Tv-producenter på vej mod ny guldalder

Efter et par halvsløje år ser fremtiden lys ud for de danske tv-producenter. Efterspørgslen på levende billeder er stigende, og de første 2017-regnskaber peger alle på fremgang i indtjeningen. Den større public service-pulje skubber på den positive udvikling, mens jokeren er nedskæringerne i DR.

Klaus DalgasAnders Rostgaard Birkmann

MM Special: Gyldne tider for tv-producenter
  • Antallet af tv-producenter i Danmark vokser, og branchen ssom helhed bliver bedre og bedre til at drive forretning.
  • Tendenser som mere lokalt indhold på streamingtjenesterne og en øget public service-pulje nærer forhåbningerne om en gylden fremtid.
  • Det Danske Filminstitut advarer mod elementer i regeringens medieudspil og vil have 250 mio. kr. ekstra til dansk indholdsproduktion.
  • De store streamingtjenester er under pres for at producere mere lokalt indhold, og det er faktisk også en god forretning for dem.

Tv-producenter er på vej mod ny guldalder

Filminstitut-direktør: Public service-pulje ligger bedst hos os

Streaming-giganternes nye slagmark er det lokale indhold

”The Rain er mindst lige så dansk som Lars von Triers film”

Piv Bernth er klar med ny drama-serie i 2020

MM MENER: Pas på med at gøre kultur til erhvervspolitik

For 30 år siden havde danskerne kun en enkelt tv-kanal at underholde sig med om aftenen. Men med oprettelsen af TV 2 og den efterfølgende digitale udvikling på mediemarkedet har danskerne fået et hav af muligheder for at se både dansk og udenlandsk tv-indhold og film på et hav af platforme, på et utal af tv-kanaler og på streamingtjenester på alle tider af døgnet.

Udviklingen har betydet, at en helt ny branche er opstået i medieverdenen, nemlig de danske tv-produktionsselskaber, der leverer indhold til tv-stationerne og i stigende grad andre aktører i medieverdenen.

I 1988, da TV 2 brød Danmarks Radios monopol, var der kun få tv-produktionsselskaber i Danmark. I dag er der langt over 100 virksomheder, der producerer film, tv-serier, underholdning, livsstil – og reklamer.

Alene fra 2009 til 2016 er antallet af producentvirksomheder steget fra 110 til 136, viser en analyse fra Producentforeningen, hvor størstedelen af de danske produktionsselskaber er samlet. Og udviklingen fortsatte sidste år, hvor blandt andet selskabet Apple Tree Productions med tidligere DR-dramachef Piv Bernth i spidsen så dagens lys.

I år er nyeste skud på stammen Eddy Media med tidligere DR-redaktør Sofia Fromberg og Christian Vorting fra produktionsselskabet Nose Productions i spidsen.

I mange år har branchen været båret af vækst og fremgang, også på bundlinjen. Men indtjeningen kom under pres i 2016, fordi virksomhederne havde travlt med fusioner, opkøb, tilpasninger og professionalisering. Se figur 1.

De første regnskaber fra 2017 viser imidlertid, at nedturen i 2016 var en enlig svale. Nu stiger indtjeningen og aktiviteten i virksomhederne. Både Miso Film, STV Productions og Pipeline har præsteret bedre i 2017 end i 2016, og meldingerne fra andre selskaber går på større aktivitet og bedre bundlinje.

”Vi må sige, at fremtiden ser lovende ud for branchen, selv om der også er udfordringer,” siger Klaus Hansen, der er direktør for Producentforeningen.

Medierådgiver Claus Bülow Christensen, der står bag konferencen Copenhagen Future TV Conference, der afholdes senere på ugen, udtrykker optimismen således:

”Det kreative tv-miljø har i de senere år været frustreret over faldende omsætning på grund internettet og digitaliseringens helt nye muligheder, der har eroderet det lukrative forretningsmæssige grundlag for fysisk distribution, som især DVD’en. Men med tv-serien ’The Rain’ og andre ting er det nu som om, at der igen er håb forude – at streaming kan føre nye penge ind i branchen. Det minder en anelse om musikindustrien, der led under trykket fra piratkopiering, men hvor Spotify igen begyndte at føre nogle penge tilbage til miljøet.”

Marked i udvikling

Der er en række forklaringer på de lovende fremtidsudsigter for de danske tv-produktionsselskaber. Først og fremmest er markedet for dansksproget tv-produktion vokset betydeligt de senere år.

Hovedaftagerne er stadig de store tv-kanaler TV 2 og DR. Men med streamingtjenesterne er markedet vokset, fordi streamingtjenesterne også så småt er begyndt at købe dansk produktion. Samtidig er private virksomheder i stigende grad begyndt at interessere sig for levende billeder og går på indkøb i den del af branchen, der beskæftiger sig med digitalt, kommercielt indhold.

”Markedet har aldrig været bedre end nu. Der er mange flere potentielle kunder end for fem år siden, og det er vel kun et spørgsmål om tid, før de store streamingtjenester også går ind i andet end film og serier som ’The Rain’,” siger fungerende adm. direktør Ulrik Jørgensen fra Nordisk Film TV, som er en af de største tv-producenter herhjemme.

”Jeg kunne godt forestille mig, at en dokumentarserie som vores ’Dronningens slotte’, der har været sendt på DR, kunne være noget for Netflix eller HBO i fremtiden. Det er kun fantasien, der sætter grænser, men det ser lovende ud,” siger Ulrik Jørgensen.

Baggrunden for, at Nordisk Film TV mistede godt 20 mio. kr. på bundlinjen i 2016 i forhold til 2015, var først og fremmest en række engangsomkostninger i forbindelse med fusionen mellem Nordisk Film TV's tidligere eneejer, Banijay Group, og den internationale produktionsgruppe Zodiak Media. Men også tabet af TV 2 programmet ’Voice Junior’ til United Productions fik en negativ betydning for selskabet 2016-regnskab.

”Vi har haft en fin udvikling i 2017 og har efter arbejdet med fusionen med Zodiak haft fokus på driften. Nu, hvor vi er kommet godt ud på anden side, har det en positiv effekt på bundlinjen,” siger Ulrik Chr. Jørgensen, der tidligere var kreativ direktør i Nordisk Film TV, men nu er fungerende adm. direktør, efter at Lau Rabjerg-Eriksen forlod selskabet i april.

Nordisk Film TV’s officielle årsregnskab for 2017 offentliggøres først sidst i maj.

Konsolidering og effektiv produktion

En anden grund til, til at fremtiden ser lys ud for de danske tv-producenter, er, at branchen i stigende grad har lært at drive forretning.

”Branchen er helt klart blevet mere professionel. Vi er blevet mere effektive, i takt med at der skal produceres flere minutters tv for færre penge, og det tvinger os og vores kolleger til at holde et større fokus på forretningsdelen end for bare fem år siden,” siger økonomidirektøren i STV Production, Kent Pedersen, der har en fortid i revisionsbranchen.

”Da jeg kom ind i branchen for 20 år siden, var budgetterne hos kunderne større, og produktionsselskaberne havde bedre tid til projekterne. Der er blevet strammet op i kundernes budgetter og tilsvarende i vores produktions-flow, og det har nok været meget sundt og en hel naturlig udvikling,” siger han.

En undersøgelse fra Producentforeningen viser, at tv-selskaberne er blevet bedre til at producere mere med færre ansatte. Siden 2009 er omsætningen vokset med 87,5 pct., mens antallet af årsværk kun er vokset med 60,6 pct.

”Det er en naturlig udvikling, i forhold til at konkurrencesituationen er blevet hårdere. Det handler om tilpasning til den verden, man er en del af,” siger Kent Pedersen.

STV Production var et af de selskaber, der fik et godt 2016, og fremgangen er fortsat i 2017.  Årsregnskabet viser en beskeden fremgang på bundlinjen på 300.000 kr., mens omsætningen gik op med 15 pct., og bruttofortjeneste steg til 44,6 mio. kr. i 2017 fra 39,6 mio. kr. i 2016.

”Indtjeningsgraden er faldet i 2017 i forhold til 2016, men vi er tilfredse med årets resultat og ikke mindst meget tilfredse med de mange gode produktioner, vi har leveret til vores kunder. Efterspørgslen efter levende billeder er vokset betydeligt de seneste år, og det vil formentlig fortsætte de kommende år. Det kan vi mærke, og vi forventer da også fremgang i 2018 og de kommende år,” siger Kent Pedersen.

Større public service-pulje

En tredje grund til de gode fremtidsudsigter for tv-producenterne er det nye medieudspil, hvor public service-puljen tænkes udvidet fra i dag omkring 35 mio. kr. til 200 eller 300 mio. kr. om 4 år. Her kan tv-kanalerne og tv-producenterne søge støtte til danske indholdsproduktioner.

”Den store public service-pulje er en klar styrkelse af det private produktionsmiljø,” siger Lars Kabel, der er medieforsker ved Dansk Medie- og Journalisthøjskole.

”Branchen er i dag i ganske god gænge, men udviklingen er ujævnt fordelt. Nogle tjener meget, og andre tjener lidt. Fremtiden ser dog ganske fornuftig ud, hvis branchen formår at tilpasse sig de nye digitale vilkår, der efterspørges,” siger han.

En af de store jokere ved det nye medieudspil er, at DR bliver skåret med 770 mio. kr. frem mod 2023. DR er en af de største kunder hos produktionsselskaberne, men endnu har statsradiofonien ikke meldt ud, hvordan besparelserne skal udmøntes. I regeringens medieudspil lægges der op til, at DR skal udlægge mere produktion til de private tv-selskaber, og måske vil DR finde besparelserne ved nedskæringer i administrationen og mindre egenproduktion.

”Men nedskæringerne i DR vil i en eller anden grad få negativ betydning for produktionsselskaberne,” siger Lars Kabel.

Klaus Hansen fra Producentforeningen er enig i, at nedskæringerne i DR vil få negativ betydning for producenterne i et eller andet omfang. 

”Men generelt har vi politisk medvind. Politikerne vil gerne have mere produktion fra det private produktionsmiljø, og vi har vist gennem adskillige år, at vi er i stand til at levere en god vare,” siger Klaus Hansen, der dog er bekymret over de vilkår, som producenterne arbejder under i dag.

”Vi har et problem med rettighederne, som kunderne i stigende grad sætter sig på. På længere sigt kan det blive et problem for branchen, fordi det stopper den langsigtede vækst i produktionsmiljøet. Vi må have lavet nogle klare regler på det område, som man har i England og i filmbranchen med standardkontrakter. Klarere regler omkring rettighederne giver bedre mulighed for privat finansiering af produktionsmiljøet, og det er der brug for,” siger Klaus Hansen.

Koncepter sikrer udvikling

Produktionsselskabet Blu, som danskerne blandt andet kender fra ’X Factor’ og ’Danmark har talent’, er yderligere et eksempel på, at fremtiden ser guldrandet ud for de danske produktionsselskaber.

Selskabet fik i 2016 et overskud på 5,2 mio. kr., men det er steget betragteligt i 2017. Samtidig er bruttofortjenesten steget med mere end 25 pct. i 2017 i forhold til 2016. De præcise tal vil fremgå af 2017-regnskabet, som offentliggøres senere på måneden.

”Jeg kan kun tilslutte mig optimismen i forbindelse med vores branche. Der er rigtig meget efterspørgsel efter dansk produceret indhold, og vi håber på gode resultater i både 2018 og 2019,” siger adm. direktør for Blu, Anne Brostrøm Storgaard, i telefonen fra New York. 

”Der er ingen tvivl om, at priserne på programmer er dalet, men efterspørgslen på indhold er stadig stor, hvis ikke voksende, især hos de kommercielle networks på grund af de mange kanaler og platforme. Nu må vi se, hvordan udviklingen bliver med DR. Udfordringen er at lave indhold med kvalitet inden for de økonomiske rammer, der tilbydes. Vi fokuserer derfor både på kreativ indholdsudvikling og nye former for finansieringsmuligheder, og vi har en god pipeline af nye programmer til for eksempel DR, TV 2, TV3 og Discovery. Vi har indtil nu været dygtige og heldige til at producere indhold, der har fænget hos kunderne, og det bestræber vi os på at fortsætte med de kommende år,” siger Anne Brostrøm Storgaard.

Blu er ejet af FremantleMedia, der har rettighederne til det meget populære program ’X Factor’, som netop er blevet solgt til TV 2.

”Generelt er vi glade for at have gode tv-brands som ’X Factor’, ’Danmark har talent’ og ’Landmand søger kærlighed’. Det giver en god produktionsbund og ro til at kunne udvikle vores egne, nye koncepter, som for eksempel ’Forsidefruer’ til TV3. Lige nu er streamingtjenesterne ikke et fokus for os, men det kan sagtens komme. Det afhænger jo lidt af efterspørgslen fra disse selskaber,” siger Anne Brostrøm Storgaard.

16 toneangivende danske produktionsselskaber

‘X Factor’ og ‘Danmark har talent’

BLU Production er ejet af britiske Fremantle Media, der er en del af Europas største tv-, radio og produktionsselskab Bertelsmann. BLU leverer både Fremantles internationale formatsucceser og egne produktioner som ‘Lokumssnak’ til DR3 og dokumentaren ‘En vej to verdener’ til DR1. Adm. direktør for BLU er Anne Brostrøm Storgaard, der er uddannet cand. mag i medievidenskab fra Københavns Universitet og har en fortid som programredaktør på TV3.

‘Udkantsmæglerne’ og ‘Fantastiske Hammerslag’

Pipeline Production er et resultat af en fusion i 2015 mellem de to danske selskaber Sand TV og Immergut. Selskabet er dansk og ejes i dag af Kaare Sand, tidligere ejer af Sand TV og idémanden til dokumentarserierne om ‘De unge Mødre’ og ‘Singleliv’. Pipeline fik et godt regnskabsår i 2017 med millionoverskud og 10 flere ansatte, og fremgangen vil fortsætte i 2018, hvor selskabet skal producere ‘Sig det med bolig’ til TV 2.

‘Sporløs’ og ‘Danmarks Indsamlingen’

STV Production er et dansk selskab og ejes af René Szczyrbak, der i kraft af holdingselskabet Momentum Holding ejer både STV Production og søsterselskabet Mayday Film. René Szczyrbak er også adm. direktør i selskabet. Næste år skal selskabet producere ‘Aftenshowet’ for DR sammen med det lidt mindre selskab Bermuda. STV driver også sin egen mini-tv-kanal, hvor der sendes hestevæddeløb. Selskabet vandt nemlig en produktionsordre for Dansk Hestevæddeløb i 2016, og driften kører fint i dag. 

‘Natholdet’ og ‘Klamphuggerne’

Bermuda Production blev startet i 2014 af tre erfarne tv-kvinder, Malene Eikers, Line Gamborg og Lykke Neiiendam, som forlod Nordisk Film TV i 2013. De tre har et bredt bagkatalog med produktion af blandt andet ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’, samt ’Natholdet’ og ’Klamphuggerne’. Bermuda har netop vundet de kommende års produktioner af DR’s ’Aftenshowet’ sammen med STV. Forventningerne til den økonomiske udvikling de kommende år er gode.

‘Meyerheim og Stjernerne’ og ‘Statsministrene’

Monday Media er et dansk selskab etableret af Morten Bank, Anders Dalgaard og Martin Dalgaard i 2008 og ifølge dem selv det største, uafhængige tv-produktionsmedie i Skandinavien. Monday har kontorer i både Norge og Sverige. I 2008 overtog virksomheden Bastard Film, og i 2010 købte man Skandinavisk Film Kompagni, i hvis lokaler virksomheden i dag er beliggende. Senest har Monday købt det svenske produktionsselskab LOOP, der bl.a. producerer sport for TV4.

‘Antboy’ og ‘Broen’

Nimbus Film blev etableret i 1993 af Birgitte Hald og Bo Erhardt. Nimbus Film har et stort bagkatalog, bl.a. som produktionsselskab af de fire Dogme-film i 1990’erne, ’Festen’, ’Mifunes sidste sang’, ’En kærlighedshistorie’ og ’Se til venstre der er en svensker’. Selskabet ledes i dag af Birgitte Hald og Bo Erhardt og har cirka 20 fastansatte. Birgitte Hald har i øvrigt været nævnt som en mulig kandidat som direktør for Filminstituttet.

‘Børn alene på flugt’ og ‘Huse der aldrig kommer til salg’

Heartland TV blev startet af Merete Mortensen i 2014. Hun har tidligere været direktør for produktionsselskabet Metronome fra 2007-2013 og programchef på TV 2. Efter et par år med underskud har selskabet nu fået styr på økonomien med en halv million i overskud i 2016 og efter sigende også et godt resultat i 2017. Selskabet har specialiseret sig i rejseprogrammer, som man har lavet 30 af i 28 lande. Mest kendt er nok ‘Størst’ for TV 2.

’The Rain’ og ’1864’

Miso Film i København har mange kendte serier med i bagagen. Foruden ’1864 til DR har selskabet produceret ’Dicte’ til TV 2. Og så har selskabet netop haft premiere på den første danske Netflix-serie, ’The Rain’. Miso Film blev grundlagt i 2004 af producenterne Jonas Allen og Peter Bose, og de første opgaver var at producere de svenske krimier ’Beck’ og ’Wallander’. I dag ejes 51 pct. af selskabet af det britiske, globale produktionsselskab FremantleMedia, der har aktiviteter i mere end 31 lande.

’Go’ aften Danmark’ og ’Legenderne’

Nordisk Film TV er det største danske produktionsselskab og har siden 2009 været ejet af den franske koncern Banijay Group. Nordisk Film TV blev grundlagt som et datterselskab af filmselskabet Nordisk Film i 1984. Den første produktion var ’Weekend-TV’, som blev sendt på Kanal 2’s frekvenser. Selskabet har siden produceret en række populære udsendelser som ’Lykkehjulet’, ’Kurs mod fjerne kyster’ og ’Go’ aften Danmark’. Næste år skal selskabet bl.a. producere DR’s afløser for ’X Factor’, ’Live!’, som får Sanne Salomonsen som én af to mentorer for de konkurrerende artister.

‘Alle for én, to, tre’

Falsters Inc. er ejet af komikeren Mick Øgendahl. Mange af de populære danske komikere som Frank Hvam, Casper Christensen, Anders Matthesen og Mick Øgendahl har organiseret sig økonomisk i en række forskellige selskaber. Mick Øgendahls paraplyselskab hedder Unterholding ApS, som i 2016 tjente mere end 10 mio. kr. Øgendahls produktionsselskab, Falster Inc., bidrog til fortjenesten med knap 2 mio. kr. ved produktion af de populære film ’Alle for én’, ’Alle for to’ og ’Alle for tre’.

’Nybyggerne’ og ’Danske Hollywood Fruer’

Metronome er ejet af hollandske Endemol Shine Group, der bl.a. står bag reality-formatet ’Big Brother’.  Metronome har de seneste år især markeret sig med de danske programmer ’Nybyggerne’ og ’Danske Hollywood Fruer’. I spidsen for den Metronome står den tidligere tv-vært Kent Nikolajsen, der bl.a. har været ankermand på DR Sporten. Kent Nikolajsen har været ansat i Metronome siden 2005, og han har netop proklameret, at selskabet fremover vil satse mere på reality-genren ved at åbne en ny afdeling, der skal udvikle og producere reality-tv til det danske og internationale marked.

’Gift ved første blik’ og ’Ud at køre med de skøre’

Snowman Productions laver underholdning til hele det skandinaviske marked. Selskabet er ejet af den internationale koncern Red Arrow Studios, der har en række produktionsselskaber i Europa og USA. Selskabet har eksisteret siden 2011 og er kendt for programmerne ’Gift ved første blik’ på DR3, ’Ud at køre med de skøre’ og ’Forenet med Fjenden’ begge på Kanal 5. Selskabets topchef er Michael von Würden, mens Lars Fønss er chef i København.

’Vild med Dans’ og ’Toppen af Poppen’

Mastiff er et af de større produktionsselskaber i Danmark og har Mads Ulrich Holmstrup i spidsen som adm. direktør. Hvert år producerer Mastiff mere end 200 timers indhold inden for underholdning, lifestyle, reality, factual entertainment, reportage, børn og unge og scripted comedy. Mastiff er en del af Banijay Group, som er et globalt produktions- og distributionsselskab, der skaber indhold til alle platforme inden for alle genrer. Banijay Group er en del af Banijay Zodiak, som også står bag Nordisk Film TV og Pineapple Entertainment.

‘Spiegelhauer i forbrugernes tjeneste’ og ‘Mænd der dræber kvinder’

Doceye arbejder primært med dokumentar- og reportagegenren. Selskabet blev stiftet i 2011 af Ulrik Skotte og har i dag 15 faste medarbejdere og derudover en række freelancere. Selskabet, der har base på Østerbro i København, leverer stof til tv-stationer, men arbejder også med større danske institutioner og private selskaber om f.eks. dokumentation af interne processer, businesscases og corporate news.

’Håndværkerne rykker ind’ og ’Lægen flytter ind’

Strong Productions er en udløber af fusionen mellem Gong Media og Strix i 2015 og ledes af adm. direktør Kristian Farcin-Leth. Gong Media har stået bag flere dokumentarprogrammer, og det samlede bagkatalog efter fusionen med Strix tæller i dag tv-koncepter som ’Håndværkerne rykke ind’, ’Lægen flytter ind’ og ’Robinson Ekspeditionen’. Selskabet er en del af Nice Entertainment Group. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu