Effekter af virksomheders deltagelse i klynger og innovationsnetværk
MM Videnbank
Hvor finder jeg penge til min nye ide? Hvordan kan min opfindelse bruges i industrien? Det er nogle af de spørgsmål, man kan få svar på i forskellige erhvervsklynger eller innovationsnetværk, som 12.000 danske virksomheder hvert år deltager i. Formålet er at skabe nye samarbejdsrelationer og få inspiration og hjælp til innovationsarbejde. De mål lykkes mange virksomheder med, viser en ny undersøgelse, oplyser Uddannelses- og Forskningsministeriet. Mere end halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen har allerede skabt nye kontakter og samarbejder gennem deres deltagelse i klyngeaktiviteter, mens yderligere hver femte regner med at gøre det på sigt. Derudover har hver fjerde virksomhed fået hjælp til at udvikle nye produkter eller services. Det sker for eksempel gennem videndeling eller projekter, hvor specialister fra et universitet gennem deres viden hjælper virksomhederne med at løse konkrete problemstillinger.