Er skønhed vigtigere end teknologi?

Verdens største begivenhed inden for medier, teknologi og design, South by Southwest Interactive i Austin, Texas, er netop overstået. Midt mellem robotter, kunstig intelligens og sundhedsteknologi dukkede et overraskende budskab op: Vi må ikke glemme skønheden.
Christian Bason

En gang om året mødes teknologinørder, marketingfolk, designere og iværksættere i Austin, hovedstad i staten Texas, til konferencen South by Southwest Interactive Festival (SXSW). Konferencen, som i år fejrede 30-års jubilæum, er måske mest kendt som stedet, hvor internetfænomenet Twitter blev lanceret og spredte sig som en steppebrand for få år siden. Men SXSW er ikke kun forbeholdt eksperterne; i en tid med debatter om datasikkerhed og overvågning er teknologien også politisk; årets hovedtaler var den amerikanske præsident, Barack Obama.

Nu var det min egen første oplevelse af SXSW, men de mere garvede deltagere fortæller, at der hvert år er nogle markante trends, som går igen i konferencens tusindvis af taler og workshops hen over de små fem dage, den varer. Sidste år var det hotte tema Virtual Reality (VR). Den slags var der også masser af i år, men fordi de store spillere som Samsung, Oculus Rift og Sony nu har lanceret deres færdige VR-produkter, tiltrækker det ikke samme interesse blandt de teknologiske frontløbere.

Derimod var det to andre emner, som optog de næsten 100.000 deltagere i Interactive-delen af SXSW. Det første er fremkomsten af robotter – alt fra dem, som kan samarbejde med mennesker og snart bliver vores nye kolleger på fabriksgulvet, til Googles selvkørende biler. Begge robottyper bliver i øvrigt ifølge eksperterne bevidst designet, så de ser venlige og harmløse ud. Det er nødvendigt for, at vi mennesker får lyst til at arbejde sammen med dem, og så vi vil acceptere dem i trafikken.

Det andet hotte emne på SXSW var kunstig intelligens. Nu har en computer ikke alene slået et menneske i skak og i quizzen Jeopardy; en Google-algoritme har nu også slået verdensmesteren i det 2.500 år gamle brætspillet Go, som efter sigende er et af de mest komplekse og krævende, der findes. Diskussioner om, hvad robotter og kunstig intelligens kommer til at betyde for fremtidens produktion, for arbejdsmarkedet, for sundhedssektoren og for vores transportinfrastruktur, var der masser af.

Hvor er mennesket?

Set med danske briller var noget af det mest fascinerende ved SXSW, hvor ringe de fleste amerikanske og asiatiske teknologiske innovatører er til for alvor at tage menneskets rolle og oplevelser seriøst. Under nogle af de sessions på konferencen, hvor opstartsvirksomheder skulle pitche deres ideer, virkede det, som om de ganske vist havde fundet på cool løsninger, men endnu manglede et godt problem at anvende dem på. Spørgsmål som, hvem der skal bruge teknologien, i hvilken sammenhæng og med hvilken forretningsmodel, hang ofte og svævede i luften.

Fra Dansk Design Centers side arrangerede vi derfor sammen med LEGO og design- og innovationsbureauerne Hello Group, Prehype og Another CPH et seminar med titlen Discovering the Nordic Design DNA, hvor det tydeligt fremgik, at vores danske og nordiske designtradition stadig har noget uhyre vigtigt at tilbyde i en digital tidsalder: Nemlig evnen til at tænke enkelt, funktionelt, pragmatisk og inddragende og forholde sig bevidst til menneskets brug og oplevelse af teknologien. Seminarets drøftelser mellem de danske designfrontløbere og et globalt publikum viste, at Danmark i allerhøjeste grad har noget at bidrage med, såvel til en event som SXSW som i bredere forstand til de internationale markeder.

Skønheden tilbage på designdagsordenen

Det måske mest overraskende indslag, jeg overværede på SXSW, gik dog skridtet endnu videre end den menneskelige dimension; det satte begrebet ’skønhed’ på dagsordenen. Østrigeren Stefan Sagmeister, partner i designbureauet Sagmeister & Walsh i New York, havde midt i al teknologitummelen i Austins centrum valgt at give et indlæg med titlen Why beauty matters. Sagmeister, en hyppig TED-taler, forfatter og berømt for sine prisvindende albumcovers for bl.a. Rolling Stones og Lou Reed, hævdede provokerende, at vi har glemt at sætte pris på skønheden, når vi designer produkter og tjenesteydelser. Men menneskers evne til at værdsætte skønhed er universel, på tværs af tid, kulturer og geografi. Skønhed er vigtig for os, sagde han og gav et stærkt eksempel. Hvor end arkæologer har fundet flinteknive og -økser, så har de altid været symmetriske. Også selv om det har krævet ekstra arbejde, og selv om der ikke er nogen rent funktionel grund til det.

Et andet og mere nutidigt eksempel er, at borgere uanset nationalitet groft sagt er enige om, hvad der er de smukkeste byer i verden. Uanset tilhørsforhold er det de samme 10-20 byer, som bedømmes som de smukkeste – byer som Paris, Rom, San Francisco, Rio de Janeiro osv. Endelig viser undersøgelser, at mennesker, der lider af Alzheimers, bevarer evnen til at bedømme skønhed, selv når stort set alle andre evner forringes eller forsvinder.

Hvem skaber først skønhed på nettet?

Hvad er så implikationerne af, at skønhed er vigtig og universel i en globaliseret, digital verden? Jo, sagde Sagmeister, hvis skønhed er vigtig i vores fysiske verden, så er skønhed lige så vigtig, når vi designer digitale og højteknologiske løsninger. Men den mængde energi og penge, som de bedste virksomheder lægger i godt og smukt produktdesign, overstiger langt de midler, de typisk bruger på at designe til nettet. At skabe noget virkeligt smukt kræver stor omhu, dygtigt håndværk, tid og ressourcer. De virksomheder og designere, der forstår, hvor vigtigt et konkurrenceparameter decideret smukt design er, får ikke bare en lille fordel.

”Nej,” sagde Stefan Sagmeister: ”De, der vælger at besvære sig med at skabe skønhed online, vil blive massivt belønnet.”

At besvære sig, fortsatte han, handler som designer om at tage form alvorligt, at tage sig tid til at afprøve og lege med forskellige muligheder, og det handler om ikke at gå efter den første den bedste løsning. I bund og grund handler det om at være en dygtig kunstnerisk håndværker.

Rundt omkring i rummet under Sagmeisters indlæg kunne jeg se adskillige designere – også danske – flittigt tage noter. Så mon ikke vi de kommende år vil se mere præcision, omhu, finesse og kreativitet, også når det gælder design på nettet? Det forekommer i hvert fald sandsynligt, at det vil være stærke kombinationer af nyskabende teknologier og verdensklassedesign, der kommer til at vinde kampen om fremtidens forbrugere. De digitale tjenester og produkter, der vinder, bliver med Sagmeisters ord dem, hvor man som bruger tænker:

”Nogen har virkelig tænkt over det her. Nogen har gjort sig umage.”

Det er en følelse, som næsten rummer en skønhed i sig selv, er det ikke?


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu