Disrupt eller dø

BE, DO, FEEL & LOOK better. Virksomheder skal forstå, at deres formål ultimativt er at gøre menneskers liv bedre.

Verden er i forandring. For 20 år siden tog det 20 år at skabe en unicorn – dvs. en virksomhed der bliver vurderet til en milliard dollars. Airbnb gjorde det på under 5 år, Snapchat gjorde det på 1,5 år, og Slack gjorde det på bare 8 måneder. Hvor lang tid går der mon, inden en studerende kan gøre det på et semester eller over en weekend?

Aldrig nogensinde har ét menneske haft så store muligheder for at påvirke så mange mennesker, som vi har i dag. Ét menneske med en computer kan for altid ændre verden, som vi kender den. Måske er det dig? Eller en du kender.

Sandsynligheden taler for, at det er ham eller hende den mærkelige. Den, som de andre aldrig rigtig forstod. Dem bliver der heldigvis flere og flere af, og hvis det er dig, så klap dig selv på skulderen. Du er mærkelig. Heldigvis. Tillykke. Hvis ikke du er – og i stedet gør, hvad der bliver forventet af dig, og folk altid forstår dig – så stram op. Træd ud til kanten, mærk suset og udlev dit fulde potentiale. Gemmer der sig ikke noget mærkeligt et sted, der gerne vil ud? Luk det ud. Folk vil ikke nødvendigvis elske dig for det, men du vil ikke fortryde det, og du skylder det til dig selv og til verden.

Måske er det faktisk dig, der med din mærkelighed skal være med til at gøre verden til et bedre sted. Og er det ikke det, det handler om? Eller burde handle om? At gøre en positiv forskel for os selv, hinanden og verden?

Fair nok, hvis du tænker, det er lidt for hippie-agtigt. At gøre verden til et bedre sted. Det virker lidt uoverskueligt, og hvor er det lige, man starter? Et godt sted ville faktisk være med alle problemerne. Det virker måske lidt deprimerende, men de største udfordringer i verden indeholder også de største muligheder. Så hvilket problem synes du, det ville være fantastisk at løse? Arbejdsløshed? De 250.000 ensomme i Danmark? Dårlig mad, der gør folk usunde og syge? Trafikpropper? Eller på den globale scene; sult? Fattigdom? Eller noget helt tredje?

Vi bruger ca. 1/3 af vores tid på at arbejde. Nogen mere og andre mindre. Uanset om vi er iværksættere, overvejer at blive det, eller er en del af en større organisation, kan det være sundt at dobbeltklikke på al den tid. Hvad bruger vi den egentlig på? Udnytter vi vores fulde potentiale, og bidrager vi til noget bedre? Desværre er der alt for mange, der ikke føler, de gør. Tænk, hvis vi kunne lave om på det. Det er her, du som iværksætter eller leder kommer ind i billedet. Fremtidens virksomheder giver nemlig mening. For lederen, for medarbejderne, for kunderne og for verden.

30 skridt og 26 gange rundt om jorden

Vores verden er i forandring, fordi teknologien bliver demokratiseret. I dag har en studerende adgang til mere information på sin mobil, end USA’s præsident havde for 20 år siden med hele sit embedsværk. Vi lever i en vanvittig spændende tid, hvor teknologien driver enorme forandringer.

Hver dag er der nye gennembrud, der hver især indeholder potentialet til at ændre verden, som vi kender den. Den bagvedliggende kraft er digitaliseringen, mobiliseret af eksponentiel accelererende computerkraft. Eksponentiel – ikke lineær. Lad os lige dvæle ved det et øjeblik, for hvis du er med på forskellen, har du nøglen til fremtiden.

Forestil dig, at du tager 30 skridt. Hvis du tager dem lineært svarer det til ca. 30 meter. 30 eksponentielle skridt bringer dig imidlertid 26 gange rundt om jorden. 26 gange rundt om jorden! Det er pænt langt og signifikant længere end 30 meter.

Desværre er det sådan, at eftersom vores hjerne ikke rigtig har fået en upgrade i omkring 50.000 år, er vi i udgangspunktet ikke gearede til at tænke eksponentielt. Udfordringen er bare, at teknologien udvikler sig eksponentielt, og det gør det ekstremt svært for de fleste at geare sig til fremtiden.

I 1982 estimerede management konsulentvirksomheden McKinsey eksempelvis, at der ville være et verdensmarked for mobiltelefoner på 1 million i år 2000 og frarådede derfor den amerikanske telegigant AT&T at gå ind på markedet. Det faktiske tal viste sig at være tættere på 100 millioner.

I 2002 vurderede verdens førende eksperter, at mobilmarkedet ville vokse med 16 pct. inden for 2 år. Det endte med at være 100 pct. I 2004, 2006 og 2008 kom eksperterne med nogenlunde samme forudsigelser. Hver gang var udviklingen på 100 pct.

Man kan næsten ikke tage mere fejl, end ovennævnte eksperter gjorde. Men hvordan kan det ske for så dygtige folk?

Svaret er: fordi de tænkte lineært frem for eksponentielt. McKinsey lavede sine beregninger baseret på, at en mobiltelefon vejede 2 kg (!) og kostede 70.000 (!) nutidskroner. Mobileksperterne lavede deres 12-16 pct. vækstforudsigelser uden at tage højde for, at teknologiens pris/performance udvikler sig eksponentielt.

Med andre ord: dobbelt så meget præstation til den samme pris med cirka 18 måneders mellemrum. Den udvikling kender vi fra Moores lov, der viser nøjagtig samme udvikling inden for mikrochips. Tænk på dengang du (eller din far) havde et modem stående på skrivebordet. Først var det et 128 Kbit modem, så blev det udskiftet med et 256 Kbit modem, 512 Kbit, 1.028, osv. Teknologien udvikler sig altså ikke 1, 2, 3, 4, 5 ..., men i stedet 1, 2, 4, 8, 16 …

Iværksætterne mobiliserer

Når man planlægger strategien for sin virksomhed, er det altså en vigtig mental note; at have de 30 meter vs. 26 gange rundt om jorden noteret. Teknologien udvikler sig eksponentielt. Uanset om du er iværksætter eller en del af en større organisation, er det noget, du bør – eller helt automatisk kommer til at forholde dig til.

I dag er det kommunikations- og mobilteknologi, der påvirker vores samfund pga. eksponentialiteten. De næste ti år bliver det syntetisk biologi, robotter, kunstig intelligens og 3D-print.

Teknologien i sig selv forandrer en masse, men de sidste 15 år har vist os, at de forretningsmodeller, som teknologien muliggør, også har en disruptiv kraft.

Når et produkt digitaliseres, bliver de marginale omkostninger 0 – det koster eksempelvis ikke Airbnb noget at tilføje endnu en ejendom til deres platform, hvorimod det koster et traditionelt hotel mange tusinde kroner at etablere et nyt værelse. Mange traditionelle virksomheder har slået sig i konkurrencen mod ’næsten gratis’, og flere vil komme til det.

Den eksponentielle udvikling er godt nyt for de nye spillere. Iværksætterne mobiliserer, og deres chancer for succes forøges i takt med, at teknologien demokratiseres. Gutterne i garagen kan sagtens lægge en corporate dinosaur ned – og endda hurtigt.

Vi har set det med Kodak og Blockbuster, og vi kommer til at se mange flere. Levetiden for succesfulde virksomheder kommer til at falde og valget er klart: disrupt eller dø!

Kunderne er dit kompas

Et anker i det, der kan synes som vild teknologisk eksponentialitet, nye forretningsmodeller og trends, er dine kunder. Alle kunder. Alle mennesker faktisk. Mennesker har et iboende ønske om hele tiden at blive bedre, og at hjælpe dem på den rejse er en kæmpe mulighed for virksomheder.

Over de seneste år er det blevet populært at tale om kundeoplevelser. Som regel er det noget ledelsen begynder at tale om, når man er presset i markedet, eller tallene ikke er gode nok.

I virkeligheden handler kundeoplevelser om to ting: For alvor at forstå kunder og dernæst at designe ekstraordinære oplevelser. Det handler om, hvad alle kunder vil have, og hvordan man giver det til dem, hvilket er – eller burde være – den absolutte kerne af enhver forretning.

Formålet for enhver virksomhed er ultimativt at gøre menneskers liv bedre – eller det burde det være. For at overvinde de teknologiske udfordringer, trænge igennem det øgede konkurrenceprægede marked og forblive relevante er vores virksomheder nødt til gennemgå et fundamentalt skifte.

I dag er der alt for mange virksomheder, der tror, det handler om dem selv. Deres brand. Deres tal og deres åh-så-fantastiske produkter. Det er forkert. Det handler aldrig om dem, men om hvordan det, de tilbyder, understøtter den enkelte kundes rejse mod at blive bedre.

Alle kunder ønsker at BE, DO, FEEL og LOOK better.

Hvis du i fremtiden ønsker at være en del af løsningen frem for problemet og skabe en virksomhed, der giver mening for dine medarbejdere, kunder og for verden, så skal du skabe Positive Impact. Se her, hvordan du kan gøre det:


  1. Få dine kunder til at BE better – føle sig som gode mennesker. BE better handler om, at kunderne honorerer deres værdier og moralske landkort, når de handler med dig. Væksten i økologi, Contious Capitalism bevægelsen, CSR, fairtrade og lign. er gode eksempler på, hvordan virksomheder gør sig umage med at understøtte kundernes værdier. Stil dig selv spørgsmålet: Hvordan hjælper jeg mine kunder med at føle sig som bedre mennesker, når de handler med mig?



  1. Få dine kunder til at DO better – opnå bedre resultater. DO better handler om at gøre det nemmere, hurtigere, billigere og smartere for dine kunder. Tænk på en GPS, der forøger kundens evner til at finde vej. Hele app-revolutionen er en DO better revolution, der gør os i stand til at gøre mange ting smartere og bedre. Spørg dig selv, hvordan du øger dine kunders kompetencer og hjælper dem med at opnå bedre resultater.



  1. Du skal også få dine kunder til at FEEL better – positivt påvirke deres emotionelle tilstand. Det handler om at aktivere deres sanser og følelser, så de populært sagt kommer i bedre humør. Det kan eksempelvis være gennem lækkert design, humoristisk kommunikation eller følelsesmæssig involvering. Så overvej, hvordan din virksomhed positivt påvirker jeres kunders emotionelle tilstand, eller hvordan du kan komme til det.



  1. Til slut skal du også få dine kunder til at LOOK better – øge deres sociale kapital. LOOK better handler om at give dine kunder mulighed for at opnå social respekt eller anerkendelse hos deres netværk ved at handle med din virksomhed eller forbruge jeres ydelser. Spørg dig selv, hvordan det kan blive attraktivt for dine kunder at vise – eksempelvis på sociale medier – at de er kunde hos dig.


For at drive en meningsfuld, blivende forretning i fremtiden er vi nødt til at ændre vores virksomhedsperspektiv fra os til dem. Kundernes udbytte og deres oplevelse. Først når vi gør det, vil vi også på sigt kunne høste deres opmærksomhed, tid og penge, som alle tre er valutaer i fremtidens forretningsverden.

Vi gør det ved at forstå, at verden udvikler sig eksponentielt og ride på den bølge, når vi udvikler nye ydelser. Dernæst gør vi det ved at forstå, at de ydelser, vi udvikler, skal få vores kunder til at BE, DO, FEEL & LOOK better, så vi gør en positiv forskel for dem.

Hvis vi formår det, skaber vi samtidig en attraktiv og meningsfuld virksomhed for vores medarbejdere og bidrager til at gøre en forskel for verden. Og er det i virkeligheden ikke det, det handler om?

Verdens førende iværksættere og ledere har ordet

Denne artikel er fra ’Gurubogen’, der er redigeret af den danske serieiværksætter, foredragsholder og innovationsrådgiver Jonathan Løw. I bogen skriver 100 af verdens førende iværksættere, herunder ca. 60 danske, om innovation, iværksætteri og ledelse. ’Gurubogen’ udkommer den 15. november.

Forrige artikel Hokuspokus – mig selv i fokus Næste artikel Den magiske tillidsmaskine

Tech-lyspunkter for Kina midt i coronaepidemien

Tech-lyspunkter for Kina midt i coronaepidemien

De seneste par uger har al snak om Kina fokuseret på udbruddet af coronavirus covid-19. Situationen minder på mange måder om udbruddet af sarsvirus tilbage i 2003. Derfor er det relevant at drage et par techrelaterede paralleller, idet sars faktisk spillede en stor rolle i udviklingen af Kinas techlandskab, som vi kender det i dag.

Kommunerne overhaler Frederiksens nærhedsreform

Kommunerne overhaler Frederiksens nærhedsreform

KOMMENTAR: Mange af landets kommuner er ved at finde vejen til stærkere lokalt engagement og mindre bureaukrati. Men hvis deres forehavende skal lykkes, har de brug for, at Christiansborgs politikere sætter en markant ny retning.

AI i det offentlige sætter borgernes tillid på spil

AI i det offentlige sætter borgernes tillid på spil

KOMMENTAR: Det er oplagt at også den offentlige sektor begynder at bruge avanceret dataanalyse til at levere mere effektiv og præcis service. Men det kræver, at vi som borgere forstår, hvad der foregår, og at vi kan nære tillid til, at teknologien bliver brugt til vores bedste.

Derfor trak vi den socialdemokratiske netavis i Pressenævnet

Derfor trak vi den socialdemokratiske netavis i Pressenævnet

KOMMENTAR: Netavisen Pio overholdt ikke god presseskik, da den gik til angreb på Mandag Morgens journalistik. Sagen viser ifølge Mandag Morgens chefredaktør, at den socialdemokratiske avis er partiets – og regeringens – forlængede arm. 

Bred opbakning til EU-Kommissionens digitale strategi

Bred opbakning til EU-Kommissionens digitale strategi

EU skal beholde sin førerposition, lød det fra kommissionsformand von der Leyen. Derfor lancerer Kommissionen nu en række strategier, der skal sætte turbo på den digitale vækst, uden at sætte borgernes rettigheder over styr.

Når medarbejderen bliver din mor

Når medarbejderen bliver din mor

KOMMENTAR: Lederfaget er fyldt med anvisninger til, hvordan ledere håndterer en udfordrende medarbejder. Men medarbejdere udvikler også strategier for, hvordan de håndterer en udfordrende chef. Nogle strategier er defensive og manipulerende. Andre er omsorgsfulde og udviklingsorienterede.

Set, læst og hørt: Rasmus Kjeldahl

Set, læst og hørt: Rasmus Kjeldahl

Børns Vilkårs direktør, Rasmus Kjeldahl, er blevet mindet om næstekærligheden i uafrystelig dokumentarfilm og har lyttet til historier fra livet på dødsgangen.

Faldende renter er en historisk megatrend

Faldende renter er en historisk megatrend

NY VIDEN: Bank of England har gennemgået den globale renteudvikling gennem de sidste 700 år, og trenden er for nedadgående. Forskerne bag peger på, at renten sagtens kan fortsætte ind i det negative territorie.

Europas magthavere er historisk unge

Europas magthavere er historisk unge

Mens gennemsnitsalderen for politiske magthavere stiger globalt, bliver de i Europas bare yngre og yngre. Flere europæiske lande har sat historiske rekorder, senest i Østrig med valget af den 33-årige Sebastian Kurz som kansler. Det kan betyde, at Europa vil blive ledet mere visionært og mindre ud fra gamle ideologier.

Alderen er dalet på Slotsholmen

Alderen er dalet på Slotsholmen

Da Mette Frederiksen som 41-årig blev den yngste danske statsminister nogensinde, fulgte hun en alderskurve, der i forvejen var på vej nedad. Også ministre og folketingsmedlemmer bliver gennemsnitligt yngre. De dage, hvor politikere og partiledere døde med arbejdstøjet på, er forbi.

Det er nu, milliarderne skal skaffes til Europas grønne omstilling

Det er nu, milliarderne skal skaffes til Europas grønne omstilling

ANALYSE: EU-Kommissionen vil i denne uge forsøge at overbevise de europæiske regeringsledere om, at hver fjerde euro i det nye budget skal gå til grøn omstilling. 340 milliarder kroner om året fra EU skal trigge lokale, nationale og private investeringer i den grønne omstilling i 27 lande. Der er lagt op til et gigantisk partnerskab på tværs af den offentlige og private sektor som – hvis det lykkes – kan give et effektivt boost til den grønne økonomi.

USA er forvandlet til Det Gamle Vesten

USA er forvandlet til Det Gamle Vesten

KOMMENTAR: Glem Det Vilde Vesten. USA er ved at gro fast i gamle måder at tænke på og en insisterende modstand mod at tænke nyt. Det er en mulighed for Europa, hvis kontinentets unge ledere tør gribe den.

Grøn vinter: MM's bedste om grønt landbrug

Grøn vinter: MM's bedste om grønt landbrug

I hele uge 7 kan du læse nogle af de mest indsigtsfulde analyser om den grønne omstilling fra Mandag Morgens arkiv. Du kan frit dele artiklerne med dit netværk. God læselyst!

I dag har vi samlet evergreens om GRØNT LANDBRUG:

Grøn vinter: MM's bedste om grøn energi

Grøn vinter: MM's bedste om grøn energi

I hele uge 7 kan du læse nogle af de mest indsigtsfulde analyser om den grønne omstilling fra Mandag Morgens arkiv. Du kan frit dele artiklerne med dit netværk. God læselyst!

I dag har vi samlet evergreens om GRØN ENERGI:

Grøn vinter: MM's bedste om grøn økonomi

Grøn vinter: MM's bedste om grøn økonomi

I hele uge 7 kan du læse nogle af de mest indsigtsfulde analyser om den grønne omstilling fra Mandag Morgens arkiv. Du kan frit dele artiklerne med dit netværk. God læselyst!

I dag har vi samlet evergreens om GRØN ØKONOMI:

Grøn vinter: MM's bedste om grøn politik

Grøn vinter: MM's bedste om grøn politik

I hele uge 7 kan du læse nogle af de mest indsigtsfulde analyser om den grønne omstilling fra Mandag Morgens arkiv. Du kan frit dele artiklerne med dit netværk. God læselyst!

I dag har vi samlet evergreens om GRØN POLITIK:

Skal robotterne betale skat?

Skal robotterne betale skat?

Virksomheder skal punge ud, når de erstatter medarbejdere med maskiner, mener nogle forskere og politikere. Andre frygter, at det vil hæmme innovationen uden at have den ønskede effekt.

Fremtidsscenarier handler egentlig om nutiden

Fremtidsscenarier handler egentlig om nutiden

TECHTENDENSER: Udviklingen accelererer. Nye teknologier breder sig hurtigere, forholdene skifter, og det virker aldeles uforudsigeligt, hvad der sker om blot få år. Både professionelt og privat er vi nødt til at reagere hurtigere og hurtigere. Alligevel er der også hårdt brug for at lære at tænke mere langsigtet. Det kan scenarier og fortællinger om fremtiden hjælpe os med.

Fire udfordringer for Mette Frederiksens strategiske ledelsesprojekt

Fire udfordringer for Mette Frederiksens strategiske ledelsesprojekt

KOMMENTAR: Danmark har fået en statsminister, som har gjort det klart, at Danmark skal drejes i en ny retning. Forankret i Statsministeriet er regeringen lige nu i en proces med at fastlægge strategien. Det er en opgave, der indebærer en række velkendte udfordringer.

Set, læst og hørt: Robert Olsen

Set, læst og hørt: Robert Olsen

Robert Olsen har oplevet dette århundredes måske bedste kunstværk og er kommet igennem vintermørket med hjælp fra den svenske rockgruppe Kent.

Mere fryns, mindre plads

Mere fryns, mindre plads

Udendørs wi-fi, ildsteder og varmestyrings-apps er nye tiltag på virksomheders hovedsæder: ”Det skal være rart at gå på arbejde”

Derfor hjælper jobcentrenes indsats ikke udsatte unge

Derfor hjælper jobcentrenes indsats ikke udsatte unge

Allerede tidligt i livet hænger en gruppe unge fast i et liv på kanten af arbejdsmarkedet. Jobcentrene har mere end svært ved at hjælpe dem til at skifte kurs. ”Begynd med de unges behov og ønsker,” siger sociolog, der har fordybet sig i årsager og løsninger.

Det nye mål for social indsats er at skabe robuste unge

Det nye mål for social indsats er at skabe robuste unge

Udsatte unge har svært ved at holde fast i et job eller en uddannelse. Nu arbejder jobcentre og andre aktører over hele landet på at udvikle de unges sociale og menneskelige kompetencer lidt ad gangen. Fremskridtene bliver målt og sat i system.

Udsatte unge netværker sig til et arbejde

Udsatte unge netværker sig til et arbejde

Motivationen hos udsatte unge stiger, når de selv får ansvar for deres praktik. Det er rationalet bag en ny indsats, der placerer de unge i netværk og lader dem træffe de afgørende beslutninger selv.

Dansk klimalov i globalt perspektiv

Dansk klimalov i globalt perspektiv

Allerede tidligt i livet hænger en gruppe unge fast i et liv på kanten af arbejdsmarkedet. Jobcentrene har mere end svært ved at hjælpe dem til at skifte kurs. "Begynd med de unges behov og ønsker," siger adfærdsdesigner, der har fordybet sig i årsager og løsninger.

Robin Hood på overarbejde

Robin Hood på overarbejde

KOMMENTAR: Det kommunale udligningssystem skal gøres mere retfærdigt, mener regeringen. Men hvor ligger den højere retfærdighed mellem 98 kommuner med vidt forskellige grundvilkår og også forskellige politiske prioriteringer.

Kadogo-økonomi har ændret spillereglerne for innovation i Afrika

Kadogo-økonomi har ændret spillereglerne for innovation i Afrika

I Nairobi i Kenya er der utallige små startups og håbefulde iværksættere. Ligesom i Danmark eller USA er fokus på avancerede digitale løsninger. Men hverdagen for en almindelig kenyaner skaber andre behov – og løsninger, en dansker næppe ville forestille sig.

EU’s nye formandskab vil forhindre demografisk kollaps i Østeuropa

EU’s nye formandskab vil forhindre demografisk kollaps i Østeuropa

Når de europæiske regeringsledere gennem det næste halve år samles til EU-topmøder i Zagreb, står et nyt emne øverst på dagsordenen for værtslandet: affolkningen af økonomisk trængte lande i EU. Flere årtier med konstant udvandring fra Øst- og Sydeuropa mod Vest- og Nordeuropa tvinger flere af Unionens medlemslande til at genoverveje, om de kan overleve det grænseløse arbejdsmarked.

Kenya er blevet et klondike for kviklån, data og onlinespil

Kenya er blevet et klondike for kviklån, data og onlinespil

TECHTENDENSER: Takket være den mobile betalingsløsning M-pesa er Kenya blevet et samfund, hvor selv de mindste forretninger er trådt ind i den digitale økonomi. Spørgsmålet er nu, om Kenyas tech-startups formår at bygge videre på succesen. Desværre lader det meste af den digitale udvikling til at fokusere på kviklån og onlinespil. 

ICDK: Disrupt dig selv, før andre disrupter dig

ICDK: Disrupt dig selv, før andre disrupter dig

KOMMENTAR: Nogle af Silicon Valleys selskaber når dårligt nok at disrupte en branche, før de må i gang med at disrupte sig selv, hvis de skal holde sig på omgangshøjde. Når ledere i Silicon Valley taler om  digital omstilling er det i en ganske radikal udgave, sammenlignet med danske forhold.