De sociale medier har på godt og ondt demokratiseret vores samtale, så vi uden filter og økonomiske omkostninger kan publicere, hvad vi vil, hvornår vi vil og til hvem vi vil. De sociale medier kan mobilisere og engagere hurtigt og effektivt. De kan også skabe negative shitstorme og hadeobjekter, og de kan skabe fællesskaber og sympatibølger.

Hvad kan vi bruge de sociale medier til i demokratisk sammenhæng? Hvad gør de, der arbejder professionelt med digitale strategier og hvad er effekten af det. Hvordan kan en kommune bruge de sociale medier, så de både øger transparens og borgervenlighed og samtidig bliver et redskab til en ny form for nærkontakt med borgerne? Hvordan kan lokale frivillige organisationer, boligforeninger, forældregrupper, patientorganisationer m.v. bruge de sociale medier og digitale redskaber i det hele taget til at skabe engagement og medbestemmelse?

Digitaliseringen har en bagside – den digitale kløft. Ikke alle formår at anvende de digitale muligheder og bliver derfor mere og mere afskåret fra at deltage. Hvad gør vi ved den udfordring?

Hidtil har både folketingsvalg, kommunale og regionale valg samt folkeafstemninger foregået med papir og blyant. Hvornår er vi klar til at tage springet og benytte os af digitale afstemninger, der kunne åbne demokratiet for oftere at sende ting til afstemning lokalt eller nationalt, hvis muligheden er der, og omkostningerne i modsætning til nu er stærkt begrænsede?

Alt det og meget mere sætter vi til debat på den nye sæson for netværket Demokratisk Disruption #2.

Netværket modereres af Lisbeth Knudsen, chefredaktør for Mandag Morgen og bestyrelsesformand for bl.a. Det Kongelige Teater og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

 

Hvad kan vi bruge de sociale medier til i demokratisk sammenhæng?

 

Astrid Haug, Kommunikationsekspert og forfatter

Astrid Haug tegner billedet for os af, hvordan de sociale medier anvendes af de politiske partier i forbindelse med valgkampene, og hvordan de enkelte politikere bruger de sociale medier i deres kontakt med vælgerne både ved nationale valg og kommunale valg.

Altinget, Ny Kongensgade 10, onsdag 5. september 2018 kl. 09.30 - 12.30

 

Er de sociale medier bare ekkokamre eller en udvidelse af den demokratiske debat?

 

Lars Holmgaard Christensen, ejer af Cosma Research samt tilknyttet CBS og Aalborg Universitet København

Han fortæller om sin forskning bl.a. om de sociale mediers ekkokamre og om hvad der driver opmærksomheden og trafikken på de sociale medier. Taler vi med hinanden på nye måder og udvider de sociale medier overhovedet demokratiet?


Altinget, Ny Kongensgade 10, torsdag d. 15. november 2018 kl. 9.30 - 12.30

 

Hvordan laver en kommune en SOME strategi?

 

David Juul Ledstrup, Content Strategy Director Marvelous Nordic

David Juul Ledstrup fortæller, hvad en SOME strategi er set fra et kommunalt perspektiv. Hvad kan de sociale medier bruges til i forhold til borgerne. Hvordan arbejder man med de sociale medier som informationskanal.


onsdag d. 23. januar 2019 kl. 9.30 - 12.30

 

Med forbehold for ændringer