Sociale Medier

Undervurdér aldrig effekten af en velplaceret selfie

Undervurdér aldrig effekten af en velplaceret selfie

Sociale medier som ledelsesværktøj skaber tilgængelighed, transparens, dialog og engagement. Alligevel er mange ledere usikre på, hvordan de kan anvende digitaliseringens mange muligheder. Her er to eksempler på ledere, der har løftet deres ledelsesstil gennem strategisk brug af digitale værktøjer.

Hvor mange lønkroner har du brændt af på Facebook i dag?

Hvor mange lønkroner har du brændt af på Facebook i dag?

For virksomhederne bag de sociale medietjenester er det absolut mest værdifulde råstof din opmærksomhed. Det er selve deres eksistensberettigelse, at de er i stand til at vinde den. Men opmærksomhed er et nulsumsspil. Den opmærksomhed, du vælger at bruge ét sted, kan du ikke også bruge et andet sted.

Kampen mod løgnen er endnu hverken tabt eller vundet

Kampen mod løgnen er endnu hverken tabt eller vundet

Der skal ryddes op i brugen af begrebet fake news, der ifølge journalist og forsker Hossein Derakhshan mangler alle nuancerne. Som medforfatter til en rapport med anbefalinger til kampen mod fake news foretrækker han selv at kalde det desinformation.

Billeder narrer mere end tusind ord

Billeder narrer mere end tusind ord

Mindre tekst. Mere visuelt. En undersøgelse og erfaringer fra 2017 viser, at det er opskriften, hvis man vil underminere sandheden med desinformation.

Fake news er ikke problem i Danmark – men misinformation er

Fake news er ikke problem i Danmark – men misinformation er

Begrebet ‘falske nyheder’ eller ‘fake news’ fylder meget i den offentlige debat, men meget tyder på, at misinformation i det danske mediebillede – ikke mindst på de sociale medier – i højere grad skyldes kommerciel journalistik og underholdning.

Rusland har gjort Vestens frihed til sit våben

Rusland har gjort Vestens frihed til sit våben

Rusland har sat turbo på sin propaganda og misinformation gennem Google, Facebook og Twitter. Og det har givet Putin-regimet opbakning i Vesten. Samfundet er blevet kognitivt sårbart. Nu opruster vestlige demokratier massivt for at stoppe Ruslands angreb på Vestens liberale værdier.

Unge er intenst forbundne - og mere ensomme

Unge er intenst forbundne - og mere ensomme

Der er stigende opmærksomhed på, at det kan have uheldige konsekvenser, når unge bruger mobile medier, både for deres læring og for deres sociale liv. 

Smitsomme sygdomme i sundhedsdækningen

Smitsomme sygdomme i sundhedsdækningen

Der er god grund til at arbejde med en fælles ambition i den professionelle del af mediebranchen om et charter for seriøs omgang med sundhedsstoffet, som medierne frivilligt kan tilslutte sig.

Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt

Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt

Internettet og sociale medier bugner med viden om sundhed, alternativ sundhed, anprisning af helseprodukter uden videnskabelig evidens og kritik af vaccinationsprogrammer. Nu viser ny undersøgelse, at 44 pct. af danskerne ikke kan skelne mellem sundt og usundt.

Da sandheden blev disruptet

Sandheden blev ofret på Trumps vej til Det Hvide Hus, og nu fortsætter internetkrigen om misinformation og tilliden til medierne både i USA, hvor Trump har ansat en propagandist som chefrådgiver, og i resten af verden, hvor misinformation frygtes at kunne påvirke valgene i bl.a. Frankrig og Tyskland.

Vi skal tage internettet alvorligt

Helsingborg Stad er et eksempel til efterfølgelse for danske byer og kommuner. Her har man indset, at forudsætningen for at udvikle Helsingborg til en endnu bedre by at bo og drive virksomhed i går via digitaliseringens mange muligheder.

Den digitale virkelighed sætter politikere under pres

Den digitale virkelighed sætter politikere under pres

Den digitale virkelighed stiller store krav til verdens politiske ledere, giver det åbne samfunds fjender nye våben og åbner nye muligheder for politiske startups, som i dag langt hurtigere kan gøre indhug i de eksisterende magtbastioner. ”Forretningsmodellen for politisk indflydelse og produktsalg er blevet en anden,” konstaterer professor Vincent Hendricks. Fra finanskrisen til flygtningekrisen tvinges politikere til at agere stadigt hurtigere på ekstremt komplekse problemstillinger. Mens Europa står i den største migrationskrise i mands minde, er det derfor uklogt at stille op til selfies på et jovialt vinsmagningsarrangement, sådan som Lars Løkke Rasmussen blev fanget i for nyligt. I løbet af få minutter skabte billedet furore på de sociale medier i en oppisket undren over landets politiske leders prioriteringer. Han blev overhalet af den digitale virkelighed, og det dur ikke i længden, hvis man vil lykkes som moderne politisk leder. ”Det rum, politik udspiller sig i, har forandret sig dramatisk. Internettet er en driver af disse forandringer og virker derved ikke altid som en velsignelse. Tværtimod,” siger den tyske finansminister Wolfgang Schäuble.

Tre strategier, der tegner fremtidens journalistik

Branded content, datastrategi og innovative digitale koncepter var blandt emnerne på den amerikanske udgave af Social Media Week, hvor førende mediehuse præsenterede og diskuterede fremtidens forretningsmodeller for journalistik.

Danmark opruster sit digitale diplomati

Danmark opruster sit digitale diplomati

Udenrigsministeriet sætter nu ind på de sociale medier for at påvirke offentligheden og meningsdannere i udlandet og fremme danske interesser og værdier. Danmarks ambassadører ude i verden skal på Twitter og Facebook og offensivt markedsføre danske værdier samt opdage og afbøde konflikter, før de udvikler sig til nye Muhammedkriser. Det sker i erkendelse af, at der også er brug for et digitalt diplomati, når den offentlige debat i stigende grad foregår på de sociale medier. ”De sociale medier giver os en længere lunte,” siger ambassadøren i Indonesien, Casper Klynge, der er en af Danmarks flittigste twitterdiplomater. Men hvis diplomatiet skal udnytte de sociale medier bedre, kræver det en helt anden risikovillighed, end Udenrigsministeriet traditionelt lægger for dagen, påpeger seniorforsker på DIIS og tidligere direktør på Dansk-Egyptisk Dialoginstitut Rasmus Alenius Boserup.

Cognitive computing skalerer vores intelligens

Ved at kombinere fire af de vigtigste teknologiske tendenser vil cognitive computing ændre måden, vi bruger computere på. Fremtidens computer har ikke en kunstig, men en komplementær intelligens.

Ti stille og stol på dine medarbejdere

Den moderne leder kan og skal ikke styre virksomhedens kommunikation på de sociale medier. I stedet skal lederen inspirere sine medarbejdere og have tillid til, at de kan levere varen – både internt og eksternt.

Vil Facebook bidrage til videnskaben?

Facebooks enorme viden om sine brugere er en guldmine for virksomhedens fremtidige forretning – og for sociologer og forskere verden over. Men vil Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg, selv dele sin viden?

Markedsføring er irrelevante virksomheders pris

Sociale medier kræver passion, visioner og ægte begejstring. Derfor kan virksomheder ikke outsource deres online-tilstedeværelse til eksterne reklamebureauer. I stedet skal de slippe den autentiske nørd løs.

Deling af viden giver virksomheder værdi

Virksomheder og organisationer kan høste store gevinster, hvis de forstår at dele deres viden online. Det styrker deres synlighed og skaber en tættere relation til brugere, borgere eller kunder.

Medarbejdere med samfundssind er gode for bundlinjen

De sociale medier kan komme til at spille en nøglerolle for samfundsansvarlige virksomheder, der ønsker at engagere deres medarbejdere i den bæredygtige udvikling. Det skaber både mening for den enkelte og værdi på bundlinjen.