infrastruktur


Dyre togbilletter afsporer den offentlige trafik

Dyre togbilletter afsporer den offentlige trafik

De seneste ti år er prisen på togbilletter steget markant mere end inflationen og den private lønudvikling. Det betyder færre passagerer, siger forsker. Nu skal det være slut med store prisstigninger, lover DSB’s administrerende direktør, der mener, at DSB kan køre uden statstilskud i 2030.

Cowi: Kinesisk udviklingsplan er det største investeringsprojekt – nogensinde

Cowi: Kinesisk udviklingsplan er det største investeringsprojekt – nogensinde

Cowi er den første danske virksomhed, som bliver en del af Kinas udviklingsplan ’Belt & Road’. ”For os er det starten på en meget spændende fase. Kina har de økonomiske muskler til at gøre noget, som få andre kan i øjeblikket,” siger Tina Vejrum, afdelingschef for Internationale Broprojekter i Cowi.

Kinas nye silkevej får alt andet til at blegne  

Kinas nye silkevej får alt andet til at blegne  

Kina er klar med historiens største globale udviklingsplan: Etableringen af en moderne megaversion af tidligere tiders Silkevej, der kan gøre Riget i Midten til verdens nye supermagt. ”Det indebærer svimlende potentialer,” siger Karen Ellemann, der repræsenterede regeringen ved den officielle indvielse af Belt & Road.

Grønne storbyer er verdens vækstmotorer

Grønne storbyer er verdens vækstmotorer

Den grønne omstilling af verdens millionbyer tager til i dybde og bredde, fordi de lokale bystyrer ser investeringer i rene og sunde byer som vejen til ny vækst og mindre social ulighed. Det fremgår af den nye rapport ’Cities100’, som er udarbejdet af Mandag Morgen i samarbejde med den globale borgmesterorganisation C40.

Kinas højhastighedstog buldrer frem

Mens der herhjemme arbejdes energisk på 60 km ekstra spor mellem Ringsted og København over Køge, så tilføjede Kina i 2014 hele 5.000 km højhastighedslinjer til sit jernbanenet. Højhastighedstog er blevet et af Kinas stærkeste symboler på industrialisering og fremskridt.

Forkantsdanmark: Sydjylland på fibernettet

Syv års systematisk udrulning af højhastighedsfibernet i Sydjylland har gjort landsdelen til den mest fiberintensive region i Europa. 195.000 af de 300.000 sydjyske husstande kan i dag koble sig på den digitale motorvej, der har gjort Udkantsdanmark til Forkantsdanmark. De resterende er på indenfor tre år, lover den lokale energi- og telekoncern, SE, der vil skabe en digital andelsbevægelse. Overalt i Sydjylland kaster fibernettet nye arbejdspladser, vækst og uddannelsesmuligheder af sig i området, der ellers er hårdt plaget af sin fysiske udkantsplacering.

Digital vækstplan er Thornings store chance

Det kunne blive en vindertrumf for regeringen, hvis statsministeren satte sig i spidsen for den digitale omstilling, for den digitale virkelighed er allerede rykket ind i hjertet af vores liv. Det er hårdt påtrængende, at regeringen udvikler en ny og langtidsholdbar vækstplan oven på forårets forkølede sodavandsreform. Helle Thorning-Schmidt bør give sin fremtidsrettede og optimistiske vision for, hvordan Danmark får succes i de næste årtiers vækstkapløb.

Pensionsselskaberne går i OPP-offensiv

På trods af årelang debat og positive politiske tilkendegivelser er OPP på infrastrukturområdet aldrig kommet i gang. Til dato er der kun gennemført et enkelt OPP-projekt på dette område i Danmark – og ingen nye er på vej. Nu går pensionsselskaberne i offensiven for at blive i stand til at imødegå nogle af de barrierer, som i dag udgør den reelle hindring for realiseringen af denne type OPP-projekter. Med udredningen ønsker pensionsselskaberne at præsentere nye risiko- og finansieringsmodeller samt at identificere potentielle kommende OPP-projekter inden for infrastruktur og transport.

Infrastruktur er nøglen til bæredygtig vækst

Infrastruktur er nøglen til bæredygtig vækst

Ny transportinfrastruktur driver i de kommende år global vækst og nationers konkurrencekraft. Danmark har gode forudsætninger for at gøre grøn transport til en indbringende forretning. Skal potentialet indfries, kræver det imidlertid dels en tæt integration mellem Danmarks energi- og transportinfrastruktur, dels en langt mere sammenhængende infrastruktur på tværs af kommune-, regions- og landegrænser, som kan understøtte væksten i dansk erhvervsliv generelt. Og det vil kræve et radikalt opgør med den måde, infrastruktur i dag planlægges, finansieres og drives på. Det viser Mandag Morgens strategiske analyse af de udfordringer og muligheder, der venter med investeringer i transportnettet for 130 milliarder kr. frem til 2020.