detailhandel


Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Detailhandlen er vækstskeptikere

Detailhandlen er vækstskeptikere

Topchefer inden for detailhandlen er tilsyneladende mindre optimistiske end chefer i andre brancher, når det kommer til forventningerne til vækst i den nærmeste fremtid. Det viser ny analyse fra PwC.

Dansk onlinesalg i Kina er en stor succes

Dansk onlinesalg i Kina er en stor succes

Salget af danske forbrugsvarer på de store kinesiske platforme vokser hastigt. De danske produkter passer godt til kinesiske familier med børn, men der er hård kamp om opmærksomheden på Alibaba.

Opsigtsvækkende alliance angriber PFA’s dominans

Opsigtsvækkende alliance angriber PFA’s dominans

Danske Banks pensionsselskab, Danica, og arbejdsmarkedspensionsselskabet PKA går nu til angreb på PFA's dominans på detailmarkedet med en ny og overraskende alliance, der skal bruges til at vinde store kunder, og er med i et højaktuelt udbud.

Luk Kvickly

Luk Kvickly

Lasse Bolander fortsætter som formand for Coop, men han skal stå i spidsen for en hestekur, som er nødvendig for, at supermarkedsgiganten kan tage kampen op. Det betyder, at mindst en af COOP’s kæder må lade livet eller finde en ny form.

'New retail' – online og offline handel smelter sammen

'New retail' – online og offline handel smelter sammen

Bestil dine dagligvarer, og få dem leveret inden for 30 minutter. I kinesiske supermarkeder kan kunderne få alle informationer om varerne, mens de handler. Til gengæld får butikken alle informationer om kunderne og deres køb. Mandag Morgen har været på indkøbstur i Shanghai – velkommen til new retail.

Hvilken forskel gør Fairtrade egentlig?

Hvilken forskel gør Fairtrade egentlig?

Fairtrade gør en forskel for fattige bønder og arbejdere på den korte bane ved bl.a. at forbedre deres indtjening. Det kan vi måle. Men det er langt sværere for os at dokumentere, hvilken effekt den type resultater har på deres arbejds- og levevilkår på lang sigt. 

Nu strammes kravene til salg af forsikringer

Nu strammes kravene til salg af forsikringer

EU kommer nu med strenge rådgivnings- og produktkrav, når der skal sælges forsikringer. Forsikring & Pension og Tryg advarer om høje omkostninger og tvivler på, at lovpakken overhovedet er nødvendig.

Detailhandlens digitale revolution splitter supermarkeder

Detailhandlens digitale revolution splitter supermarkeder

Dansk Supermarked og Coop ser vidt forskelligt på mulighederne for at gennemføre målrettet markedsføring ud fra kundernes forbrug og lave avancerede loyalitetsprogrammer knyttet an på betalingskortet. Det er ellers blevet muligt på grund af en ny betalingslov. Vi ser nærmere på de danske giganters strategier for loyalitetsprogrammer og markedsføring.

De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv 

De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv 

Med stemmestyring af nettet bliver det langt lettere at handle døgnet rundt. ”Vi kommer i princippet til at shoppe hele tiden,” forudser Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia.

Globaliseringen indhenter de danske indkøbscentre

Globaliseringen indhenter de danske indkøbscentre

Internationale investorer har sat sig solidt på markedet for danske shoppingcentre, og de er klar til at investere endnu mere. På bare 15 år er antallet af shoppingcentre på udenlandske hænder blevet seksdoblet.

Butikker gør klar til fremtidens virtuelle shopping

Butikker gør klar til fremtidens virtuelle shopping

Fra svenske IKEA til kinesiske Alibaba eksperimenterer butikskæder og varehuse verden over med fremtidens shopping-universer, hvor købsoplevelsen sker i en kunstig virkelighed. Gennembruddet ventes med næste generation af mobiltelefoner, som får indbygget augmented reality.

Fremtidens handel er omnidimensional

De forretninger, der sørger for, at kunderne både kan handle online og i de fysiske butikker, har fremtidssikret deres gesjæft. Forbrugerne er klar, teknologierne er til stede. Det eneste, vi venter på, er, at brands og forretninger kommer med ind i den digitale tidsalder.

Coop-chef kæmper mod talentløse supermarkeder

Den officielle titel er administrerende direktør for Coop, men på visitkortet står der mad- og måltidsaktivist. Peter Høgsted er navnet, og han har en mission: Det skal være lettere for danskerne at spise bedre mad, sundere mad, mere økologisk mad og gerne dansk mad. Men et forhold bremser missionen fra at blive fuldført, og det er de danske supermarkeder, der ifølge Coop-chefen er kedelige og fantasiløse. Faktisk er missionen vigtigere end at tjene penge, bedyrer han, men tilføjer, at penge naturligvis er en forudsætning for at ændre madkulturen.

Er et mærke nøglen til sundere indkøb?

Mærkninger af fødevarer er et dilemma og kan risikere at vildlede forbrugerne, siger Forbrugerrådet og efterlyser i stedet ’maddannelse’. Eksperter konkluderer, at forbrugerne ikke kan bruge sundhedsmærker til meget. Undersøgelse viser, at 90 pct. af danskerne kender til nøglehulsmærket, men kun 10 pct. kan sige, hvad det præcist betyder.

Kreative købmænd kan friste danskerne sundere

Kreative købmænd kan friste danskerne sundere

Discountkæden Lidl har succes med sine slikfri ”sunde kasser”, der har øget omsætningen ved kasselinjen med 50 pct. Konkurrenten REMA 1000 har gjort op med sine mængderabatter – og det betaler sig, forsikrer kæden. Detailhandlen mødes på fredag med fødevareministeren for at diskutere branchens bidrag til at øge folkesundheden. Og butikkerne kunne blive bannerførere i revolutionen af danskernes usunde kostvaner, siger eksperter. Mandag Morgen præsenterer deres konkrete bud på Det Sunde Supermarked.