læring

Viden er godt – stof til eftertanke er bedre

Viden er godt – stof til eftertanke er bedre

Intelligens og viden er godt – men først hvis vi formår at rykke ved vores egen tilgang til læring – blive mere vedholdende og mindre bekvemme – kan vi blive bedre mennesker i den digitale verden, hvor robotter og kunstig intelligens kommer til at dominere, skriver Michael Zink fra Salesforce.com.

Virtual reality kan lokke flere unge til naturvidenskab

Virtual reality kan lokke flere unge til naturvidenskab

Et nyt studie fra SDU tyder på, at virtuelle simulationer som en del af undervisningen i gymnasiet kan gøre elever mere interesserede i naturvidenskab og motivere flere til at søge en naturvidenskabelig karriere efter gymnasiet.

Halleluja-IT i folkeskolen skaber fagligt svage junglebørn

Halleluja-IT i folkeskolen skaber fagligt svage junglebørn

Mere IT i klasseværelset er ikke nødvendigvis bedre. Nærmest tværtimod, konkluderer OECD-rapport. DPU-professor mener, at vi i Danmark lider under en halleluja-agtig teknologibegejstring og laissez faire-holdning til IT i Folkeskolen.

Nobelpristager: Udsatte børns skæbne er afgjort før 1. klasse

Den amerikanske stjerneøkonom og nobelpristager James J. Heckman har bevist, at det er en langt bedre forretning for samfundet at investere i de helt små børns udvikling, end at vente til de kommer i skole. Så er det nærmest for sent at genoprette en socialt skæv livsbane. For det handler ikke om matematik og ABC, men om sociale færdigheder, der grundlægges i 3-4-årsalderen. Det er tanker, som Heckman har bevist igennem praktiske forsøg. Og som har givet ham ørenlyd hos den amerikanske præsident Obama. Nu bliver Heckmans teorier om tidlig indsats over for udsatte småbørn også hørt i Danmark, hvor han er ny formand for bestyrelsen af TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet. Mandag Morgen har interviewet den kontroversielle økonom, der har påvist, at sociale investeringer i 3-årige giver bedre økonomisk afkast end end det gennemsnitlige afkast på det amerikanske aktiemarked i perioden efter Anden Verdenskrig. “Vi ved, at jo tidligere vi intervenerer, des mere effektive er vi,” siger James Heckman.

It styrker børns skaberkraft

USA, Storbritannien og Estland er blandt de frontløberlande, der har besluttet at indlede forsøg med at lære folkeskoleelever noget så nørdet som at programmere. Hovedargumentet er at styrke fremtidens økonomiske vækst, fordi vejen til ny vækst i masser af tilfælde indeholder et element af digital innovation. Digital skaberevne er i dag en mangelvare, fordi it-undervisning i for høj grad satser på at uddanne eleverne til stærke brugere. Bevægelsen mod mere programmering på grundskoleniveau er relativt ny, men har på kort tid fået en solid klangbund, især i USA, hvor budskabet nu også vækker begejstring hos den amerikanske præsident, Obama.