Danmarks nye erhvervsikoner venter i kulissen

Ikonerne brænder ud. Falck, A.P. Møller - Mærsk, LEGO, Novo Nordisk og Danske Bank har ikke længere en status som urørlige. Nu er de kommet ned på jorden, og står alle med en stribe udfordringer.

Henrik Ørholst

I kulissen venter de nye ikoner, som kommer til at sætte dagsordenen inden for ledelse, strategi og udvikling. Bestseller, Ørsted og DSV er blevet succeser, som er til at tage og føle på. Det er dem, som journalisterne og ledelsesbogsforfatterne spejder i retning af, når de skal finde på eksempler på nogen, der adskiller sig markant fra de øvrige virksomheder.

De nye ikoner er karakteriseret ved solid indtjening, stærke forretningsmodeller og topledelser, der har styr på forretningen.

Der er også GAFA-virksomhederne; Google, Amazon, Facebook og Apple. Deres digitale forretningsmodeller er unikke, og de er blandt de mest værdifulde virksomheder i verden. De er også forbilleder, men rundet af USA og derfor i en kategori for sig selv.

Slemt at være gammel

Når de gamle ikoner er presset, er det ikke fordi, de står med ryggen mod muren. De leverer stadig resultater i milliardklassen. Senest præsenterede LEGO et resultat efter skat på 7,8 mia. kr., men både omsætning og indtjening er faldet efter Jørgen Vig Knudstorp blev forfremmet til bestyrelsesformand. Vækstmaskinen gennem mere end ti år er gået i stå.

Falck er vingeskudt. En voldsom international ekspansion under den tidligere topdirektør Allan Søgaard Larsen er nu afløst af Jakob Riis, som er i gang med den store oprydning. Voldsomme afskrivninger, fyringsrunder og røde tal har gjort sikkerhedskoncernen til en virksomhed, hvor det har været nødvendigt med store kapitalindsprøjtninger fra ejerne. Oven i hatten kommer den endnu ikke afgjorte sag om konkurrenceforvridning med den hollandske ambulanceudbyder BIOS i Sydvest- og Sønderjylland. Det står i voldsom kontrast til 1990’erne, hvor Falck lå i toppen af den årlige imageundersøgelse.

A.P. Møller - Mærsk er blevet skåret til, således at det nu er en virksomhed, som har fokus på transport og logistik. Væk er konglomeratet. De mange virksomheder er nu blevet en indkogt Maggi-terning, hvor det nu er fragtraterne, der er den afgørende faktor for økonomien i Danmarks største virksomhed.

Den syvstjernede virksomhed var omgivet af en magi som ingen andre virksomheder i Danmark. Ikke engang Novo Nordisk var i nærheden af den næsten kongelige status, A.P. Møller havde. Der er heller ingen andre danske virksomheder, som er beskrevet så indgående i litteraturen. Der kommer stadig bøger om koncernen og den sjældne stabilitet i ledelsen. Arnold Peter Møller og sønnen Mærsk Mc-Kinney Møller stod i spidsen i adskillige dekader, og deres ånd gennemsyrede virksomheden. Møller-familien er der stadig, men de er ikke længere en del af den daglige drift. Også Danske Bank får hug på imagekontoen med deres involvering i hvidvaskning i Baltikum.

De nye ikoner

Et ikon er et forbillede for dansk erhvervsliv. Den øverste daglige ledelse er den vigtigste faktor. Anders Holch Povlsen fra Bestseller er købmanden med de dybeste lommer. Bestseller er blevet en succes også udenfor Danmarks grænser, og han forstår at finde mulighederne, når de dukker op. Han er en af dem, der står bag butikskæden Normal, som presser både supermarkederne og Matas på flere af deres varegrupper. Han var ikke den, der opfandt Normal, men Bestseller-milliardæren var hurtig med pengene, da han så potentialet. Altså sammen med en klædelig beskedenhed. Der er ikke store armbevægelser. Der leveres resultater, og nu er familien bag Bestseller blandt de rigeste i Danmark.

Ørsted med Henrik Poulsen i spidsen er blevet en børsdarling samtidig med, at de har fået sat gang i havvindmøllerne. Cocktailen Henrik Poulsen og pengene fra Goldman Sachs var det, som fik ændret DONG fra at være en sort energivirksomhed til at være et grønt alternativ. Der er fuld skrue på etablering og drift af vindmøller, især havvindmøller. Ørsted er en virksomhed, som surfer på en bølge af politisk velvilje.

DSV er også en succes, som med Jens Bjørn Andersen ved rattet har leveret solide resultater. Især overtagelsen af den amerikanske logistikvirksomhed UTI Worldwide indgyder respekt. Investeringen på ni mia. kr. er et godt eksempel på, at fokus og hårdt arbejde kan få en fusion til at blive en succes. Hemmeligheden bag DSV’s succes er ikke mindst CEO Jens Bjørn Andersen og hans trofaste CFO Jens Lund, der er villige til at tage de hårde beslutninger, der skal til. Det tæller også på plussiden, at de begge har stort kørekort. Det giver gadekredit i en transportvirksomhed.

De nye er ikke giganter

De nye ikoner er ikke gigantvirksomheder. De er karakteriseret ved en robust forretningsmodel, der har sikret en solid indtjening over mange år. Men de skal også være parate til at foretage de fornødne justeringer og tilpasninger for at sikre, at virksomheden fremstår som trimmet og effektiv på alle parametre. 

Et ikon er inspirationskilde til resten af dansk erhvervsliv. Det har fingeren på pulsen og er villig til at tage de nye ledelsesredskaber i brug. Medarbejderne får muligheder gennem uddannelse, og HR-afdelingerne har travlt med at sortere i de mange uopfordrede ansøgninger. De nye ikoner er virksomheder, som man gerne vil arbejde for.

I 1980 var ØK ikke bare Danmarks men Nordens største virksomhed. Større end Statoil, Volvo og Nokia. I dag er virksomheden en skygge af sig selv og hedder Santa Fe og er blevet til et flyttefirma. ØK var ikonet over dem alle, (d)engang. Selv succesfulde firmaer kan brænde ud. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu