film


”The Rain er mindst lige så dansk som Lars von Triers film”

”The Rain er mindst lige så dansk som Lars von Triers film”

Den danskproducerede tv-serie ’The Rain’, der i forrige uge havde premiere på Netflix, har fået kritik for ikke at være ’dansk’ nok. Det undrer Miso Film, der står bag serien, og som har produktioner som ’Dicte’ og ’1864’ i bagagen.

Streaming-giganternes nye slagmark er det lokale indhold

Streaming-giganternes nye slagmark er det lokale indhold

Internationale streamingtjenester som Netflix, HBO og Amazon går deres sejrsgang verden over. Den nye slagmark for de store selskaber har vist sig at være lokalt produceret indhold, og den strategi er med til at nære den nye guldalder i den danske tv-branche.

Filminstitut-direktør: Public service-pulje ligger bedst hos os

Filminstitut-direktør: Public service-pulje ligger bedst hos os

Det Danske Filminstitut advarer mod planer i regeringens medieudspil, der adskiller filmstøtte og public service-pulje. Instituttet vil have 250 mio. kr. ekstra til dansk indholdsproduktion. Pengene skal hentes i licensmidlerne og ved at lægge afgift på de udenlandske streamingtjenester.

Piv Bernth er klar med ny drama-serie i 2020

Piv Bernth er klar med ny drama-serie i 2020

Efter 30 succesfulde år i DR’s dramaafdeling valgte Piv Bernth sidste år at etablere sit eget produktionsselskab med britiske ITV som partner. Flere forfattere arbejder i øjeblikket på 5-6 forskellige projekter, der rammer danskerne inden for to-tre år.

Lad os gøre kultur til big business

Lad os gøre kultur til big business

De kreative industrier har længe været en vækstmotor i EU, men Danmark sakker bagud med at udnytte vores stærke potentiale, selv om vi faktisk har fine forudsætninger for at levere på den dagsorden. Det er på tide med en opdateret og mere heldækkende vækstplan for de kreative industrier.

Medieklynge vil gøre digital fortællekunst til dansk erhvervseventyr

Medieklynge vil gøre digital fortællekunst til dansk erhvervseventyr

Den danske film-, tv-, spil- og animationsbranche lancerer et nyt fælles erhvervsudspil, som skal gøre danske billedbårne fortællinger til magnet for internationale talenter og kapital. Sammen vil branchen gøre Danmark til international hub for digital historiefortælling i verdensklasse.

”Vores værste frygt var, at ingen gad se filmen”

Indtil sidste uge var tegneren Thomas Thorhauge ukendt i den brede offentlighed. Men så ramte Folketingets valgvideo “Voteman” de sociale medier, og en storm af kritik brød løs. “Nogle ser filmen, som andre læser Biblen,” siger Thomas Thorhauge, der i den forgangne uge blev godt stof i verdenspressen. Mød ham i ugens profil.