kommunikation

Her er bureauerne man ringer til når det brænder på

Her er bureauerne man ringer til når det brænder på

Hvem ringer toplederne i dansk erhvervsliv til, når de mest følsomme kommunikationsopgaver skal eksekveres? Hvordan er de store kommunikationsbureauers forretningsmodeller skruet sammen, og hvem af dem gør det bedst?

I Aarhus er der flere journalister i kommunen end på det lokale dagblad

I Aarhus er der flere journalister i kommunen end på det lokale dagblad

Over hele landet er de lokale medier presset. Læsertal, indtjening og antallet af redaktionelle medarbejdere daler. Det er en alvorlig krise for både medier og demokratiet, mener eksperter. Samtidig er antallet af journalister ansat i kommunerne steget med 20 pct. siden sidste kommunalvalg, viser ny opgørelse.

Stadsdirektør: ”Morten var en enmandshær, og vi modarbejdede ham”

Stadsdirektør: ”Morten var en enmandshær, og vi modarbejdede ham”

Den øverste administrative chef i Aarhus Kommune erkender, at dele af kommunens pressetjeneste har modarbejdet lokaljournalist Morten Svith i afsløringerne af kritisable forhold i kommunen. Han fortjener en Cavling, siger Niels Højberg, der begræder dagspressens krise.

Da sandheden blev disruptet

Sandheden blev ofret på Trumps vej til Det Hvide Hus, og nu fortsætter internetkrigen om misinformation og tilliden til medierne både i USA, hvor Trump har ansat en propagandist som chefrådgiver, og i resten af verden, hvor misinformation frygtes at kunne påvirke valgene i bl.a. Frankrig og Tyskland.

Kongen af Folkemødet

Kongen af Folkemødet

Har man sagt public affairs i Danmark, har man også sagt Morten Rud Pedersen, som har skabt landets største virksomhed inden for politisk meningspåvirkning. Vil man sælge alt fra medicin til militærudstyr til det offentlige, så er hans kontor Ved Stranden i København et godt sted at starte.

Den digitale virkelighed sætter politikere under pres

Den digitale virkelighed sætter politikere under pres

Den digitale virkelighed stiller store krav til verdens politiske ledere, giver det åbne samfunds fjender nye våben og åbner nye muligheder for politiske startups, som i dag langt hurtigere kan gøre indhug i de eksisterende magtbastioner. ”Forretningsmodellen for politisk indflydelse og produktsalg er blevet en anden,” konstaterer professor Vincent Hendricks. Fra finanskrisen til flygtningekrisen tvinges politikere til at agere stadigt hurtigere på ekstremt komplekse problemstillinger. Mens Europa står i den største migrationskrise i mands minde, er det derfor uklogt at stille op til selfies på et jovialt vinsmagningsarrangement, sådan som Lars Løkke Rasmussen blev fanget i for nyligt. I løbet af få minutter skabte billedet furore på de sociale medier i en oppisket undren over landets politiske leders prioriteringer. Han blev overhalet af den digitale virkelighed, og det dur ikke i længden, hvis man vil lykkes som moderne politisk leder. ”Det rum, politik udspiller sig i, har forandret sig dramatisk. Internettet er en driver af disse forandringer og virker derved ikke altid som en velsignelse. Tværtimod,” siger den tyske finansminister Wolfgang Schäuble.

Fejl i kommunikation skader kræftpatienter

Regionerne arbejder lige nu på nye sundhedsaftaler, som de næste fire år skal regulere samarbejdet mellem sygehusene, kommunerne og depraktiserende læger. En central del går på, hvordan sundhedsvæsenet styrker kommunikationen mellem de forskellige instanser. Og det er der brug for. En undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse viser, at dårlig kommunikation mellem læger, sygehuse og kommuner er hovedforklaringen på de fejl, der registeres. Fejlene kan give alvorlige skader.

Patienter savner dialog med læger

Inddragelse af patienter sker langt fra så ofte, som både regioner, læger og regeringen kunne ønske sig. Og nu viser en ny undersøgelse, at hver fjerde patient forlader hospitalet uden at have talt ordentligt med en læge eller sygeplejerske, mens de var indlagt. Samtidig oplever 41 pct. slet ikke eller kun i mindre grad, at personalet opfordrer dem til at stille spørgsmål eller tale om deres bekymringer. Den manglende dialog skaber usikkerhed for patienten, mener Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der sammen med TrygFonden står bag undersøgelsen. Danske Regioner og Lægeforeningen erkender problemet og vil forbedre kommunikationen mellem patienter og personale.

En kop kaffe med mentalt løft

Ofte får man en kop kaffe med gode folk, men det bliver ved venlige meningsudvekslinger og høflige fraser. Sjældent er det en kop kaffe, der virkelig flytter dig mentalt.

28 eksperter skal finde et nyt klimasprog

Når FN’s klimapanel i dag fremlægger sin nye rapport, vil vi endnu en gang få udmalet klimaforandringernes forfærdelige konsekvenser. Men erfaringen tyder ikke på, at det vil få virksomheder, politikere eller borgere til at ændre adfærd. Dommedagsretorik og undergangsscenarier gør snarere folk apatiske og desillusionerede. Nu indleder mere end 25 forskere, reklamefolk, kunstnere, journalister, virksomhedsledere og aktivister jagten på et nyt sprog, der kan gøre klimakampen til en folkesag. Det sker på Sustainias symposium “We Need To Talk” i næste uge.

Thornings turnaround-team skal genvinde tilliden

Regeringen skal på rekordtid genvinde vælgernes tillid, og nøglen ligger i et diametralt skifte af en forfejlet kommunikationsstrategi. Rådet fra opinionsdannere, retorikere og eksperter i krise- og turnaround-ledelse lyder, at statsministeren med fordel kan skæve til erhvervslivets effektfulde værktøjskasse. De nye ministre, som skoses for manglende ressortindsigt, bliver værdifulde på Thorning II’s turnaround-team. Deres parlamentariske sikkerhed er afgørende for den nye ro og troværdige kommunikation.

På date med drømmekunden

Med en iver, som er et datingsite værdigt, jagter virksomheder nye kunderelationer, som kan sikre salg og omsætning. Men det er værd at bruge tid på det rette match i stedet for at jage de hurtige knald.

Når olieselskabet bliver den lille mand

Det kan være svært at få politikere og medier i tale, hvis man er en stærk virksomhed, der kommer i klemme i den politiske maskine. Men også virksomhedernes økonomiske interesser kan være af stor demokratisk betydning, og så har de brug for lobbyister til at føre deres sag.

Markedsføring er irrelevante virksomheders pris

Sociale medier kræver passion, visioner og ægte begejstring. Derfor kan virksomheder ikke outsource deres online-tilstedeværelse til eksterne reklamebureauer. I stedet skal de slippe den autentiske nørd løs.

Den nye leder er facilitator for velfærden

Benhård økonomisk styring bag radikal ny-udvikling i kommuner og på institutioner. Embedsmænd søger nye modeller for velfærd, opfordrer politikere til at træde i karakter med mål og borgere og virksomheder til at bidrage i med udvikling af løsninger. Sammen udvikler de en ny model for VelfærdsDanmark. Mandag Morgen sætter fokus på den offentlige leders nye rolle.

Brug historien som ledelsesværktøj til forandring

Med afsæt i en virksomheds historie kan ledere minde de ansatte om tidligere glorværdige traditioner for iværksætteri, risikovillighed, sejr over modgang og vedholdenhed. Det kan mobilisere kampgejst i krisetider, viser forskning.

Hvis Thorning var CEO

Helle Thorning-Schmidt er som statsminister blevet konfronteret med de samme syv overraskelser, som ifølge strategi- og ledelsesguruen Michael Porter udfordrer enhver nyudnævnt topleder. Regeringens fortsatte overlevelse afhænger af, hvor hurtigt statsministeren erkender det og handler.

Borgerne tøver ved tastaturet

Om 2-3 år skal 80 procent af den kommunale kommunikation med borgerne ske på nettet. Men både unge og gamle foretrækker i høj grad stadig telefon eller personligt fremmøde, viser mere end 15 års erfaring fra Skat.dk. Et mere realistisk mål er 50 pct., siger ekspert.

Kommuner tager ikke “kunderne” med på råd

Mens kommunerne selv giver deres hjemmesider topkarakter, er borgerne i næsten halvdelen af kommunerne ikke overbeviste. “For meget kancellisprog,”  siger digitaliseringschef i frontløber-kommunen Roskilde. For indviklede, erkender andre. Men det er gæt, for  kommunerne inddrager ikke deres borgere i udviklingen af ny digital service. Og så får de i hvert fald ikke flyttet det massive flertal af borgerne til de digitale tjenester foreløbig, siger eksperterne.

Bæredygtighed i Babelstårnet

Bæredygtighed handler også om ord. Begreber som tredobbelt bundlinje, vugge-til-vugge, pyramidens bund, den cirkulære økonomi, adfærdsøkonomi, biomimetik og Zero Impact Economy skaber babelsk forvirring blandt aktører, der er på samme side i kampen for bæredygtighed. Der er brug for et fælles sprog, mener John Elkington, stifter af tænketankene Volans og SustainAbility.

Sociale medier kræver strategisk tænkning

Der ligger et enormt potentiale i sociale medier for danske virksomheder. Men til trods for de store muligheder viser undersøgelser, at blot 27 pct. af de danske virksomeder har en egentlig strategi på området.