design


Designere skaber grønnere modeller for forbrug

Designere skaber grønnere modeller for forbrug

GRØN OMSTILLING Design kan gøre vores forbrug mere bæredygtigt ved at udforme forretningsmodeller, der knytter forbrugerne tættere til butikker og producenter, så man sammen kan forøge levetiden og forbedre genanvendelsen af produkter.

Fremtidens teknologi kan lære af oprindelige kulturer

Fremtidens teknologi kan lære af oprindelige kulturer

GRØN OMSTILLING Oprindelige kulturer har ofte udviklet måder at leve på, som kan dække deres behov, samtidig med at de er med til at beskytte og holde balance i økosystemet omkring dem. Vi tænker på naturfolk som primitive, men reelt kan deres teknologi have været yderst sofistikeret, siger forfatteren til bogen ’Lo-tek’.

Det lyksalige klimavalg

Det lyksalige klimavalg

KOMMENTAR Kan man købe sig lykkelig? Jeg tror det ikke, men jeg tror, at man ved at handle på noget godt kan opnå en fornemmelse af lykke. Den nye vare på hylden, som gør mig lykkelig, er den, som handler om et bedre klima. Produkter, som gør det nemt for forbrugeren at vælge klimarigtigt, som er produceret ansvarligt og lavet for at sætte positive aftryk.

De lukkede døre åbner ikke altid automatisk

De lukkede døre åbner ikke altid automatisk

Design er en faglig disciplin, der bygger på en skærpet og trænet sensitivitet over for konkrete problemer i hverdagen. Organisationer kan derfor forøge deres ledelseskapacitet og udvikle kompetencer ved at trække designtænkning ind som en integreret del af måden, man møder udfordringer og udvikler sig i hverdagen.  

Brug visualiseringer til de komplicerede budskaber

Brug visualiseringer til de komplicerede budskaber

Der bliver talt og skrevet utroligt meget om coronakrisen og klimakrisen – to abstrakte og uhåndgribelige kriser, som kræver, at vi ændrer vores adfærd. Hvis adfærdsændringen skal lykkes, er der få ting, der hjælper så meget som en visualisering.

Fra Star Trek til smartphones: Brug science fiction som værktøj til innovation

Fra Star Trek til smartphones: Brug science fiction som værktøj til innovation

Vidste du, at vi sikkert ikke ville have haft vores smartphones den dag i dag, hvis det ikke var for den amerikanske science fiction-tv-serie Star Trek? Vel at mærke den helt gamle udgave fra 1960’erne, hvor Captain Kirk fløj rundt i universet og duellerede med diverse rummonstre lavet i papmache. 

Krisen skaber grobund for innovation og redesign

Krisen skaber grobund for innovation og redesign

KOMMENTAR: Virksomheder kan vælge to meget forskellige strategier for at komme igennem coronakrisen: De kan spare og skære, eller de kan vækste og innovere. Den sidste strategi kræver et grundlæggende brud med de traditionelle tankegange.

Offentlig innovation: Fem forandringer du bør kende

Offentlig innovation: Fem forandringer du bør kende

KOMMENTAR: Nye styringsformer, bedre digitalisering og en opblødning af det nationale niveau. Den offentlige innovation står over for store forandringer. Her er de væsentligste tendenser.

Dansk kreativitet kan skabe fremtidens markeder

Dansk kreativitet kan skabe fremtidens markeder

Når vi skal styrke de kreative erhverv i Danmark, er det ikke kun for at gavne de kreative brancher selv. Vi skal aktivere vores kreative ressourcer i alle brancher for at skabe fremtidens markeder, skriver Christian Bason, direktør for Dansk Design Center.

Digitalisering à la SAP: ”Vi skaber et barn sammen med kunden”

Digitalisering à la SAP: ”Vi skaber et barn sammen med kunden”

Fremtidens forretning ligger i højere grad i samskabelse med kunden frem for som leverandør af it-standardløsninger. It-giganten SAP bruger design thinking til at vise omverden, hvordan den digitale omstilling kan skabe konkret værdi for kunderne.

Googles seniordesigner: Fremtiden vindes på brugeroplevelser og nytteværdi

Googles seniordesigner: Fremtiden vindes på brugeroplevelser og nytteværdi

Vinderne af den globale konkurrence er ikke dem, der kommer først med den nyeste teknologi, men dem, der kommer med de løsninger, der giver mest mening for brugeren, mener Googles danske designstrateg, Philip Battin. Metoden er at teste og forbedre produktet igen og igen allerede i idefasen – og hurtigt at droppe de ting, der ikke virker.

Designere er digitaliseringens nye superhelte

Designere er digitaliseringens nye superhelte

Konsulenthuse, banker og industrivirksomheder hyrer designere i stor stil, og 4.000 danske topledere er i fuld gang med at lære, hvad design af ledelse kan gøre for den digitale omstilling. De kreative tænkere hjælper med at ruste de gamle mastodonter til digitalisering.