turisme

Turismeuddannede kæmper med høj arbejdsløshed

Turismeuddannede kæmper med høj arbejdsløshed

Turismeuddannelserne er ude af trit med efterspørgslen fra erhvervslivet. Det konstaterer Dansk Erhverv i en ny analyse, der også påviser høj arbejdsløshed blandt de turismeuddannede.

Welcome to Denmark

Welcome to Denmark

Fra 1980 til 2015 voksede antallet af turister i verden fra 250 millioner til 1,1 milliard, og tallet forventes at stige til 1,8 milliarder inden 2030. Med de mange rejsende følger milliarder af kroner – penge, som alle lande gerne vil have en bid af. Men hvordan snupper Danmark sin del af turismekagen uden at ende som Mallorca eller Venedig?

Branding af Danmark mangler fokus

Mens debatten om den danske grænsekontrol har skabt hjemlig panik om Danmarks image i udlandet, lurer en anden og større fare: at Danmark helt bliver glemt. Nye tal tyder på, at Danmarks gennemslagskraft er svækket og giver dermed det røde kort til regeringens storstilede branding-projekt. Eksperter efterlyser en klar fortælling, flere erhvervspartnere og et wake-up call i forhold til at forstå, hvad der skal til for at får andre til at beundre et land. ”Ønsket om et bedre omdømme vil ikke skabe et bedre land. Men skaber man et bedre land, vil det positive omdømme også følge med”, lyder det fra nation-brandingens fader, Simon Anholt.

Innovationspust løfter dansk turisme

Selvom innovationskraften i det hjemlige turismeerhverv er på vej op, halter man fortsat ef­ter andre brancher. Det betyder, at vi sakker bagud i kampen om at tiltrække udenlandske besøgende. Især når det handler om nytænkning af produkter og lysten til at indgå i stærke partnerskabssamarbejder, kan der hentes store gevinster, lyder det fra en række eksperter. “Hvis vi havde holdt samme vækstniveau som vores nabolande, skulle vi have haft 2,5 mio. flere overnatninger i 2014,” siger Sune K. Jensen, fagleder for DI’s Turismeindsats.