Er Grønland gratis?

2013 er året, hvor Grønland for alvor tager fat på at opbygge en international råstofindustri. Allerede i denne uge går selvstyret i slutforhandlinger om en jernmine ved Nuuk, og flere store projekter følger. Men det, der ligner starten på selvstyrets største erhvervseventyr, er i farezonen for at skuffe den vaklende grønlandske økonomi. En svag indtægtsmodel, forhandlingsstærke selskaber, manglende borgerinddragelse og en lav tillid til, at politikerne får gode aftaler hjem, svækker troen på, at Grønland får det fulde udbytte af sin værdifulde undergrund. Og mange grønlændere spørger sig selv: Er Grønland gratis?

November 2011. En grønlandsk delegation anført af landsstyremedlemmet for erhverv, arbejdsmarked og råstoffer, Ove Karl Berthelsen, er landet i Beijing. Anledningen til besøget er en af verdens største mine- og mineralmesser, China Mining Congress and Expo, der finder sted i nabobyen Tianjin få timers kørsel fra den kinesiske hovedstad. Det er første gang, at det grønlandske selvstyre er repræsenteret ved messen, og formålet er at udbrede budskabet om Grønlands store mineralforekomster. En hel dag er delegationen værter for en særlig grønlandssession, hvor tilhørerne præsenteres for muligheder for at investere i den grønlandske råstofindustri.

Under messen mødes Berthelsen med den daværende vicepremierminister Li Keqiang, der som nummer to i Kinas politiske hierarki ikke er en herre, som spilder tiden på tomme høflighedsvisitter. Berthelsens tætpakkede kalender byder også på møder med den kinesiske viceminister for ressourcer og land, Wang Min, og repræsentanter for en række kinesiske myndigheder. På dagsordenen er bl.a. etableringen af en stor jernmine ved Nuuk, der har en række af de kinesiske storbanker som hovedinvestorer.

”Vi var i Kina for at gøde jorden, og det gik over al forventning,” erklærer Ove Karl Berthelsen i en pressemeddelelse, der sendes ud ved delegationens hjemkomst.

December 2012. Et år efter grønlændernes første besøg går turen igen østpå. Denne gang til Sydkorea og med landsstyreformand Kuupik Kleist i spidsen. Få måneder forinden har Sydkoreas daværende præsident, Lee Myung-bak, gæstet Grønland og underskrevet en hensigtserklæring om samarbejde på råstofområdet.

Men nu er der allerede grund til et gensyn, for med i kufferten har Kuupik Kleist to love, der kan omsætte hensigtserklæringerne til konkrete kontrakter.

I al hast – og få dage inden Kleists planlagte afrejse til Sydkorea – er storskalaloven og råstofloven vedtaget med et stort flertal i det grønlandske Landsting. Lovene betyder, at multinationale selskaber fremover kan etablere store mineprojekter på grønlandsk jord med brug af udenlandsk arbejdskraft på udenlandske overenskomster og til en pris, der begrænser sig til de udgifter, der er forbundet med anlægsarbejdet, drift og selskabsskatter. Dermed er vejen banet for strategiske samarbejder mellem verdens stærkeste økonomier og en selvstyrenation, der med 56.000 indbyggere og et BNP på 11,3 milliarder kr. hører til blandt verdens mindste.

Startskuddet har lydt til det, som Landstinget og Landsstyret forventer, bliver det grønlandske råstofeventyr.

Mens de grønlandske toppolitikere har haft travlt med at trykke hænder med potentielle storinvestorer, har mistilliden til det grønlandske råstofeventyr bredt sig i befolkningen. Fra flere sider lyder spørgsmålet, hvad Grønland i sidste ende får ud af at tillade, at store internationale mineselskaber går på jagt i den grønlandske undergrund.

Godt nok står det sort på hvidt i det feasibility study, som den første ansøger til et storskalaprojekt, London Mining, fik udarbejdet sidste år, at selskabets jernmine potentielt kan give selvstyret et skatteprovenu på 28,5 milliarder kr. over femten år samt skabe 2.100 nye arbejdspladser i anlægsfasen og 700, når anlægget kommer i drift. Selskabet, der har penge i ryggen fra den kinesiske udviklingsbank, ønsker at bruge 14 milliarder kr. på at etablere en jernmine ved Isua inde i Nuuk-fjorden 150 km fra Nuuk. Går ansøgningen igennem, bliver det Grønlands største anlægsprojekt nogensinde.

Rapporten fra London Mining er yndlingslæsning hos politikere i det grønlandske Landsting, der kæmper en daglig kamp for at få styr på en økonomi i alvorlig knibe. Efter årtier i minus har den grønlandske handelsbalance efterhånden nået et kritisk lavpunkt, BNP pr. indbygger ligger 30 pct. under OECD-gennemsnittet og arbejdsløsheden er stigende, i takt med at Grønlands absolut største erhverv, rejefiskeriet, rammes af kvotereduktioner. Se figurer.

Eksport efterlyses" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/56f6c-is_fig2_finanspolitisk_klemme_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/79a58-is_fig2_finanspolitisk_klemme_0.png | Forstør   Luk

Grønland kan se frem til en klar forværring af de offentlige finanser som følge af flere ældre og færre erhvervsaktive. Uden radikale reformer eller erhvervstiltag mangler der 1 mia. kr. på de offentlige budgetter.

Kilde: Grønlands Statistik, Økonomisk Råd. [/graph]

Men der er flere grunde til at være skeptisk over for de besnærende beregninger. Det understreger samfundsforsker Birger Poppel, der er projektchef for Det Arktiske Levevilkårsprojekt på Grønlands Universitet. Han har indsendt høringssvar til den udvindingsansøgning, som London Mining har til behandling hos de grønlandske myndigheder.

Ligesom andre kritikere deler Birger Poppel ikke regeringens begejstring for de kommende storskalaprojekter. Ikke, fordi han er uenig i, at råstofferne er Grønlands store mulighed for at styrke sin økonomi. Men fordi han mener, at regeringen har valgt en forkert model til at sikre, at noget af rigdommen fra undergrunden faktisk også havner i den grønlandske statskasse.

”Der er så mange ubekendte forbundet med den indtjeningsmodel, som den grønlandske regering har låst sig fast på, at vi langtfra kan regne med mineindustrien som den løsning, der redder vores økonomi,” siger Birger Poppel.

Den grønlandske regering har valgt, at Grønland ikke vil tjene penge på mængden af råstoffer, der hentes op af jorden, men på de indkomst- og selskabsskatter, som mineindustriens aktiviteter måtte generere.

Men mineselskaberne får lov til at importere lavtlønnet arbejdskraft og trække arbejdernes udgifter til mad, bolig, tøj, forsikring og rejser fra i lønnen. Ligesom selskaberne ifølge den gældende skattelov kan trække både investerings- og nedlukningsudgifter fra deres skattepligtige overskud. Alt i alt betyder det, at der vil gå en række år, før mineindustriens aktiviteter sætter sine positive spor i selvstyrets regnskaber. Og muligvis sker det aldrig. For moderselskabet til London Mining har, som det er tilfældet med mange andre multinationale selskaber, placeret sin formue i skattely, i det konkrete tilfælde i Jersey.

Ifølge Birger Poppel øger dette forhold skepsissen over for, om Grønland overhovedet kommer til at se de forventede indtægter:

”Når lande, der er langt større og råder over ressourcestærke og specialiserede skatteforvaltninger, har problemer med at inddrive selskabsskatter fra multinationale virksomheder, er det svært at tænke sig, at Grønlands relativt lille skattemyndighed kan løfte opgaven med at indkassere skatteprovenuer i milliardklassen.”

Farlige aftaler

France Bourgouin har forsket i den internationale mineindustri gennem mange år, senest som seniorforsker ved DIIS. Hun undrer sig over, at Grønland kun har valgt at hente indtægter ind gennem indkomst- og selskabsskatter. Mange andre råstofrige lande som f.eks. Canada, Brasilien og Sydafrika har i stedet valgt at kombinere skattemodellen med en særlig mineskat eller royaltymodel, der pålægger mineselskabet en afgift, som afhænger af mængden af råstof, det udvinder. På den måde er landene også sikret en indtægt, hvis selskaberne ikke betaler skat.

”Der findes ingen beregninger, der viser, at den ene model skulle være bedre end den anden, og der kan være en god grund til, at de grønlandske politikere har truffet et utraditionelt valg. Det er bare ikke en model, som vi ser andre steder,” siger France Bourgouin.

Royalties er ingen garanti for, at et land indkasserer den forventede indtægt. Men de skaber en fornemmelse hos befolkningen af, at de udenlandske selskaber betaler for det, som de henter op af jorden. Skatteindtægter har ikke samme effekt, fordi de typisk inddrives med flere års forsinkelse.

Ifølge Bourgouin ligger den største grund til bekymring dog ikke i valg af indtægtsmodel, men i de individuelle aftaler, der skal indgås med hvert enkelt mineselskab. Historisk set har de nemlig en tendens til at falde ud til selskabernes fordel.

Mens de generelle rammer sættes i lovgivningen, fastsætter aftalerne bl.a., hvor meget det enkelte selskab skal betale i selskabsskat og royaltyafgift, og hvor mange lokale arbejdspladser det skal oprette. Det kræver topprofessionelle forhandlere at få de komplekse kontrakter landet rigtigt. Ellers risikerer et land at blive fanget i en dårlig aftale, som det f.eks. skete for Tanzania tilbage i 1990’erne. Her gik regeringen med til at fastlåse selskabet AngloGolds royaltyafgift på 3 pct. af de indtægter, som selskabet fik på sit salg af guld, vel at mærke efter at samtlige udgifter var trukket fra. I takt med at guldpriserne er mangedoblet de senere år, føler tanzanierne sig snydt, fordi selskaberne indkasserer enorme indtægter, mens de stadig lader Tanzania betale for udgifterne. Utilfredsheden har ført til flere voldelige demonstrationer.

I Grønland skal den enkelte aftale, en såkaldt impact benefit agreement eller IBA, forhandles på plads mellem det pågældende selskab, selvstyret og den konkrete kommune, hvorefter aftalen bliver lagt frem til høring hos relevante interessenter. I sidste ende er det så op til regeringen, om aftalen skal erklæres for gyldig. Regeringsleder Kuupik Kleist har forsikret offentligheden om, at man i sine forhandlinger med bl.a. London Mining vil stå fast på en selskabsskat på 35 pct.

Men London Minings historik viser, at Grønland skal tage sig i agt for selskabets dygtige forhandlere. Selskabet åbnede en jernproduktion i Sierra Leone sidste år, og her lykkedes det ifølge den uafhængige NGO London Mining Network for selskabets forhandlere at få London Minings selskabsskat sænket til 6 pct., selv om Sierra Leone ved lov har besluttet, at alle mineselskaber skal betale 37,5 pct. Alle andre skatter, som selskabet skal betale i Sierra Leone, blev desuden forhandlet 80 pct. ned, og en royaltyafgift på 3 pct. erstattede de 4 pct., der er fastsat i den gældende lov.

Tillid på frysepunktet  

Nyheden om London Minings stærke forhandlingsevner i Sierra Leone og selskabets skattely på Jersey har flere gange fået grønlandske borgere til at gå på gaden med skilte, der bærer tekster som ”Stop London Mining”. Debatten blev så hed, op til at storskalaloven og råstofloven skulle vedtages i Landstinget den 7. december, at selskabet, få timer inden lovene var til afstemning, fandt det nødvendigt at udsende en pressemeddelelse med en garanti om, at selskabet nok skal leve op til sine skattemæssige forpligtigelser i Grønland.

[graph title="Finanspolitisk klemme" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Grønlands Statistik, Økonomisk Råd. 

Også Kuupik Kleist har flere gange forsøgt at imødekomme grønlændernes bekymring. Han har bl.a. tilkendegivet, at han ønsker at nedsætte et udvalg med internationale eksperter, der skal rådgive de grønlandske politikere og myndigheder i forhandlingerne. Ifølge råstofloven er det muligt at pålægge selskaberne særlige afgifter, der rækker ud over indkomst- og selskabsbeskatningen, såsom areal-, produktions-, udbytte- eller volumenafgift.

Men Mandag Morgens kilder finder det ikke sandsynligt, at regeringen midt i en forhandling vælger at introducere selskaberne for nye afgifter, som de aldrig har hørt om før og dermed heller ikke har kalkuleret med i deres cost-benefit-analyser.  

Og offentlighedens tillid til, at det vil ske, er begrænset. Forløbet forud for vedtagelsen af storskalaloven og råstofloven har nemlig efterladt et indtryk af, at regeringen har ladet sig påvirke af London Minings forsøg på at forcere forløbet.

Det er ikke ualmindeligt, at mineselskaber lægger pres på deres værtslande. Der er så store udgifter og stor usikkerhed forbundet med råstofudvinding, at selskaberne er dybt afhængige af at kunne overholde tidsplaner, hvis investorerne ikke skal falde fra. Det gælder også London Mining, der gennem det sidste år har været presset af en dalende aktiekurs.

Direktøren for selskabets grønlandske del, Xiaogang Hu, har været utålmodig med selvstyrets behandling. Mens lovprocessen kørte på højtryk, udtalte han i oktober i et interview med den grønlandske radiostation KNR, at han ikke havde lyst til at vente længere på politiske tilsagn: ”Man kan ikke blive ved med at vente. Fordi investorerne ellers vil trække deres penge ud af projektet. De vil trække deres penge ud og tage et andet sted hen – så I kan ikke vente”, lød det fra en tydeligvis utålmodig Hu.

Allerede i november 2011, længe før storskalaloven blev vedtaget, fortalte London Minings øverste chef, Graeme Hossie, til nyhedsbureauet Reuters, at selskabet allerede havde hyret de kinesiske virksomheder Sinosteel Equipment and Engineering og China Communications Construction Corporation til at levere medarbejdere til anlægsfasen. Altså mens det endnu var uvist, om de grønlandske politikere ville få de lovgivningsmæssige rammer på plads.

Om det er Hus advarsel, Landstinget har lyttet til, vides ikke. Men de to afgørende love, storskalaloven og råstofloven, er blevet behandlet i ualmindelig stor hast. Lovene blev fremlagt i august og førstebehandlet i oktober, og herefter var det meningen, at anden- og tredjebehandlingen skulle finde sted få uger efter og med blot få dages mellemrum.

Den plan udløste dog voldsom kritik af, at der ikke var nok tid til en grundig udvalgsbehandling. Behandlingerne blev derpå udskudt. Ikke til forårssamlingen, som kritikerne i bl.a. den grønlandske arbejdsgiverforening, GA, NGO’en Transparency Greenland og oppositionspartiet Siumut ellers havde foreslået, men til en ekstraordinær landstingssamling den 6. og 7. december. Mere end 30 ændringsforslag blev først offentliggjort den 3. december, så Landstinget kun havde få dage til at sætte sig ind i det endelige lovforslag.

”Store dele af den grønlandske befolkning sidder tilbage med en følelse af, at lovene er blevet hastet igennem, og når man så kender til London Minings udmeldinger, får man en fornemmelse af, at regeringen lader sig påvirke af erhvervslivets trusler. Det er uheldigt set i forhold til de individuelle forhandlingsforløb, der venter forude, og uheldigt i forhold til udviklingen af en demokratisk tradition,” siger Birger Poppel.

Demokrati under pres

Anders Meilvang, der er advokat og formand for Transparency Greenland, deler Birger Poppels kritik.

”Processen har mest haft karakter af, at den skulle køres hurtigt igennem – koste, hvad det ville. Det er sket på bekostning af det almindelige demokrati, der har lidt voldsom overlast,” siger han og understreger, at processen har været omgærdet af en lukkethed, der har gjort det ekstremt svært for den enkelte grønlænder at forstå, hvad der i virkeligheden er på spil.

Ifølge landsstyreformand Kleist selv markerer de to love ”den største beslutning, siden Grønland fik sin selvstændighed”. Alligevel er den behandlet, uden at der er holdt offentlige høringer, hvor befolkningen kunne blive orienteret om de nye love og deres konsekvenser for det grønlandske samfund. I forbindelse med London Minings ansøgning er der holdt fire borgermøder. Men også disse er blevet kritiseret, bl.a. fordi de kun fandt sted i Nuuk.

Ondt i BNP’en" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/309b0-is_groenlandskort_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/b4654-is_groenlandskort_0.png | Forstør   Luk

Mens den første storskalalicens kan være på vej til det britiske selskab London Mining er flere internationale mineselskaber i gang med  prøveboringer og selvstyret kan se frem til flere udnyttelsesansøgninger og IBA-forhandlinger i 2013. På kortet ses de storskalaprojekter, der kan forventes at starte produktion inden for de kommende år.

Kilde: Grønlands Statistik, OECD, Økonomisk Råd. [/graph]

”Borgerne i Grønland kan have svært ved at gennemskue indholdet af de forskellige love og aftaler, og derfor er det helt afgørende med mere tid og møder, hvor politikerne gør sig den ulejlighed at forklare og stille op til spørgsmål,” siger Anders Meilvang.

Borgerne har også dårlige betingelser for at klage over afgørelser, som regeringen eller råstofmyndigheden har truffet i forhold til selskaberne. Med den ændrede råstoflov er Råstofdirektoratet blevet til en styrelse under departementet for erhverv, og man har indført en klageadgang fra Råstofstyrelsen til regeringen. Da regeringen ikke har nogen klagesagsbehandling, bliver alle klager dermed behandlet af selvsamme myndighed, som har lavet aftalerne. Ønsker man siden at anke styrelsens afgørelse, skal det ske til regeringen, der dermed bliver forvaltningsmyndighed. Dermed gøres ministeransvarlighedsloven indholdsløs.

”Det er en meget mærkelig konstruktion, der vil gøre det rigtig svært at få placeret ansvaret for aftaler, der på sigt kan vise sig at være dårlige for Grønlands økonomi, ” siger Anders Meilvang.

En sidste forklaring på, hvorfor selvstyrets forhandlingsevner er røget ind i en alvorlig tillidskrise, skal findes i de vigtige beregninger, som Landstinget lægger til grund for sin beslutning om at tillade storskalaproduktion i Grønland. Forventningen om, at grønlænderne kan få en ekstra skatteindtægt på 18,5 milliarder kr. fra London Minings aktiviteter, stammer nemlig ikke fra undersøgelser, som selvstyret selv har fået udarbejdet. Tallet stammer derimod fra materiale, som London Mining har  bestilt og betalt som del af sin ansøgningsproces.

Analysen bag tallet er ikke blevet mere troværdig af, at det canadiske rådgivningsfirma SNC-Lavalin, der har udført den for London Mining, spiller hovedrollen i en stor korruptionsskandale. Blandt de hovedmistænkte er to af selskabets tidligere topledere, som er under anklage for at have bestukket en embedsmand og hvidvaske penge.

Vismænd advarer

Hvis det grønlandske råstofeventyr skal få en positiv langsigtet effekt på den grønlandske økonomi, skal udviklingen føre til nye, lokale arbejdspladser og virksomheder. Men Grønlands Arbejdsgiverforening, GA, er langtfra sikker på, at det bliver tilfældet.

Ligesom Grønlands Fagforening, SIK, har været stærkt kritisk over for, at Grønland nu tillader import af udenlandsk arbejdskraft på udenlandske overenskomster, har GA kritiseret loven for at være for uklar og svag på det punkt, der handler om at sikre lokale arbejdspladser og aftaler til lokale underleverandører.

Mens loven siger, at der kan gøres brug af udenlandsk arbejdskraft i anlægsfasen, fremgår det ikke klart, at dette ikke også vil være tilfældet for driften. Samtidig stiller GA sig kritiske over for IBA-kontrakterne. Her vil selvstyret vurdere, hvor meget det lokale erhvervsliv kan løfte, og så tillade, at selskabet udbyder resten af opgaverne. Men da aftalerne typisk gælder for flere år, skaber det ikke rum til, at det lokale erhvervsliv kan vokse og med tiden aftage endnu flere opgaver.

I sit høringssvar skriver GA bl.a., at ”lovforslaget er helt utilstrækkeligt, når det handler om, hvordan man sikrer, at grønlandske virksomheder får reel mulighed for at få andel i storskalaprojekternes kontrakter”. Loven forpligter mineselskaberne til at bruge grønlandske virksomheder ved entrepriser, leverancer og tjenesteydelser, men kun i det omfang, at de er konkurrencedygtige. De grønlandske virksomheder frygter, at de ikke kan konkurrere på pris, når udenlandske leverandører kan benytte sig af storskalafordele og billigere importeret arbejdskraft. Se MM40, 2012, Regeringen giver grønt lys for kinesiske arbejdsforhold i Grønland.

Historien viser, at bekymringen er reel. En række internationale studier viser nemlig, at lande, der er rige på store råstofforekomster, har tendens til at have en markant lavere økonomisk vækst end ressourcefattige lande. Økonomer har døbt tendensen ”ressourceforbandelsen” for at understrege, at der med store råstofreserver ofte følger uheldige begivenheder, der svækker væksten. Det kan f.eks. være en øget risiko for korruption og fejlinvesteringer.

Grønlands Økonomiske Råd beskriver risikoen for en ressourceforbandelse i sin redegørelse fra sidste år. Rådet understreger bl.a., at udviklingen i Grønland ”skal ske gradvist for ikke at lede til overophedning i andre dele af økonomien”, og påpeger, at råstofeventyret risikerer at gøre en lille økonomi som Grønland, der i forvejen er afhængig af få, usikre sektorer som fiskeriet, ekstra sårbar over for prisudsving på det globale råstofmarked.

Når det er sagt, har Grønland dog ikke andet valg. Det understreger rådets formand og tidligere overvismand i Danmark, professor Torben M. Andersen:

”En kombination af faldende indtægter og stigende offentlige udgifter betyder, at Grønlands økonomi befinder sig på meget usikker grund. Status quo er ikke en mulighed, der skal ske noget radikalt, og den eneste mulighed er råstofferne.”

Han peger på, at råstofferne i sig selv ikke skaber en selvbærende økonomi, men at det kræver en mere langsigtet indsats, der inkluderer et kompetenceløft på arbejdsmarkedet og mere uddannelse.

Samtidig skal den grønlandske økonomi geares til at håndtere indtægterne fra de store projekter. Ifølge en lov, der blev vedtaget sidste år, skal skatteindtægterne fra mineindustrien kanaliseres ind i en særlig råstoffond for at undgå en overophedning af den offentlige økonomi. Fonden træder i kraft fra det tidspunkt, hvor indtægterne i to år er landet på 75 millioner kr. eller mere. Inspirationen til fonden kommer bl.a. fra Norges oliefond, der i dag udgør en hjørnesten i den norske økonomi og har gjort landet til ét af verdens rigeste.

Men ifølge Torben M. Andersen, der har rejst sin kritik i flere medier, mangler de grønlandske politikere stadig at lave klare regler for, hvad fondens penge må bruges til, og dermed er der en reel risiko for, at overskuddet fejlinvesteres eller klattes væk, mener han.

”Norges succes skyldes, at man har haft en enorm disciplin omkring fonden, og her har Grønland en udfordring, som loven er formuleret nu, fordi den giver alt for vide rammer. Derudover er 75 millioner kr. mange penge i et grønlandsk perspektiv, og man burde derfor nok have sat grænsen for, at fonden træder i kraft, langt lavere for at undgå overophedning af økonomien”, siger han.

Meget på spil

Mens grønlænderne kan se tilbage på en række måneder med heftig debat, er manges øjne nu rettet mod den kommende forhandling med London Mining, der forventes at starte i denne uge og løbe over de kommende måneder. Det er i udformningen af denne aftale, at lovgivningen og de mange politiske udmeldinger kommer til at stå deres egentlige prøve.

I kampens hede er der udstedt flere garantier, som politikerne vil kunne blive holdt op på. Det gælder f.eks. landsstyremedlemmet for erhverv, arbejdsmarked og råstoffer Ove Karl Berthelsens udmelding om, at importen af udenlandsk arbejdskraft primært gælder for anlægsfasen:

”I driftsfasen skal der – som udgangspunkt – udelukkende anvendes grønlandsk arbejdskraft på de almindelige grønlandske overenskomstniveauer”, forklarer han i en pressemeddelelse, der blev sendt ud den 12. december som reaktion på, at flere partier i Folketinget beskylder storskalaloven for at føre til social dumping.

Der står imidlertid intet i storskalaloven om, at udenlandsk arbejdskraft udelukkende er forbeholdt anlægsfasen, så det er i givet fald et løfte, som selvstyret skal indfri gennem klausuler i de individuelle kontrakter med mineselskaberne.

Der skal udskrives valg i Grønland inden sommerferien, og debatten om de grønlandske råstoffer, og om de fører til nye arbejdspladser, forventes at fylde meget i valgkampen. Inuit Atagatigiit, Demokraterne og Kandidatforbundet – de tre partier i koalitionen, der har stået i spidsen for at støbe kuglerne til det grønlandske råstofeventyr – er ikke garanteret et flertal, og det kan flytte stemmer, hvis påstanden om et grønlandsk råstofeventyr bliver konkretiseret med gode kontrakter og lokale job, inden der bliver kaldt til valg.

Siumut – Grønlands største oppositionsparti – har som det eneste parti rejst kraftig kritik af storskalaloven og meddelt, at hvis partiet vinder næste valg, skal loven genforhandles med henblik på at skærpe de punkter, der afgør, hvor meget Grønland i sidste ende kommer til at tjene. Da Siumut var i regering i 2008, var partiet for den skattebårne indtægtsmodel, men med den kommende storskalaudvinding har partiet sadlet om og foretrækker nu en kombination af omsætningsroyalties og lavere selskabsskat. Partiet endte med at stemme blankt til storskalaloven i december, fordi man ikke mente, at loven var færdigbehandlet og klar til afstemning.

Regeringspartiet IA er åbne for, at man med tiden ændrer indtægtsmodellen, men mener ikke, at det er en god idé at skifte beskatningsmodel nu. Mens Ove Karl Berthelsen er på rejse til Sydkorea, er det hans partifælle Naaja Nathanielsen, der som formand for erhvervsudvalget forklarer:

”Hvis vi skal ind og være et mineland, skal vi først skabe grobunden for at få en reel mineindustri. I første omgang handler det om at have en industri at beskatte, og det har vi bare ikke lige nu. Vi er en pionernation, og det stiller nogle andre krav til at tiltrække investeringer. Det betyder ikke, at vi sælger ud, men vi er bare realister, omkring hvad der kan bære lige nu.”

Naaja Nathanielsen mener, at der er brug for at sætte debatten ind i et større perspektiv:

”Vi kan da godt lave en royaltymodel, men det giver ingen mening, hvis der ingen miner er. Så får vi 0 kroner ind. Man kan ikke isolere den økonomiske politik fra alt andet, vi bliver også nødt til at se på det store billede, og der mener vi, at den nuværende løsning er den mest holdbare nu og her.”

Uanset fremtidens modeller forhandles det første storskalaprojekt i de kommende måneder ud fra den vedtagne lovs model uden royalties. Naaja Nathanielsen regner ikke med, at selvstyret vil gøre brug af den mulighed, som råstofloven giver, for at pålægge London Mining ekstra afgifter og hun regner heller ikke med, at det bliver muligt at ændre selskabets betingelser efterfølgende.

Med en anlægssum, der overstiger selvstyrets BNP og kræver import af over 2.000 udenlandske anlægsarbejdere - ifølge London Minings planer fra Kina - kommer jernminen til at sætte et markant spor i det grønlandske samfund. Kritikerne har tabt første slag og afventer nu at se, om Grønland er på vej mod et råstofeventyr eller - som de frygter - ender med at være gratis.

[graph title="Det grønlandske råstofeventyr" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Råstofdirektoratet, Grønlands Selvstyre og Mandag Morgen. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu