genbrug

Virksomheder skaber vækst uden mere forbrug

Verden bevæger sig fra en brug-og-smid-væk-kultur til en genbrug-oggiv-videre-kultur. Det er en af de klare tendenser i de 100 bæredygtige projekter, som er med i “Guide to Sustainia 100”, som Mandag Morgens grønne innovationstank Sustainia udgiver i dag. 25 af de 100 projekter fra hele verden bygger på cirkulær økonomi, hvor virksomheder genbruger og genanvender ressourcer på tværs af sektorer, industrier og landegrænser. Og 13 af de udvalgte projekter arbejder med alternative forretningsmodeller, hvor forbrugeren i stedet for at købe varen blot køber adgangen til at bruge den eller bliver betalt for at aflevere brugte ejendele. “Virksomhederne kan se, at de ikke får råd til at skaffe nyt materiale hele tiden, og forbrugerne har fundet ud af, at de ikke behøver smide brugt tøj ud og købe noget splinternyt. Så forretningsmodellerne er ved at ændre sig, og forbrugsmønstrene er ved at ændre sig,” siger Stefan Henningsson, der sammen med 20 andre bæredygtighedseksperter har været med til at udvælge de 100 løsninger. Et eksempeler systemet EcoATM, der erstatter almindelige hæveautomater. I stedet for at hæve penge, afleverer forbrugeren gamle telefoner, MP3- afspillere og anden elektronik ved en stander, som scanner det digitale udstyr, sender forespørgsel på prisen ud til et netværk af tilkobledekøbere, som derpå byder. Accepterer kunden prisen, giver automaten

Genbrug eller gå til grunde

Den cirkulære økonomi er en realitet om fem år, fastslår ny international rapport. Stigende fokus på genanvendelse kan udløse trecifrede milliardgevinster i Europa. Virksomheder som Carlsberg, Renault og H&M har taget den nye tænkning til sig. Regelbøvl og manglende virksomhedssamarbejde er den største barriere for omstillingen,