Mads Lebech: At leve smart er at leve godt

Verdens byer vokser markant i disse år, og det lægger pres på livet i byerne. Det er en udfordring, men giver også store eksportmuligheder for dansk erhvervsliv.  

Tendensen er ikke ny. Storbyer rundt omkring på kloden vokser og vokser. Vi kan se det i vores egen hovedstad, der forventes at vokse med mere end 15 pct. frem mod 2030. Men på den internationale scene er København knap og nap en storby, når der måles på indbyggertallet alene.

Antallet af såkaldte megacities, byer med mere end 10 millioner indbyggere, har gennem en årrække været stigende, og pilen peger i samme retning i fremtiden. Da FN tilbage i 2014 beskæftigede sig specifikt med urbaniseringsemnet, vurderede man, at der fandtes 28 megacities på globalt plan. Det tal forventes at være højere end 40 i 2030. Yderligere bemærkelsesværdigt er det, at de megacities, der allerede i dag er ufatteligt store, ventes at blive endnu større.

Vi kender alle sammen de helt store byer. Tokyo, Delhi, Shanghai, Mexico City og Mumbai er byer, der allerede fylder meget på nethinden hos danskerne og dansk erhvervsliv. Men hvad med alle de andre store byer? Hvad med en by som Bangladesh’ hovedstad Dhaka, der allerede i dag har tre gange så mange indbyggere som Danmark, eller indiske Surat eller Luanda i Angola, der har fem millioner indbyggere, men som ventes at have næsten dobbelt så mange indbyggere om bare 15 år?

LÆS OGSÅPrioritér innovation – så skal væksten nok komme

Nuvel, købekraften i de nye megacities er ikke på dansk niveau. Men også på det punkt sker der ting og sager. Myndigheder med ambitiøse målsætninger i Kina, Indien, USA og ikke mindst Singapore – for blot at nævne de mest åbenlyse eksempler – finder gerne den store pengepung frem, hvis de støder på løsninger og infrastruktur, der er værd at samle på. Også i befolkningerne trænger den ’vestlige’ levevis sig på. En voksende middelklasse stiller højere krav til sin omverden og tillægger sig forbrugsvaner og adfærd, der ligner vores. På den måde kan nye markeder åbne sig for danske virksomheder i eksempelvis Afrika, Asien og på de amerikanske kontinenter.

Danmarks rolle

Det danske blik for æstetik, planlægning og samarbejde kan åbne for nogle helt nye eksportmuligheder. Storbyernes befolkningsudvikling over alt på kloden stiller nogle ekstraordinære krav til, hvorledes byerne og borgernes liv kan og vil blive indrettet nu og i fremtiden. Rekordhøje indbyggertal betyder nemlig også enorme mængder affald og trafik, og samtidig skal byernes borgere også have strøm til telefonen, rent vand i hanerne og mad på bordet. Læg dertil, at klimaændringer og naturforhold i nogle områder skubber yderligere til behovet for handling hos præsidenter, ministre og borgmestre rundt omkring på kloden. Det er i den grad blevet tid til at tage tyren ved hornene, og konsekvenserne kan blive katastrofale, eller i hvert fald dyre at rette op på, hvis man blot lader stå til.

Men man behøver heldigvis ikke at slå ud med armene og lade stå til. Løsningerne findes, og her spiller Danmark en rolle.

Årtiers udvikling her til lands har ført til et samfund med høj levestandard, statistikindsamling og datahåndtering, der holder samfundet effektivt kørende, og ikke mindst et teknologisk niveau, der bidrager til, at vi kan leve i forholdsvis rene byer med varme stuer om vinteren og rent badevand i havnene om sommeren. Herhjemme sidder vi altid med ønsket om, at det skal blive bedre. Og det er en god tilgang. Men sammenligner vi Danmark med fjerne egne på kloden, så er det danske samfund langt fremme på rigtig mange parametre.

LÆS OGSÅ: Verden er klar til innovative danske byløsninger

Det kan komme borgere til gode i lande og megacities langt fra Danmark, og efterspørgslen er der. Med tiltag som House of Green og State of Green har man i en årrække vist danske cleantech-løsninger frem for interesserede handelsdelegationer, ministre og andre potentielle købere, som har besøgt Danmark for at se nærmere på vores produkter og løsninger. Tiltagene har vist sig attraktive. For eksempel har mere end 6.000 besøgende fra netop denne målgruppe lagt vejen forbi House of Green, siden huset åbnede i efteråret 2013. Så interessen er tydelig.

Og med living labs forskellige steder i Danmark er vi også begyndt at vise andre sektorer frem. Hele samspillet mellem lys, infrastruktur, trafik, energi, sanitet og meget andet kan nu ses i praksis i den virkelige verden. Pludselig giver det hele mening, og begreber som big data, internet of things, embedded systems og smart cities er nu omdannet til (nogenlunde) håndgribelige løsninger på hverdagens udfordringer.

Nogle løsninger er nærmest banale, men gør en stor forskel. Affaldsspande, der selv melder tilbage til centralen, når de skal tømmes. Lyskurve, der kan styre trafikken i realtid, og planter og parker, der kun bliver vandet, når fugtighedssensorer i jorden og meteorologiske prognoser tilsiger det. Andre løsninger er stort set umulige at forstå og endnu sværere at forklare. Her er det næsten kun fantasien, der sætter grænser, og fremtidens instrumenter og installationer er spændende at følge med i.

LÆS OGSÅ: Mindre snak, mere handling: Byerne går forrest for klimaet

På fremmed jord sættes de danske spidskompetencer også på agendaen. Branchespecifikke tiltag som Danish Water Technology House og vandalliancen WTA California testes i henholdsvis Sydøstasien og USA, mens danske produkter, værdier og virksomheder kommer til at præge den danske pavillon, Heart of Denmark, der opstilles på Ipanema-stranden i Rio de Janeiro og forventes at få besøg af tusindvis af gæster under sommerens olympiske lege.

Bland det hele sammen – og gør det levende

Men det skal ikke stoppe her. Storbyer og deres beboere over hele kloden kan få glæde af de danske produkter og løsninger, og derfor igangsættes nu en yderligere indsats for at bringe the Danish way of living endnu tættere på de byer, der for alvor kan drage nytte den. Etableringen af et Smart City World Lab i Singapore skal fungere som en pilottest, der kan være katalysator for eksport af danske løsninger. Projektet skal bl.a. undersøge, om:


  • Man på tilfredsstillende vis kan etablere et Living Lab i Singapore, hvor danske produkter og løsninger kommer i spil på fremmed jord og forvandler en del af kæmpebyen Singapore til en smart city, hvor it og sensorer af forskellige slags taler sammen og gør livet bedre, nemmere, renere og sundere i et af verdens tættest befolkede områder.

  • Man med succes kan gøre fremvisningen af danske løsninger interaktiv, nærværende og relevant ved at lave et danskfunderet Living Lab i en by som Singapore, så delegationer fra Beijing, Tokyo, Jakarta, Bangkok eller Calcutta kan se, at danske produkter og løsninger kan etableres og fungere under varmere himmelstrøg.


Planen er, at det nye Living Lab skal have fokus på danske løsninger inden for lys og mobilitet, men også områder som lyd, velfærd, logistik, liveability, læring, design og byplanlægning er omfattet af projektet.

Idéen er tillokkende set med både leverandørens og brugerens øjne. For danske virksomheder kan der være ny eksport at hente, og interessante samarbejdskonstellationer kan skabes. Og får man hul på eksempelvis det asiatiske marked, så er potentialet åbenlyst stort. For brugerne, altså borgere i storbyer verden over, kan det, lidt højstemt formuleret, føre til bedre liv. Det er en ret god value proposition, som er svær at takke nej til, og hvis dansk erhvervsliv går sammen om at udnytte de skridt, vi har taget herhjemme, så kan vejen banes mod endnu mere god og gavnlig eksport.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu