samfundsansvar


Når bankerne bliver usynlige

Når bankerne bliver usynlige

Kunderådgivning leveret af robotter, pinkoder styret af vores hjerterytme og kontaktløse pengeoverførsler via mobilen. Det vælter frem med nye digitale bankbetalingstjenester, der alle har det til fælles, at vi snart ikke behøver vide, hvem der står bag.

”Banker bør påtage sig et socialt samfundsansvar”

”Banker bør påtage sig et socialt samfundsansvar”

Hvis banker skal bevare deres relevans i en tid, hvor de er under pres fra nye digitale løsninger, er de nødt til at genopfinde sig selv. Hollandske Rabobank går nye veje med deleøkonomiske banklån, investeringer i bæredygtig udvikling og globalt netværk til småbønder, hvilket skal forhindre sult i verden.

Krav om fair skat presser virksomheder

Fronterne er trukket hårdt op, når det gælder danske virksomheders skattebetaling som en del af deres CSR-strategi. For hvem skal afgøre, hvornår en virksomheds skattepolitik er fair og ansvarlig, og hvornår den er for aggressiv? Mens Dansk Industri og Dansk Erhverv på den ene side afviser, at skat overhovedet er et emne for CSR, fordi skat traditionelt opfattes som et spørgsmål om lovgivning, så argumenterer en række ngo’er, revisorer og eksperter for det modsatte synspunkt. De mener, at jo før virksomhederne går i gang med at udforme en skattestrategi jo bedre, fordi det alligevel er den vej, udviklingen går både internationalt og herhjemme. Her vil kravene til virksomhedernes åbenhed og transparens fra forbrugere, politikere og andre interessenter kun stige i fremtiden.

Ny udbudslov giver grønne virksomheder flere vinderkort

Mens Dansk Erhverv og Rådet for Samfundsansvar bakker op om indholdet i den nye udbudslov for offentlige myndigheders indkøb, er en række ngo’er særdeles kritiske. I Dansk Erhverv kalder markedschef Jakob Scharff det et vigtigt politisk signal, når man i lovforslaget lægger op til, at f.eks. et produkts totalomkostninger og ikke kun den laveste pris kan tælle som parameter i den offentlige indkøbspolitik. På den anden side står en række stærkt kritiske ngo’er. De mener, at Danmark misser en oplagt mulighed for at stille krav til leverandører om, at de og deres eventuelle underleverandører skal praktisere samfundsansvar og som minimum sikre, at FN’s menneskerettigheder bliver overholdt i alle led, hvis de skal gøre sig håb om at handle med stat, regioner og kommuner. Den nye udbudslov forventes fremsat i Folketinget på onsdag, hvorefter den kan træde i kraft til oktober.

Opgør med skandalerne i byggeriet

Bæredygtighed er i fokus i forhold til byggeriets samfundsansvar. I fredags stiftede Realdania sammen med Bygherreforeningen en ny forening for at fremme branchens samfundsansvar - socialt og miljømæssigt. “Med foreningen kan vi udvikle et fælles sprog og en fælles forståelse for, hvilke roller og hvilket ansvar branchen har,” siger Jesper Nygård, adm. direktør i Realdania.

Efter Bangladesh-ulykken: Virksomheder må betale, når stater svigter

Erstatningen til sårede og efterladte efter dødsulykken på Rana Plaza i Bangladesh vurderes at løbe op i mere end 30 millioner dollar. Vestlige aftagere af produktionen står til at betale en stor del af beløbet. Fremover kan det blive rigtig dyrt for vestlige virksomheder at producere billigt. For oven i produktionsomkostningerne kommer også udgifterne til at forebygge ulykker. Vestlige købere kan blive holdt ansvarlige for fremtidige katastrofer.

Medarbejdere med samfundssind er gode for bundlinjen

De sociale medier kan komme til at spille en nøglerolle for samfundsansvarlige virksomheder, der ønsker at engagere deres medarbejdere i den bæredygtige udvikling. Det skaber både mening for den enkelte og værdi på bundlinjen.

Fremtiden skal vi ikke gamble med

Lottopræmien sætter danmarksrekord, men Vestasaktien er i bund. EU-spillet kører med højeste indsats nogensinde, mens klimaspillet nu er afgjort: Vi kommer fem år for sent til at kunne gøre noget, når vi i 2020 skal til at tage os sammen. Virkeligheden er væk, men spillet fortsætter!

Ansvarlighed er mere end et velgørenhedsprojekt

Tiden hvor ansvarlighed var et velgørenhedsprojekt i marketingafdelingen er slut. Nye samarbejder mellem kommercielle og sociale virksomheder har fokus på innovation og gensidig udvikling af virksomhedernes forretninger.