Bliv
kontaktet

Digital læring

Den teknologiske udvikling påvirker alle dele af vores samfund i en rasende fart, og skal man tro dem, der tør spå om fremtiden, har vi kun set begyndelsen i form af kunstig intelligens og robotter, der kan varetage opgaver, som tidligere var forbeholdt mennesker. For det danske uddannelsessystem kan det vise sig at blive en reel ’gamechanger’.

Der er ingen tvivl om, at uddannelse og nye kompetencer er nøglen til at møde forandringerne. Men hvad er det egentlig, vi skal uddanne til? Hvordan udnytter vi de potentialer, der ligger i de nye teknologier til fulde? Og hvordan sikrer vi et godt og tæt samspil mellem de offentlige uddannelsestilbud og de kommercielle aktører på feltet?

Netværket søger at afdække hvordan teknologiens virkemidler influerer udviklingen af pædagogikken og undervisningslæren.

Det er nogle af de spørgsmål, vi tager fat på i Mandag Morgens netværk om digital læring.

Mødeleder

På alle netværksmøder veksler vi mellem inspirationsoplæg, workshops, relationsøvelser samt konkrete cases. Netværkets faste mødeleder er Mads Thimmer, CEO & co-founder for Innovation Lab. I alt vil der være tre netværksmøder med morgenmad i København. Derudover vil der være ét eftermiddagsmøde med tapas og vin samt et døgnmøde på vores politiske hotel, Grønbechs, i Allinge på Bornholm.

Program

18/11-2020

Marie Falkesgaard Slot, Uddannelses- og Forskningsleder, Læreruddannelsen på Fyn

Faglig ledelse af digitaliseringsprocesser og teknologiforståelse

Teknologiforståelse er er ny faglighed, som beskæftiger sig med hvordan den næste generation af børn og unge skal være brugere af digitale teknologier, samtidig med at de  skal være kritisk og konstruktive skabere af og med teknologi i en digitaliseret verden og hverdag. I Danmark og i andre nordiske lande er der allerede gjort indsatser for at få teknologiforståelse ind i skolen og på de videregående uddannelser. Med begreber som digital dannelse og myndiggørelse, teknologisk tænkning og forestillingskraft udvikler de nye fag og fagligheder bl.a. en større forståelse for, hvordan en computer ”taler” og forstår verden.

 

Men hvad er egentlig potentialer og udfordringer, når teknologi i stigende grad svinger med i uddannelsessystemet?

Med afsæt i grundskolens gryende teknologiforståelsesfaglighed giver oplægget et bud på, hvordan man med afsæt i forskellige uddannelsesforståelser kan forstå og lede teknologiske læreprocesser.

Mandag Morgen, Ny Kongensgade 10, 1472 København K, kl. 9:30-12:30

18/1-2021

Jeppe Hedaa, CEO, 7N

Oplæg ved Jeppe Hedaa - 7N

Jeppe Hedaa er CEO og skaber af 7N, som beskæftiger sig med at parre de bedste it-konsulenter med de virksomheder, der har brug for dem. 7N og dens succes er bare ét af mange eksempler på endnu en succesfuld forretning, der baserer sig på den såkaldte gig-economy, hvor konsulenterne tager midlertidige projekter på sig. Jeppe Hedda vil på mødet fortælle om 7N, og hvordan man agerer som leder i en virksomhedstype, som vi kun kommer til at se flere af i fremtiden. 

Ny Kongensgade 10, 1472, København K, kl. 9:30-12:30

16/3-2021

Kim Escherich, AI-Ethical Advisor & Innovation Architect, IBM

Netværksmøde: Etik og dannelse i en digital verden

"Vi skal væk fra den lineære tilgang, hvor vi uddanner os, opbygger kompetencer og så kvalificerer os til et arbejdsliv, der slutter på et tidspunkt. Vi er nødt til at gentænke måden, vi uddanner os på. I en verden, hvor nogle påstår, at teknologi skader vores empati, og hvor vi skal leve sammen med maskinerne på nye måder, skal vi nemlig igen lære at være mennesker." Sådan siger Kim Escherich om samspillet mellem mennesket og det digitaliserede samfund, og på dagens møde vil vi fokusere på de dilemmaer, vi står overfor, og hvordan etikken og dannelsen kan tænkes ind i den digitale verden. 

Mandag Morgen, Ny Kongensgade 10, kl. 9:30

11/5-2021

Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO, Serious Games

Heldagsmøde i København - Gamification - anvendelse og effekt

På dagens møde vil vi beskæftige os med Gamification. Dette er ikke nødvendigvis et nyt koncept, men det bliver utvivlsomt mere og mere udbredt. Til dette møde får vi bl.a. besøg af Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO hos Serious Games, der netop beskæftiger sig med at udvikle disse læringsspil, der skaber en ny tilgang til læring. Gennem spillets sprog kan man hos Serious Games forandre adfærd og måden, vi lærer på, og ved at inddrage spilteknologi- og mekanik, forskning og sociale interaktion i deres løsninger, forsøger de at skabe et øget engagement om læring og vidensdeling. 


Ny Kongensgade 10, 1472 København K, kl. 10:00-18:00

6/10-2021

Mere info om oplægsholdere følger

Formiddagsmøde i København

Mere information om tematisering følger

Ny Kongensgade 10, 1472 København K, kl. 9:30-12:30

Er du interesseret?

Vi hører gerne om din profil og din interesse for Mandag Morgens netværk for digital læring. Udfyld formularen her på siden for at blive kontaktet af os og høre mere om dine muligheder.

Vi sammensætter netværket ud fra de forskellige profiler, så det består af en varieret sammensætning af relevante aktører på tværs af sektorer. Ved at udfylde dine oplysninger kan du derfor komme på en foreløbig liste over potentielle medlemmer


Accepter betingelser