Her er kommunernes største udfordringer i 2013

2013 bliver et skelsættende år for landets knap 2.500 borgmestre og øvrige kommunalpolitikere. Kommunalvalget kommer til at præge en stor del af dagsordenen. Men det er blot en af mange udfordringer. Økonomien kommer til at spille en hovedrolle. Kommunerne er ramt af frygt for statens sanktioner og har bremset deres udgifter i historisk grad. Det økonomiske gab mellem land og by vokser og truer det interne sammenhold. Den voksende ungdomsledighed er også kommunernes hovedpine. De skal skrue ekstra op for prioriteringen af velfærdsgoderne. Og så venter et varmt overenskomstforår, hvor konflikt truer med at underminere regeringens ambitiøse folkeskolereform. Mandag Morgen beskriver borgmestrenes største udfordringer for et travlt 2013.

Torben K. Andersen

Selv om der er knap et år til næste kommunalvalg, er de politiske partier allerede i fuld gang med at ruste sig til det store slag i november, der med garanti vil byde på nye personlige dramaer og mange borgmesterkup.

Meget tyder på, at det kommunale landkort bliver langt mere blåt og mindre rødt end i dag, for mange S-borgmestre står til at tabe valget. Venstre ser ud til at få et supervalg. Det samme gør De Radikale, der måske kan tilbageerobre nogle af de borgmesterposter, partiet tabte sidste gang.

Også SF og De Konservative er i fare for at få et katastrofalt valg rent mandatmæssigt. Men De Konservative kan dog håbe på, at nogle S-borgmestre hellere vil overdrage borgmesterkæderne til en K-politiker end en kandidat fra ”hovedfjenden” Venstre. Læs også Danmark bliver mere blå.

Valget vil komme til at præge en stor del af den kommunalpolitiske dagsorden for det kommende år. Men det er blot en af mange udfordringer, som landets knap 2.500 borgmestre og øvrige kommunalpolitikere står over for, og 2013 tegner i det hele taget til at blive et skelsættende år for kommunerne.

Økonomi kommer til at spille en altdominerende hovedrolle. Den økonomiske krise og statens trusler om hårde sanktioner, hvis budgetterne bliver overskredet, har fået borgmestrene til at træde voldsomt på bremsen. De forventer at bruge langt færre milliarder på skoler, børnepasning og ældre, end de har fået lov til af regeringen oven på mange års massive budgetoverskridelser.

En af landets førende eksperter i kommunaløkonomi, programchef Kurt Houlberg fra KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, betegner det som en "historisk" situation.

”Kommunerne er grebet af en kollektiv sanktionspanik, så hverken de enkelte kommuner eller institutioner tør overskride deres del af budgettet. Derfor står vi nu i den helt nye og historiske situation, at kommunerne ikke bare budgetterer med at bruge færre penge på service, end de må for regeringen, men de har også brugt mindre, end de oprindelig havde budgetteret med for 2012. Vi har ikke noget fortilfælde for, hvordan man håndterer den slags situationer, og det skaber en betydelig usikkerhed om den kommunale økonomi,” siger Kurt Houlberg.

Den økonomiske virkelighed ude i de enkelte kommuner er dog meget forskellig. Specielt mange udkantskommuner har særdeles ondt i økonomien i takt med, at borgerne flytter til de større byer og tager deres skatteindbetalinger med. Det sætter solidariteten internt mellem de enkelte kommuner på en alvorlig styrkeprøve, truer den kommunale aftalemodel og kan i sidste ende føre til nye kommunesammenlægninger.

Inden de kommunale politikere for alvor kan kaste sig ud i valgkampen, skal de lande en overenskomst, som kan blive yderst vanskelig, og som kan føre til konflikt på det offentlige arbejdsmarked til foråret og gøre det svært for kommunerne – og regeringen – at få succes med folkeskolereformen.

2013 vil også byde på fortsat modernisering og effektivisering i kommunerne. De er i al stilhed ved at omstille velfærdssamfundet og vil i stigende grad lægge større ansvar på borgernes egne skuldre. Og de er godt i gang med at rydde ud i bureaukratiske arbejdsgange. Læs også Kommuner til kamp mod bureaukratiet på side 20. Både regeringen og kommunerne lægger desuden op til at skære visse kendte serviceydelser helt væk.

Store reformer af kontanthjælpen og hele det komplicerede refusionssystem kommer også til at præge den kommunale dagsorden for 2013. Målet er at få flere ledige i arbejde. Men specielt refusionsreformen er politisk følsom for borgmestrene og udfordrer også deres interne solidaritet.

Mandag Morgen har på baggrund af samtaler med centrale kilder og forskere kortlagt de seks største udfordringer for kommunerne i det kommende år.

Money, money, money

Økonomi. En af kommunernes absolut største udfordringer for det kommende år bliver økonomien. Den økonomiske situation vil præge stort set alle politiske beslutninger lige fra skoler og ældrepleje til renoveringer af sportshaller og nybyggeri af daginstitutioner.

Borgmestrene forudser da også selv, at økonomien bliver det mest dominerende tema i valgkampen til november, efterfulgt af folkeskolen og beskæftigelsen, viser et rundspørge foretaget af KL’s Nyhedsmagasin Danske Kommuner.

Historisk opbremsning" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/48f2a-tka_fig02_det-offentlige-loeber-i-forveje.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/7172d-tka_fig02_det-offentlige-loeber-i-forveje.png | Forstør   Luk

De offentligt ansatte har haft en højere lønvækst end ansatte i det private.

Kilde: Finansministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet og KL. [/graph]

Kommunerne har de seneste par år foretaget en historisk opbremsning i deres udgifter til velfærd og service og brugt langt færre penge, end de egentlig havde fået lov til af regeringen. Frygten for at blive ramt hårdt af økonomiske sanktioner, hvis man overskrider sit budget, har forplantet sig til de lokale politikere og videre til lederne på skoler, i børnehaver og andre kommunale institutioner.

Kommunernes samlede serviceudgifter lå i 2011 hele 5,7 milliarder kr. under budgettet. Og noget tyder på, at den margen bliver endnu større, når de endelige tal for regnskabsåret 2012 bliver gjort op om nogle måneder.

Borgmestrene forventer i år at bruge 231 milliarder kr. til skoler, ældrepleje, børnehaver og anden velfærdsservice. Det er 6 milliarder kr. mindre end for bare fire år siden. Man skal tilbage til kriseårene i 1980’erne for at se en tilsvarende opbremsning i væksten i det samlede offentlige forbrug, men dengang overskred kommunerne alligevel deres budgetter. Se figur 1.

Op imod 30.000 kommunale fuldtidsstillinger er allerede nedlagt i løbet af de sidste tre år, over 200 skoler er lukket, daginstitutioner har fået klyngeledelse, ældre får støtte til bedre at kunne klare sig selv, og selv de eksploderende udgifter til det specialiserede socialområde har kommunerne nu fået styr på.

Men den enorme spareiver efterlader også kommunerne i en sårbar situation, når de til sommer skal forhandle næste års budgetter med regeringen. Som programchef Kurt Houlberg fra KORA udtrykker det:

”Alle prognoser tyder på, at kommunerne kommer til at bruge væsentligt mindre i 2012, end de har budgetteret med. Når man så skal definere væksten for næste år, hvad er så udgangspunktet? Der er jo pokkers til forskel på, om det bliver beregnet ud fra, hvad man fik lov til at bruge i 2012, hvad man selv budgetterede med at bruge, eller hvad man reelt endte med at bruge.”

Borgmestrenes enorme spareiver er også kommet bag på regeringen og er en af årsagerne til, at regeringen kraftigt har nedjusteret sit skøn for realvæksten i det offentlige forbrug i 2012 – nu lyder skønnet på kun 0,1 pct. mod den tidligere forventning om en vækst på 1,5 pct.

Til gengæld forventer regeringen et større offentligt forbrug i år og har opjusteret sit skøn for realvæksten til 1,6 pct. mod tidligere blot 0,3 pct.

Det kan også betyde, at regeringen måske er indstillet på at hæve det omstridte anlægsloft på 15,5 milliarder kr. for i år, som har betydet, at mange kommuner har udskudt bygge- og renoveringsprojekter. Anlægsloftet er en del af økonomiaftalen mellem kommunerne og regeringen fra sidste år, men har mildest talt aldrig været kommunernes kop te.

Regeringens mål er fortsat en vækst i det offentlige forbrug på 0,8 pct. om året fra 2014 til 2020. Det er markant lavere end det mål på 1,4 pct., som S og SF gik til valg på.

Venstre vil endda gå endnu mere til stålet og har foreslået en vækstpause i hele perioden frem til 2020. Denne opsigtsvækkende melding er også markant lavere end det mål, som Venstre gik til valg på. Her opererede partiet med en plan om en vækst på netop 0,8 pct. om året, da nulvækst netop ville betyde velfærdsbesparelser.

Som VK-regeringen selv skrev i sin 2020-plan: ”Uden reformer vil der kun være plads til omtrent nulvækst i det offentlige forbrug i mange år fremover. Det vil reelt betyde, at man bliver nødt til at spare på kernevelfærd som folkeskole eller ældrepleje, hvis sundhedsvæsnet f.eks. skal kunne anvende de nyeste – og ofte dyre – behandlingsformer og medicin.”

Uanset regeringens politiske farve er der med andre ord lagt op til en fortsat kraftig opbremsning af de kommunale velfærdsudgifter sammenlignet med de seneste årtier, hvor kommunernes velfærdsudgifter er vokset og vokset. Alene i perioden 2001-2010, hvor VK var ved magten, steg de offentlige udgifter med 1,5 pct. om året i gennemsnit.

Dertil kommer, at folk i stigende grad flytter til de store byer og efterlader mange udkantskommuner i en svær økonomisk klemme. Måned for måned vokser København med op mod 1.000 nye borgere, Aarhus vokser med 400 borgere, mens tilvæksten i Odense og Aalborg ligger et sted mellem 100 og 200 personer om måneden. Samlet set forventes over 200.000 borgere at flytte til de fire største byer i løbet af de næste 12-13 år.

Lolland Kommune er et eksempel på, at dette mønster gør ondt på pengekassen. Lolland forudser, at i bedste fald vil kun 600 indbyggere flytte fra kommunen i år, og selv det vil efterlade et økonomisk hul på 40-50 millioner kr.

Mange andre udkantskommuner står med tilsvarende problemer. Det sætter den interne solidaritet på en alvorlig styrkeprøve og kan på sigt føre til yderligere kommunesammenlægninger, da mange kommuner vil være for små til at kunne klare de økonomiske udfordringer.

Under alle omstændigheder er alle landets borgmestre fortsat tvunget til at vende hver en krone og sætte spørgsmålstegn ved, hvad kommunen laver, og hvordan den udfører sine opgaver. De er tvunget til at modernisere og effektivisere. De bliver f.eks. nødt til at inddrage borgerne langt mere aktivt end i dag, udnytte frivilliges arbejdskraft, indføre ny digital selvbetjening og indgå offentlig-private partnerskaber for at få budgetterne til at hænge sammen.

”Den kommunale verden er fundamentalt anderledes end for bare tre-fire år siden. Vi befinder os i en transformation fra en periode med vækst og kommunal velfærdsudbygning, hvor man gik til valg på at prioritere, hvilke grupper der skulle tilgodeses fremadrettet, til en periode med økonomisk smalhals, hvor det mere handler om, hvilke grupper der skal rammes mindst i den kommunale omprioritering af velfærdsservicen,” siger Kurt Houlberg.

Risiko for konflikt

Overenskomstforhandlinger. De igangværende offentlige overenskomstforhandlinger står også i krisens tegn og ser ud til at blive nogle af de sværeste i mange år. Der er stor risiko for, at forhandlingerne til foråret munder ud i en konflikt med lærerne og muligvis også andre grupper.

Alle parter erkender, at der er få penge på bordet denne gang, og lærere, pædagoger, sosu-assistenter og de andre ansatte kan formentlig se frem til et fald i reallønnen. De kommunale arbejdsgivere har på forhånd slået fast, at der ikke kan blive tale om højere lønstigninger end på det private område. Her ligger lønudviklingen på 1,4 pct. og dermed en del under prisudviklingen, som i august lå på 2,6 pct. I forvejen havde de kommunalt ansatte i tredje kvartal 2012 en årlig stigning i gennemsnitslønnen på 2,5 pct.

[graph title="Det offentlige løber i forvejen" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Danmarks Statistik. 

Se figur 2. Og da den såkaldte reguleringsordning sikrer, at lønudviklingen i det offentlige følger udviklingen for de privatansatte, tyder alt derfor på, at de kommende forhandlinger munder ud i yderst beskedne lønforhøjelser.

Den helt store hurdle tegner dog til at blive lærernes arbejdstidsaftale, hvor fronterne er trukket meget skarpt op. De kommunale arbejdsgivere vil have lærerne til at bruge mere tid sammen med eleverne. De har stor sympati for forslaget fra regeringen, der med sit udspil til en folkeskolereform har bundet stor prestige op på at sikre mere lærertid til undervisning – især i dansk og matematik – og mere tid til fysiske aktiviteter.

Reformens ambition er at forlænge skoledagen til 30 timer om ugen for børnehaveklasse til 3. klasse, 35 timer for mellemtrinet og helt op til 37 timer for de ældste klassetrin. Cirka 20 pct. af den ekstra skoletid skal bruges til ekstra undervisning, og over et samlet skoleforløb vil det give 800 ekstra undervisningstimer i forhold til i dag.

Reformen imødekommer på mange måder de ønsker, som KL i flere år har haft om, at eleverne skal være mere sammen med deres lærere, og at alle skal bidrage til at løfte kvaliteten i folkeskolen. Med reformen har KL da også fået regeringens fulde opbakning til at lægge maksimalt pres på lærerne i overenskomstforhandlingerne.

Men ender forhandlingerne om lærernes arbejdstid i konflikt og faglig modstand på skolerne, kan både kommunerne og regeringen have skudt sig selv i foden, da et regeringsindgreb næppe giver det bedste fundament for det projekt, som ifølge statsminister Helle Thorning-Schmidt skal skabe ”den dygtigste generation i danmarkshistorien.”

De kommunale arbejdsgivere har også luftet tanker om at gøre det lettere at fyre tillidsfolk, kigge nærmere på en række generelle goder som den sjette ferieuge og henvise efteruddannelse til medarbejdernes fritid.

Den slags forslag er gjort af et stof, som kan få alle forbund op i det røde felt. Hvis forhandlingerne med lærerne munder ud i en konflikt, kan de derfor få følgeskab af andre personalegrupper, og så står den på konflikt, der kan lamme landet i ugevis og blive en særdeles dyr affære for samfundet.

Bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed

Beskæftigelse. Glem alt om mere hjælp til pensionister og bedre børnehaver. Den største udfordring for politikerne de kommende år bliver bekæmpelse af den høje arbejdsløshed blandt de unge.

Sådan lyder budskabet fra lederne i velfærdssamfundets frontlinje, der til daglig har problemerne tæt inde på livet. Mandag Morgens velfærdspanel, som omfatter godt 3.000 ledere som kommunaldirektører, offentlige afdelingschefer og institutionsledere, har gentagne gange udpeget ungdomsarbejdsløsheden som den vigtigste af de velfærdsudfordringer, der efter deres mening skal have særlig høj prioritet.

Det er da heller ikke uden grund, for de unge er den aldersgruppe, der er hårdest ramt af krisen og den stigende arbejdsløshed. Danmark risikerer dermed at gentage fejlene fra 1980’erne og 1990’erne, hvor mange tusinde unge aldrig nåede at få en uddannelse eller et job. Det er årsagen til, at denne generation i dag er overrepræsenteret på misbrugscentre og i statistikkerne for førtidspension og koster dyrt – både for samfundet og på den rent menneskelige konto.

Siden 2008 er ledigheden blandt de 18-29-årige steget fra 4,6 pct. til nu 13,5 pct. Det svarer til en stigning på næsten 9 procentpoint. Til sammenligning er ledigheden steget med under 3,5 procentpoint for gruppen mellem 40 og 59 år, viser en opgørelse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Se figur 3.

Unge ramt af krisen" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/0ae61-tka_fig01_aktive-borgere-kan-hjaelpe-borgmestre.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/0cc78-tka_fig01_aktive-borgere-kan-hjaelpe-borgmestre.png | Forstør   Luk

Mandag Morgens Velfærdspanel placerer aktive borgere øverst på listen over løsninger.

Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. [/graph]

Den stigende ledighed rammer unge uanset uddannelse. Mere end hver femte uden en ungdomsuddannelse – 22 pct. – er ramt af ledighed, mens ledigheden for unge akademikere er på næsten 20 pct.

Ungdomsarbejdsløsheden er dog langtfra den eneste udfordring, som kommunerne har på beskæftigelsesområdet. På en række felter får de i 2013 en hovedrolle i kampen for at knække ledighedskurven, og det kan føre til intern splittelse imellem dem.

De skal implementere regeringens store førtidspensions- og fleksjobreform, der bl.a. skal forhindre, at unge under 40 år bliver parkeret på samfundets sidelinje uden job. De har taget et medansvar for at finde de berømte akutjob til ledige, som risikerer at glide ud af dagpengesystemet. En sag, som med garanti vil præge en stor del af mediebilledet i den kommende tid.

De vil også få en hovedrolle i den store kontanthjælpsreform, som regeringen snart spiller ud med. Det bliver en kæmpe udfordring. Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen har skruet ambitionerne i vejret for at få bugt med de mange problemer, der findes i det nuværende system. Læs også Robert og Carina er kun toppen af isbjerget.

”Behovet for at gentænke kontanthjælpssystemet er massivt. Ni ud af ti unge på kontanthjælp har ikke nogen uddannelse, og tre ud af fire har alene deres folkeskole som ballast. Det er alarmerende tal og en af de hovedudfordringer, vi skal have fundet nye løsninger på,” siger hun.

Mette Frederiksen vil også gøre op med den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen. Planen er at skrotte det komplicerede regelsæt, der afgør, hvordan stat og kommuner deler den årlige udgift på op imod 114 milliarder kr. til dagpenge, kontanthjælp, førtidspension og andre overførselsindkomster. Læs også Refusionsreform flytter rundt på 100 milliarder kr.

En ny og langt mere simpel model skal øge kommunernes økonomiske incitamenter til at hjælpe borgerne hurtigere i job og fjerne mulighederne for økonomisk kassetænkning i kommunerne. Reformen vil med stor sandsynlighed medføre politisk dramatik, da kommuner vil frygte at tabe penge i det store milliardspil. Reformen er derfor endnu et eksempel på noget, der sætter kommunernes solidaritet på en alvorlig prøve i 2013 og kan puste til behovet for nye kommunefusioner.

Forskningschef Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole forudser da også, at beskæftigelse bliver et af de varme temaer i den kommende valgkamp.

”Vi så i 1980’erne og 1990’erne, at vælgerne pegede på arbejdsløsheden som det vigtigste emne. Vælgerne har en oplevelse af, at hvis der er et vigtigt samfundsproblem – uanset om det er en kommunal opgave eller ej – så skal kommunalpolitikerne gøre noget ved det. Derfor er mit bedste råd til alle dem, som gerne vil være borgmestre efter valget til november, at de dels skal have en masse forslag til, hvordan de vil bekæmpe arbejdsløsheden, og dels overbevise vælgerne om, at de kan få økonomien til at hænge sammen, så kommunen ikke går rabundus,” siger han.

Rydde ud i velfærdsservicen

Demografi og velfærdsprioritering. Antallet af ældre stiger i de kommende år, og der bliver færre i den erhvervsaktive alder til at forsørge flere. Denne giftige demografiske udvikling tvinger politikerne til at overveje, hvilke varer der skal findes på velfærdssamfundets hylder – og hvilke der skal ryddes ud.

Selv om det er valgår, kan 2013 blive det år, hvor debatten om velfærdsprioriteringer får luft under vingerne. Der er begyndt at brede sig en vis konsensus blandt politikerne på tværs af Folketinget, kommuner og regioner om, at der skal ryddes op på velfærdssamfundets hylder for at give prioritet til de borgere, der har størst behov.

[graph title="Aktive borgere kan hjælpe borgmestre" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Mandag Morgen. 

Gennem årene er der opstået en række offentlige velfærdstilbud på områder, som den enkelte dansker eller familien tidligere selv stod for. Et eksempel er den famøse madordning i børnehaverne. Tidligere var der 200.000 ”smørrebrødsjomfruer”, som hver dag gik ud i køleskabet og gratis lavede en madpakke til deres børn. Men så besluttede et flertal på Christiansborg at lave det om. Nu skulle de 200.000 smørrebrødsjomfruer erstattes af lønnet kommunal arbejdskraft, og børnehaverne skulle investere i nye køkkener.

Kommunernes Landsforening har gennem flere år efterlyst en prioriteringsdebat og et opgør med bl.a. de aldersbetingede ydelser.

Socialminister Karen Hækkerup har konkret foreslået at lade velhavende ældre betale for deres rengøring, skære i folkepensionens grundbeløb for de mest velhavende pensionister, skære i børnechecken til forældre med store indkomster og stoppe for automatikken i gratis daginstitutionsplads til handicappede børn. Alle sammen kontroversielle forslag, som i første omgang gav hende verbale tæsk fra både politiske venner og fjender. Se også Ny socialreform: Flere frivillige og færre på sidelinjen.

Forslaget om at beskære de rigeste folkepensionisters grundbeløb blev da også forhandlet ud af skattereformen. Men børnechecken blev beskåret for forældre med indkomster over 760.000 kr. Regeringen har også for nylig besluttet at nedsætte tilskuddet til privat udleverede høreapparater, da udgifterne på området er steget markant siden år 2000 på trods af faldende priser på apparaterne.

Senest er økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager og KL’s formand Erik Nielsen gået sammen i et fælles opgør med nogle af velfærdens kerneydelser.

”Offentlige tilbud skal målrettes og prioriteres de borgere, der har det største behov. Retningen mod en moderne offentlig sektor indebærer en gentænkning af den måde, vi tilrettelægger de offentlige servicetilbud på. Det betyder bl.a., at vi ser på danskerne som borgere i et fællesskab – ikke som kunder i en velfærdsbutik, hvor der er frit valg på alle hylder. Vi skal sikre, at ressourcerne bruges mest effektivt og der, hvor de gør mest gavn,” skrev de to toppolitikere i en fælles kronik i Politiken før jul sammen med regionernes formand, Bent Hansen.

De vil gøre op med mange af de aldersbetingede velfærdsydelser som pensionistrabatter og buskort til ældre og slår til lyd for, at kriterierne for at modtage hjælp justeres efter danskernes øgede velstand og sundhed.

”At være 65 år i dag er ikke det samme som for bare ti år siden. Flere ældre har et godt helbred i forhold til for ti år siden. Og den personlige indkomst for personer over 64 år er vokset med næsten 50 procent de sidste ti år. Hvorfor så automatisk få pensionistkort til offentlig transport og rabat i svømmehallen?” lyder deres retoriske spørgsmål.

Dermed kan der være lagt op til et år med benhårde prioriteringer, hvor mange må vinke farvel til de velfærdsydelser, som de har taget for givet i årevis.

Fra velfærd til selvværd

Modernisering. ”Tak for de mange afslag, der i den grad har forhindret mig i at dumpe ned i den offerrolle, der ellers ligger lige til højrebenet for os forældre til handicappede børn.”

Sådan indleder Vivi Autzen, mor til en handicappet dreng, sit brev til en sagsbehandler i Kolding Kommune, og brevet ledsages af en stor buket blomster. Hun er faktisk glad for, at hun ikke fik den hjælp, hun konkret bad sin sagsbehandler om, men til gengæld fik støtte til i højere grad at kunne klare sig selv, for det har givet hende større selvværd.

Hun er et eksempel på det systemskifte, som Kolding Kommune har taget hul på, og som kan brede sig til den øvrige del af landet. Den jyske kommune er ved at skifte det klassiske velfærdssamfund ud med et selvværdssamfund. Målet er at få flere borgere til at tage ansvar for deres eget liv og kunne klare flere opgaver, som de ellers fik kommunens hjælp til. Til gengæld skal de borgere, som ikke kan klare sig selv, have bedre hjælp end i dag.

I takt med at antallet af ældre vokser i de kommende å,r arbejder mange kommuner på at opbygge borgernes kompetencer fremfor kun at yde passiv assistance.

Fredericia Kommune har høstet stor anerkendelse for sin model – Længst muligt i eget liv – der gør op med de traditionelle forestillinger om, hvad god pleje og omsorg er. Her får ældre og andre med plejebehov træning i stedet for pleje – selvhjælp i stedet for hjemmehjælp. Målet er at give svage borgere evnerne igen, udfordre dem og styrke dem til at kunne blive mere selvforsørgende. Det har bl.a. betydet, at borgernes livskvalitet og tilfredshed er øget, og samtidig er der skabt større tilfredshed blandt kommunens medarbejdere.

Mandag Morgens Velfærdspanel forudser, at aktive borgere udgør et større potentiale end andre klassiske løsninger som øget brug af velfærdsteknologi, flere frivillige eller nye offentlig-private samarbejder. Se figur 4.

Mange kommuner eksperimenterer også med øget brug af telemedicin, så f.eks. folk med kroniske sygdomme som rygerlunger eller diabetes kan holde deres sygdom under kontrol hjemmefra og undgå gentagne ture på sygehuset.

Både regeringen og kommunerne presser på for, at denne udvikling fortsætter i forsøg på at udnytte ressourcerne bedre og mere effektivt:

”De borgere, som kan selv, skal selv. Det betyder, at borgerne skal understøttes i at tage ansvar for sig selv med udgangspunkt i deres individuelle ressourcer og behov. Nogle taler ligefrem om en selvværdsmodel frem for en velfærdsmodel. Målet er at motivere os borgere til at klare flere opgaver selv, så vi kan få et mere aktivt liv. Og de sparede ressourcer kan så prioriteres til dem, der ikke har mulighed for at klare sig selv,” som økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager skrev i den fælles kronik med KL’s formand, Erik Nielsen, og regionernes førstemand, Bent Hansen.

Derfor kan 2013 også blive året, der markerer et paradigmeskifte i forhold til den velfærdstænkning, vi har været vant til i de seneste årtier, så aktive borgere fremover bidrager på egne vilkår til at skabe øget velfærd for sig selv og andre.

[graph title="" caption=" " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/ab908-tka_fig00_borgmesterkalender_samlet.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ebbd6-tka_fig00_borgmesterkalender_samlet.png" text=""] [/graph]

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu