Kommentar af 
Erik Rasmussen

8 verdensmål for fremtidens 'hotte' ledere

KOMMENTAR: Ikke kun jordens klima bliver varmere og tvinger virksomhederne til at omstille sig til et markant anderledes erhvervssamfund. Forretningsklimaet bliver også varmere og kræver et nyt ledelsesparadigme. Her er portrættet af en 'hot' leder.

Forbi er den tid, hvor kandidatgrader fra førende internationale business schools som INSEAD, IMD, Wharton, Stanford, Harvard m.fl. var den direkte vej til virksomhedernes topstillinger eller partnerskaber i de store konsulenthuse.

Fremtidens leder er drevet af et mindset, der markant adskiller sig fra det, der i dag formes på traditionelle business schools og praktiseres i de fleste virksomheder. 

Uddannelsen og verdenssynet er holistisk, og drivkraften er en stærk passion for at bruge virksomheden som platform til at løse nogle af samfundets største udfordringer.

Fremtidens MBA er en MST – Master of Sustainable Transformation, som bygger på en kombination af en række forskellige discipliner, spændende fra kendte lederuddannelser til fag som f.eks. filosofi, psykologi, samfundsvidenskab og antropologi.

Fremtidens leder kunne være en blanding af Morten Albæk med hans passionerede, filosofiske og reflekterende opfattelse af ledelse og Henrik Poulsen, der bruger sit skarpe forretningsintellekt til at gøre Ørsted til en af verdens førende leverandører af grøn, bæredygtig energi.

Udviklingen vil også øge efterspørgslen på det kvindelige ledergen og dermed sikre ligestilling i direktioner og bestyrelser.

Ét synes sikkert: Det erhvervssamfund, vi hastigt bevæger os ind i, vil på stort set alle dimensioner ændre kravet til og opfattelsen af, hvad en topchef skal præstere, og hvilke værdier vedkommende skal udstråle og praktisere. 

Den brændende platform

Fremtidens lederskab kan kort beskrives med tre bogstaver: hot.

Det sammenfatter, at lederne vil befinde sig på en brændende platform, hvor grænsen mellem at brænde igennem og brænde sammen bliver hårfin.

Forklaringen er enkel: Lederen skal navigere i en verden og på et marked, hvor klimaet bliver stadig varmere og stiller helt nye krav til forvaltning af ressourcer, til skabelse af vækst, til opfyldelse af strammere politiske reguleringer m.v., hvor nye markeder og teknologier udvikles med accelererende hast og skaber nye konkurrenter og partnere, og hvor medarbejderne stiller markante krav til virksomhedernes værdigrundlag. Blot for at nævne eksempler på den hverdag, lederskabet skal udøves i. 

Den overordnede ramme for de nye betingelser kan aflæses i FN’s 17 verdensmål. Omend de kan opfattes som abstrakte, er de ikke desto mindre blevet naglet fast som de værdier og det mindset, vi skal udvikle verden efter frem mod 2030.

Målene retter sig ikke mindst mod erhvervslivet, eftersom virksomhederne skal udvikle en række af morgendagens bæredygtige løsninger. Det forudsætter bl.a., at de ikke længere kan nøjes med at servicere og tilgodese deres ejere med størst mulig vækst og afkast, men skal bidrage til at skabe en bedre verden for nuværende og kommende generationer. 

Hvad den nye virkelighed handler om, vil enhver industri, der f.eks. skader klimaet, blive belært om – hvilket bl.a. olie-, gas-, transport- og kødindustrien begynder at mærke.

Lederskabets 8 verdensmål

En mangel ved FN’s 17 verdensmål er, at de har overset netop det mål, der skal sikre, at de 17 opfyldes, nemlig kravet til lederskab. Men den erkendelse kan forudses at brede sig og vil de kommende år udfordre det ledelsesparadigme, der har været god managementlatin i flere årtier. 

Her er et bud på de verdensmål, fremtidens lederskab skal opfylde for at blive den nødvendige og passionerede driver af transformationen mod en ny bæredygtig samfunds- og markedsorden.

Hvad skal en "hot" leder mestre, og hvilken type er vedkommende?

Mål nr. 1: Nytænk virksomhedens mission: Hvilken rolle skal virksomheden spille i samfundet? Hvordan kan den bidrage til at opfylde mål, der er større og rækker længere end at optimere ejernes udbytte?

Mål nr. 2: Udvid dine markedsmuligheder: Alle analyser peger på, at behovet for bæredygtige løsninger stiger eksponentielt. Hvordan vil du udnytte potentialet? Vær sikker på, at andre gør det. Gør virksomheden til en førende leverandør af løsninger, der – direkte som indirekte – fremmer menneskers livskvalitet. 

Mål nr. 3: Udfordr dit forretningsgrundlag: Erkend, at fortidens succes kan blive fremtidens største vækstbarriere. Hav modet til at sætte spørgsmålstegn ved din forretningsmodel, før tidligere succeser eller nye teknologier dræber den. Definer, hvilke verdensmål din virksomhed vil bidrage til at løse. 

Mål nr. 4: Find nye partnere: Alle løsninger på bæredygtige udfordringer er systemiske og sammenhængende. Find de partnere – offentlige som private og videnskabelige – der sikrer dig størst og hurtigst momentum og den stærkest mulige positionering på det ekspanderende marked for bæredygtige løsninger. 

Mål nr. 5: Omorganiser din virksomhed: Sørg for, at din nye mission er forstået og accepteret på alle niveauer i virksomheden. At omstille sig til et nyt værdigrundlag er en holdsport. Sikr dig, at alle medarbejdere ved, hvad I står og kæmper for. Det vil ikke alene optimere konkurrencekraften, men også den interne motivation og arbejdsglæde. 

Mål nr. 6. Lav en ny fortælling: Forandringer handler om fortællinger. Gør din vision, mission og ambition til en god fængslende historie, og fortæl den flittigt internt som eksternt. Verden har brug for bæredygtige rollemodeller. Vær sikker på, at du er en af dem. 

Mål nr. 7: Sæt tempoet op: Succes og hastighed hænger sammen. Sæt mål for, hvad du kan nå de næste 1000 dage. Det er den tid markedet, teknologierne, konkurrenterne og omverdenen giver dig, hvis du vil sætte tempoet. Men det forudsætter netop, at dit engagement og din historie er troværdig og overbevisende. 

Mål nr. 8: Udvikl dit personlige mindset: En afgørende betingelse for at nå dine egne verdensmål er den passion og det mindset, du forfølger dem med. Du skal være den inkarnerede rollemodel, der personificerer værdier, mål og tempo. At håndtere en brændende platform forudsætter en brændende passion. Den kan man ikke uddanne sig til. Det skal have karakter af et kald – en mission, der udtrykker ens personlige overbevisning. 

Netop det sidste og ottende mål er afgørende for, om og i hvilket omfang der bliver tale om en reel transformation af en forretningsmodel og et lederskab. Og med lederskab forstås også det, der udøves af bestyrelsen. 

Spørgsmålet er, hvorvidt der blandt såvel ejere som ledere kan skabes en fælles erkendelse af kravet til at tænke nyt, radikalt og hurtigt. Skulle det blive en barriere, er det værd at have i tankerne, at stadig flere internationale analyser forudser en stærk acceleration i udskiftning af såvel ledere som udfasning af hele virksomheder, netop fordi de ikke i tide forstod den nye virkelighed og omstillede sig. 

Der er ikke tid til omkampe, når verdensmålene skal scores.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu