Forstør   Luk

Københavns dieselbusser, der årligt tilbagelægger 30,8 mio. km, koster 36,69 mio. kr. årligt i sundhedsudgifter i øget død og sygdom.

Note1: Sundhedsudgifter dækker øget grad af hospitalsindlæggelse og medicinforbrug, øget dødelighed, mistede leveår og produktions- og velfærdstab.
Kilde: ‘Faktaark Sundhedsudgifter’, Simens, 2016.

Mere sundhed med el

Elafgiften er derfor en af de store knaster, der står i vejen for at indføre elbusser mere langvarigt i hele landet. Og selv med en mere permanent afgiftsnedbringelse koster det altså ekstra skattekroner at indføre elbusser. Det er overborgmester i København Frank Jensen (S) både klar over og klar til.

”Vi er klar til at betale en merudgift for elbusser, fordi gevinsten er så enorm i forhold til dieselbusser. El hverken larmer eller forurener, og det er en mærkesag for mig, at jeg vil gøre alt, hvad der skal til for at få ren luft i København – også selv om det koster,” siger Frank Jensen.

Der er da også væsentlige gevinster at hente for borgernes sundhed, når der ikke længere er larmende og osende dieselbusser i byerne til gene for cyklister og fodgængere.

Hvis man regner den slags sundhedsbesparelser med, ser omstillingen til elbusser meget mere fornuftig ud rent økonomisk.

Siemens har i en udregning vist, at den sundhedsskadelige forurening med støj og luftforurening ved dieselbusserne i København medfører en samfundsøkonomisk udgift på godt 36 millioner kr. om året.

Og det er jo en god sjat mere end de 19 millioner kr. ekstra, som elbusser koster i forhold til dieselbusser. Se figur 1.

Og så kræver det bare, at afgiftsnedsættelsen for elbusser gøres permanent, hvis omstillingen fra diesel til el skal rulle videre, påpeger Frank Jensen.

”Det er jo helt kuk, at staten vælger at beskatte det mest miljøvenlige drivmiddel hårdest,” siger han.

LÆS OGSÅ: Elbus-eksperimenter har kostet København 100 millioner kroner


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu