Fremtidens forbrugeradfærd 2019


Forbrugernes adfærd og købevaner forandrer sig i et tempo, som aldrig er set før. I takt med digitalisering og nye teknologiers indtog flyttes kundekontakten til digitale platforme, der går på tværs af landegrænser. Teknologien giver nye muligheder for personlig betjening af digitale assistenter, der kender vores præferencer og købsmønstre. De, der får andel i digitaliseringens potentiale, er dem, der forstår forbrugerens adfærd i morgen.

I Mandag Morgens netværk for fremtidens forbrugeradfærd arbejder vi på at ruste ledere og beslutningstagere til at gribe de muligheder, der opstår i samspillet mellem nye typer af forbrugere og teknologier.

 

Netværket faciliteres af Lifestyle & Design Clusters head of digital, Heidi Svane Pedersen.

Innovation er primusmotor i alt, hvad Heidi Svane Pedersen rører ved, lige fra de mange år som selvstændig erhvervsdrivende, til konceptudvikler hos internationale virksomheder samt labagent i Danmarks ældste innovationshus. I dag driver Heidi Svane Pedersen projekter hos LD Cluster, hvor digitalisering er katalysatoren for innovation og udvikling. Ud fra sin erfaring vil Heidi Svane Pedersen sørge for, at netværket bliver mødt med  forskningsperspektiver, cases og får indblik i best practice og next practice for det dybdegående arbejde med forbrugeradfærd.

"Mange virksomheder har allerede CRM-systemer og kundeklubber, men de får ikke nok ud af den viden, de har om kunderne. De skal kunne forstå tilpasse deres services, produkter og adgang, så kunden gnidningsfrit finder det, de leder efter. I alle led skal man blive dygtigere til at forstå kunderejser, så man kan hjælpe kunderne der, hvor de befinder sig", siger Heidi Svane Pedersen.

  

En sammenhængende kunderejse

7. november | 10.00 - 13.00 | Mandag Morgen, Ny Kongensgade, København K

Leif Bode Nielsen, senior omnichannel manager, Lego

Hvordan arbejder Lego med at få deres digitale platforme til at spille sammen med butikkerne? Leif Bode Nielsen giver os et indblik i, hvordan Lego arbejder med kunderejser og optimering af kundeoplevelsen. Leif Bode Nielsen vil give sit bud på de mest succesfulde løsninger og fortælle, hvad Lego har lært undervejs.

 

Digital indfødt vs. babyboomer

5. december 2019 | 13.30-16.30 | Mandag Morgen, Ny Kongensgade, København K

Heidi Svane Pedersen, head of digital, Lifestyle & Design Cluster

De unge generationer udviser en forbrugeradfærd, der ikke længere kan afkodes med de traditionelle metoder. Alt imens ser vi en babyboomer-generation, som bliver mere digital og nysgerrig på at sprænge grænser. Hvordan omsætter man den indsigt til handling?

Samtidig ser vi også nye forbrugertendenser trække i retning af, at segmentering på aldersgrupper ikke længere er tilstrækkelig, men i stedet baseres den på teknologiske værktøjer, der fremmer forskningsvaliderede biometriske data såsom ansigtsgenkendelse. Med så stor indsigt i forbrugernes adfærd kan virksomheder masseproducere hver oplevelse til den enkeltes behov, og her kan kunstig intelligens spille en rolle og hjælpe virksomheder på vej.

På dagens møde vil netværkets faste facilitator, Heidi Svane Pedersen, sætte spørgsmålstegn ved nogle af de nye måder at anskue forbrugere på – fra generation, til værdibaseret gruppering, til datadrevne individualiserede kundeoplevelser. Her vil vi blandt andet stille skarpt på, hvordan man som virksomhed kan anvende forbrugerkarakteristik til at designe de helt rigtige produkter og services.

 

Kundeadfærd som fyrtårn for udvikling

6. februar 2020 | 09.30-12.30 | Mandag Morgen, Ny Kongensgade, København K

Liselotte Kirkelund, marketingchef, Normal

Hvad kigger man efter, og hvordan bliver man kreativ på baggrund af forbrugerindsigter? Hvordan holder man innovationshøjden og udvikler, mens man drifter?

Butikskæden Normal er en af de detailhandler, der endnu ikke har taget hul på e-handel, men vækster deres butikker gennem datadreven indsigt i forbrugernes adfærd. Liselotte Kirkelund har gennem hele sin karriere haft fokus på kunden i centrum. Med udgangspunkt i succesfulde forbrugeradfærdscases vil hun på dagens møde berige os med det, de har lært undervejs. Vi kigger også nærmere på nogle kulsejlede projekter. Endelig deler Liselotte Kirkelund sine anbefalinger og metoder til at se fremtidens forbruger.

 

Arena Summit 2020

26. marts 2020 | 09.00-17.00 | Øksnehallen

Altinget og Mandag Morgen byder velkommen til konferencen Arena Summit 2020. Dagen er sammensat af flere forskellige elementer, der sætter fokus  på de vigtigste tendenser i samfundet netop nu – og i fremtiden. Arena Summit er et mødested for beslutningstagere, ledere og udviklingsansvarlige fra både det offentlige, det private og civilsamfundssektoren og på tværs af brancher og fagområder. Dagen handler om de store udfordringer, tendenser – og potentielle løsninger – der går på tværs, og som vil blive afgørende for, hvilken retning samfundet bevæger sig i de kommende år.

 

Døgnmøde på Bornholm: Kundeadfærd på formel til daglig drift

13. maj 2020 | 08.30 | Grønbechs Hotel, Allinge, Bornholm

Netværkets årlige topmøde finder sted på Grønbechs Hotel i Folkemødets hjemby, Allinge på Bornholm. Her får du gennem et døgn mulighed for at mødes og diskutere med flere af landets vigtigste aktører. For at give de bedst mulige betingelser for at netværke suppleres det faglige program med en dejlig bornholmsk middag i hotellets spisestue, restaurant Vilhelm, og et besøg i hotelbaren Øltinget.

Mogens Bjerre, ph.d., lektor, Copenhagen Business School

At gå fra indsigt til handling er en af de sværeste øvelser, når driften presser sig på, og afdelinger på kryds og tværs kører forskellige sprints for at udvikle nye initiativer. Hvordan skabes der en organisering, som har fælles sprog for kundeadfærd? Hvordan kan der kontinuerligt arbejdes med kundeindsigt, da der i organisationer altid er variable i konstant bevægelse. Hvor er balancen mellem at lytte til kunden og følge deres adfærd, og hvordan står man fast på virksomhedens produkter, services og kultur.

Mogens Bjerre har med et imponerende forfatterskab markeret sig som en af de absolutte eksperter i forbrugeradfærd. Vi vil med de nyeste forskningsindsigter kunne få konkrete værktøjer med hjem – lige til at hjælpe os i vores arbejde med kunde- og forbrugeradfærd.

 

Kundeadfærd på bundlinjen

27. august 2020 | 14.30-17.30 | Ubbes Vinhandel, Ny Vestergade 1, 1471 København

Niels Veien, direktør for kundeoplevelser, Digital and Business Development, Jysk 

Jysk arbejder strategisk med unified commerce – niveauet efter omnichannel. Det gør de med udgangspunkt i 30 kundeprofiler, som har defineret, hvilke nedslag de som virksomhed skal lave i de forskellige brugerrejser online såvel som offline. Til eftermiddagens møde vil Niels Veien hjælpe os med at bevæge os fra forbrugerindsigter til handlinger. Vi dykker ned i, hvordan og hvorfor budget og ressourcer til et så omfattende brugerstudie prioriteres. Derudover udfolder Niels Veien nogle indsigter fra Jysks brugerstudie og fortæller om de efterfølgende processer i Jysk. 

Vi slutter dette netværksmøde med tapas og vin.        

 

Med forbehold for ændringer.