Ping An Good Doctor: Digital sundheds-tsunami i Kina

Manglen på læger i Kina har sat blus under en digital sundhedsrevolution, hvor app-baseret lægehjælp vinder frem. Samtidig investerer de kinesiske pendanter til Google, Amazon og Facebook massivt i kunstig intelligens til at udvikle hele sundhedssektoren og bl.a. kortlægge kræft.

Jens Jørgen Madsen

MM Special: Techgiganter jagter vores sundhedsdata

Mindre end et år efter lanceringen af regeringen og Folketingets strategi for brug af sundhedsdata står det klart, at den kun adresserer dele af de udfordringer, som sundhedsvæsenet har i forhold til brugen af data.

Imens satser internationale techgiganter som Apple og Amazon nu på apps, som indsamler sundhedsdata og gør dem tilgængelige på en måde, som langt overgår, hvad danske offentlige løsninger har formået.

Det store spørgsmål er derfor: Hvordan kan vores private sundhedsdata bidrage til at styrke hele befolkningens sundhed?

Apple og Amazon vil samle alle vores private sundhedsdata

MM MENER: Sundhedsplatformen – godnat og sov godt

Tech-selskabernes mål: Folk skal leve meget længere og helst evigt

Ping An Good Doctor: Digital sundheds-tsunami i Kina

Sundhedsdata kan blive en guldmine – for private virksomheder

Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt

BLOG: Frygt – en nødvendig kur mod irrationelle beslutninger

Navnet ’Ping An Good Doctor’ siger næppe de fleste danskere særlig meget. Men det er muligvis blot et spørgsmål om tid.

For den populære kinesiske app, som giver brugerne direkte adgang til digital diagnosticering fra et team på næsten 1.000 læger og ekstern hjælp fra yderligere 60.000 læger via mobilen, har netop rundet de første 180 mio. registrerede brugere efter blot to år på markedet. 

Og Ping An Good Doctor, der dermed på rekordtid er blevet Kinas mest populære lægehjælp, udbygger konstant dets service med både kunstig intelligens og robotbaseret rådgivning for at imødegå det enorme behov for online-konsultationer.

Kina mangler nemlig i den grad læger. Antallet af praktiserende læger pr. indbygger udgør ifølge The Economist kun en brøkdel af, hvad vi er vant til i de fleste vestlige lande.  

Derfor har Ping An Good Doctor også for nylig indgået partnerskab med 700 sundhedstjek-klinikker i 191 større byer i Kina.

I sidste uge bebudede ejeren, den kinesiske forsikringsgigant Ping An Insurance Group med repræsentation i over 150 lande, at man vil investere yderligere i kunstig intelligens-teknologi (AI) og machine learning med henblik på at øge appens evner til selv at forudsige epidemier i befolkningen eller kortlægge mønstre, der kan forbedre den medicinske diagnosticering.

Men nok så vigtigt er det at kunne skrue massivt op for antallet af konsultationer og behandlinger.

”Hvor en læge (fra Ping An, red.) i dag har mulighed for at konsultere fem patienter i timen, så vil antallet af patienter, der kan få hjælp fra Good Doctor, stige til 40 i timen med hjælpen fra kunstig intelligens,” bebudede Wang Tao, bestyrelsesformand for Ping An Good Doctor, i sidste uge i South China Morning Post.

Målet er at gøre Ping An Good Doctor til en slags one-stop-lægeservice for samtlige indbyggere i den folkerige republik med nu over 1,4 mia. indbyggere, hvor næste skridt bliver en notering på børsen i Hongkong i første halvdel af 2018.

Stærkt medvirkende til Good Doctor-appens popularitet er, at både diagnosticering og muligheden for at booke behandling online er gratis. Brugerne kan samtidig kommunikere med professionelle sundhedseksperter via tekst, fotos og video.

Og appen har en omfattende database af artikler om sundhed og tilbyder et mikroblog-lignende diskussionsforum om sundhedsrelaterede emner. Endelig er Ping An Good Doctor forbundet direkte til en onlinebutik, som sælger alt inden for medicin, sundhedsprodukter, kosmetik og sågar gavekort til netop lægehjælp.

En avatar for alle

Fremvæksten af Good Doctor er blot et af mange eksempler på, hvordan Kina i disse år oplever noget nær en digital sundheds-tsunami.

Og det er ikke kun Ping An, der skubber grænserne for, hvordan man kan anvende kunstig intelligens i sundhedsplejen, eller for den sags skyld udfordrer den klassiske tænkning, at varetagelsen af en befolknings sundhed er noget, de nationale sundhedsmyndigheder normalt tager sig af.

Alibaba, Tencent og Baidu, der er Kinas svar på Amazon, Facebook og Google, investerer alle massivt i kunstig intelligens og nye sundhedsservices, der ellers traditionelt har været det offentliges domæne.

Eksempelvis står Alibaba Cloud bag en række nye kunstig intelligens-baserede løsninger, der er tænkt til at skulle løse større sundhedsproblemer ikke bare i Kina men globalt.

Alibaba har bl.a. lanceret maskinlæringsplatformen ET Medical Brain, der skal lette arbejdsbyrden for sundhedsarbejdere og læger. Løsningen lader computere fungere som en slags virtuelle læger og sundhedsassistenter – særligt i behandlingen af enorme mængder af sundhedsdata om patienter. 

Alibaba har desuden lanceret Doctor You, der ligeledes benytter kunstig intelligens, men her med henblik på at diagnosticere kræftsymptomer i en meget tidlig fase på basis af omfattende patientdata og billedmateriale.  

De to andre kinesiske tech-giganter, Tencent og Baidu, forsøger lige så indædt at erobre det voksende marked for digital sundhed og henter gerne talenter til Kina fra Silicon Valley.

Tencent, der populært sagt svarer til Facebook, men som nu er mere værd, har eksempelvis investeret i det ambitiøse kinesiske startup-firma, iCarbonX, som påtænker at udvikle en digital avatar for alle mennesker i verden.

Ved at indsamle biomedicinske prøver som spyt, proteiner og DNA-prøver er det firmaets mål at skabe en virtuel version af os alle, som så siden kan bruges til sundhedstest, personlige forudsigelser om fremtidige sygdomme og anbefalinger til nødvendige ændringer i levevis.

Det kinesiske firma, som har indgået partnerskaber med syv biotek-virksomheder fordelt på lige så mange kontinenter, befinder sig stadig i et meget tidligt udviklingsstadie, men vidner om den grøde, der er i den kinesiske tech-branche.

The Economist skrev da også for nylig om hele udviklingstendensen som en ’ny ære – en ny revolution’, der er på vej blandt den unge generation af tech-entreprenører i Kina. De er alle en del af en ny bølge, som kan vise sig endnu mere innovative end de eksisterende tech-giganter – altså de velkendte Baidu, Alibaba og Tencent. 

Stærkt medvirkende til, at de har fået så stor gennemslagskraft på relativt kort tid, er det faktum, at det gamle statslige sundhedsvæsen både er voldsomt ineffektivt og endda opfattes som fjendtligt af kineserne.

Det gør det muligt for nye aktører med forretningsmodeller, der har kunden i centrum, og som samtidig anvender de nyeste teknologier, at komme foran etablerede virksomheder, noterer The Economist.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu