Historien i tal

Danske virksomheder taber innovationskraft på grund af mangel på viden

Danske fremstillingsvirksomheder mister indtjening, bliver forsinket eller må opgive udvikling af nye produkter, fordi de ikke har adgang til den nødvendige viden eller det nødvendige udstyr. Det viser ny undersøgelse fra Teknologisk Institut. Nu skal nyt internationalt samarbejde hjælpe virksomhederne.

Op mod hver fjerde danske fremstillingsvirksomhed har mistet indtjening, og hver femte virksomhed er blevet væsentligt forsinket eller har måttet opgive udvikling af nye produkter eller nye produktionsprocesser, fordi de ikke har haft adgang til den nødvendige teknologiske viden eller det nødvendige udstyr. Det viser en undersøgelse fra Teknologisk Institut.

Instituttet har interviewet 455 danske fremstillingsvirksomheder for at kortlægge betydningen af adgang til teknologisk viden og teknologisk udstyr i Danmark og behovet for at hjælpe danske virksomheder til en internationalisering af deres test- og udviklingsaktiviteter.

Knapt halvdelen af de spurgte virksomheder anser ifølge undersøgelsen det som afgørende for virksomhedens konkurrenceevne, at de har adgang til den rigtige teknologiske viden.

- Tallene viser, at danske virksomheder taber innovationskraft på grund af mangel på viden. Derfor er det er nødvendigt at øge udbuddet. Det sker nu gennem formidling af samarbejde mellem danske virksomheder og internationale vidensmiljøer / GTS institutter. Vi udvider, så vi kommer til at bygge bro mellem danske virksomheder og højt specialiserede vidensinstitutter i hele Europa, fortæller programchef Troels Oliver Vilms Pedersen, Teknologisk Institut.

Teknologisk institut har etableret et nyt strategisk samarbejde med europæiske teknologiske institutter.
Det drejer sig bl.a. om tyske Fraunhofer, spanske Tecnalia, TNO fra Holland og The Manufacturing Technology Centre i England. Aktiviteten er støttet af Styrelsen for Forskning og Innovation under Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Samarbejdet betyder, at der de næste tre år lanceres 18 nye internationale teknologiske ydelser med rådgivning og udstyr på markedet i Danmark. Disse ydelser skal tilpasses danske virksomheders behov, sådan at flest muligt virksomheder i Danmark får gavn af mulighederne. I samarbejdet indgår også ni konkrete udviklingsforløb, hvor danske virksomheder laver pilottest på nogle af de nye ydelser.

- Danmark er afhængig af virksomheder, der kan klare sig internationalt. Det kræver, at danske virksomheder har let adgang til viden i verdensklasse – uanset om den kommer fra Danmark eller udlandet. For det har deres konkurrenter. I de kommende år bliver der endnu flere muligheder for teknologisk samarbejde på højt niveau for danske virksomheder, som vil klare sig på eksportmarkederne, fastslår Troels Oliver Vilms Pedersen, Teknologisk Institut.

Hent PDF


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu