Volkswagens dansker i Irland: ”Vi bør se udlandsdanskere som en ressource”

Mere end 200.000 danskere befinder sig ude i verden og udgør en kæmpe ressource. Men modsat mange andre lande formår Danmark slet ikke at udnytte potentialet, erklærer Lars Himmer, CEO for Volkswagen Group Ireland og Copenhagen Goodwill Ambassador.

Jens Jørgen Madsen

MM Special: Danske topchefer i udlandet

Stadig flere danskklingende navne pryder avisernes businesssider, når der skal besættes topposter i udenlandske selskaber. Men betyder det overhovedet noget for Danmark og dansk erhvervsliv, om vi har få eller mange danskere som topchefer ude i verden? 

Det undersøger vi i dette tema, hvor vi bl.a. også ser på, om dansk ledelsesstil er en vare, der er stigende efterspørgsel på ude i verden, eller om de mange danskere på topposter snarere skyldes individuelle evner.

Danske topchefer i udlandet: Brug os meget mere, Danmark

Stigende krav til topchefer om international erfaring

Bjarne Graven: ”Det ærgrer mig at jeg ikke rejste ud før”

Danisco-chef rykkede til Schweiz: ”Som danskere er vi mere delegerende”

Den danske model i Australien: ”Det var os mod dem. Og det var så primitivt og oldnordisk”

Puma-chef: ”Danmark har altid været småt i mit verdensbillede”

Volkswagens dansker i Irland: ”Vi bør se udlandsdanskere som en ressource”

Det trak store overskrifter i de irske medier, da Lars Himmer i 2015 satte sig i spidsen som adm. direktør for VW Group Ireland. Ikke mindst blev der lagt mærke til, hvordan den danske topchef lige siden 15-årsalderen havde studeret og arbejdet i et væld af lande verden over og dermed var et pragteksempel på den globalt orienterede virksomhedsleder. Men også, at han mestrer hele ni sprog og dansk ironi og humor på én og samme tid.

”Hans seneste flytning til Dublin markerer hans 27. adresse, hvor han har boet i mere end tre sammenhængende måneder,” hed det bl.a. i Irish Times, som i en større portrætartikel nærmest faldt på halen over Himmers mange meritter: Fra high school-opholdet i Alabama som helt ung til tiden som sprogofficer, vagtmester og handelsattache på den danske ambassade i Moskva, og videre til de mange studier på bl.a. University of Oxford i England, Harvard i Boston og IMD i Schweiz og siden topjob i lande som Rusland, Kroatien, Letland og Tyskland. Og altså nu som 48-årig i spidsen for VW Group i Irland, der sidder på næsten 24 pct. af landets nye bilmarked med hovedmærkerne Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Porsche.

Selv forklarer han, at det i bund og grund handler om, at han lige fra begyndelsen har været meget målrettet, mens forretningsforbindelser og en headhunter banede vej for de seneste tre jobskifter.

”Ingen får et godt job uden at levere gode resultater. Det gælder for alle, også danskere,” siger han.

Lars Himmer, der tillige er aktiv i bestyrelsen for Copenhagen Goodwill Ambassadors og i Danes Worldwide, mener til gengæld, at vi herhjemme går glip af et stort potentiale blandt de godt 200.000 danskere, der befinder sig ude i verden. 

”Den danske udenrigstjeneste gør et stort og flot arbejde, men enkelte andre lande har en klarere og mere proaktiv politik og national strategi for at aktivere deres diaspora som soft power. Gode eksempler kan bl.a. ses både i Irland og Schweiz,” siger Lars Himmer. 

Den irske model består således af en stribe initiativer. Den irske regering har eksempelvis stiftet Global Irish Network med 350 af Irlands mest succesfulde internationale kultur- og forretningsfolk fra mere end 40 lande, ligesom man har arrangeret Global Irish Economic Forum og endelig har man formuleret en egentlig national strategi for den irske diaspora, Global Irish, som fremmer den irske diasporas engagement gennem en bred vifte af aktiviteter. Man har endda etableret et departement med egen minister for den irske diaspora som en del af Irlands udenrigsministerium.

Politikerne må på banen

Måske behøver Danmark ikke skabe et helt så omfattende program af initiativer, men Volkswagen Irelands danske topchef så gerne, at man fra politisk hold adresserede potentialet. Han foreslår derfor, at Danmark efter irsk forbillede opretter et officielt diasporakontor og formulerer en officiel diasporastrategi med fokus på fremme af dansk eksport og tiltrækning af investeringer m.m. 

”Kunne det ikke være interessant, hvis vi som nation tog en politisk bred strategisk beslutning om, hvordan vi endnu bedre kan trække på udlandsdanskerne,” spørger Lars Himmer, der selv allerede er i gang med arbejdet på de indre linjer:

”Vi er ca. 60 danskere i udlandet, som med støtte fra og i tæt samarbejde med Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen arbejder på at tiltrække investeringer, talenter, turister og konferencer til hovedstadsområdet. Vi hjælper organisationerne med vores netværk i de relevante industrier og lande, arbejder aktivt sammen på projekter og er sounding boards for nye initiativer.”

Han er dog overbevist om, at det kunne drives markant længere. Sammen med Henrik Fogh Rasmussen (bosat i USA) og Danes Worldwide gennemførte han sidste sommer en undersøgelse blandt hele korpset af danske Goodwill Ambassadors og Danes Worldwide, hvor mere end 8 ud af 10 tilkendegav, at de gerne vil give noget igen til Danmark, og at der er rig inspiration at trække på, men at det slet ikke bliver udnyttet. Udlandsdanskerne gav også udtryk for, at de vil kunne gøre en stor forskel, når det handler om at fremhæve Danmark som investerings-, arbejds- og studieland og som turistdestination.

Blandt andet noterer en dansker i en lederstilling i USA i undersøgelsen: ”Der er en stor uudnyttet ressource i de mange danskere, der arbejder internationalt. Der er mange, der kunne være fremragende repræsentanter for deres land, og som gerne vil. Men det føles ofte, som om Danmark ikke ønsker det.”

Lars Himmer peger samtidig på, at omkring 20.000 udenlandsdanskere hvert år vender hjem, og de udgør dermed den største indvandrergruppe. Men at man heller ikke her har sikret en systematisk udnyttelse af deres kompetencer.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu