Hvis coronabesættelsen varer fem år

LEDELSE Mange ledere har trykket pause på medarbejderseminarer, udviklingsprojekter og workshops, til vi kan være sammen igen. Men hvad hvis nedlukningerne trækker ud? Elize Dimare og Johnny Sørensen guider dig til corona- og fremtidssikring af din organisation.

Filmen ”De forbandede år” af Anders Refn fortæller historien om den første del af besættelsestiden set med danske øjne. Den kan anbefales som corona-aftenunderholdning og kan sagtens tåle et gensyn.

Det skyldes, at den bliver ekstra relevant og tankevækkende, når du som seer lægger mærke til, hvor meget besættelsestiden rent retorisk minder om coronatiden.

Især faldt vi over vendingen ”Det er overstået lige om lidt”, som igen og igen præger personernes tanker, vurderinger og handlinger. ”Tyskerne vinder til sommer”, ”Krigen kan højst vare et halvt år mere” og ”Nu er det lige straks overstået” er vendinger, der går igen og igen.

Vi, der kender sandheden, ved, at personerne kan se ind i fem hårde besættelsesår, men ingen af personerne ved det. De skal opleve det in-real-time og må først sent i filmen erkende, at der nok ikke er nogen hurtig afslutning i syne. Måske gælder det også os? 

Pas på pauseknappen

Vi oplever desværre mange ledere, der har trykket pause, mens vi er i lock-down. Strategiprocesser skubbes, teamevents aflyses. Udvikling af ledere og medarbejde sættes i bero, ”til vi kan være sammen igen”. Hele efteråret hed det ”Vaccinen er lige på trapperne”. Efter vaccinerne er kommet, taler vi om, at ”lige om lidt er alle vaccineret”. Men måske går det ikke helt så let.

Og måske kommer vi ikke tilbage til gode gamle 2019 igen. Tanja Nyrup Madsen skrev så smukt på disse sider at ”Drømmere, der tror, at corona forsvinder, taber til frontløbere, der tilpasser sig”. Vi har den samme konklusion. 

I turbulente tider er pause-knappen kun til lige at få et hurtigt overblik – ikke en tilstand, der skal fastholdes i flere måneder. De, der bruger tiden rigtigt, står meget bedre rustet til at flekse mellem fysiske- og online-processer, når verden åbner igen.

Så stil dig selv spørgsmålet: Hvad gør du anderledes, hvis coronabesættelsen varer 5 år? Og stil det til dit team, din ledergruppe og dine kolleger. Spørg ud i organisationen, helt op til bestyrelsen og helt ned til første linje ud mod kunderne. Lyt til alle svarene. Tag en dyb indånding. Og tryk så på play igen.

Det muliges kunst

Den ledelsesmæssige udfordring nummer ét lige nu er at insistere på, at vi alle bliver inde i løsningsrummet fremfor at stå udenfor og vente. Hvad er det vi godt kan? Hvad må vi? Hvad er det bedste alternativ?

Måske kan strategiworkshoppen ikke foregå fysisk lige nu, men hvad er så det næstbedste? Kan det være, vi skal prøve at dele os op i to grupper, som er forbundet via skærme og kameraer? Kan vi knække 2 workshop-dage til 4 halve med hjemmearbejde imellem?

Hvis I plejer at undervise medarbejderne i store hold, så prøv at dele det op i mindre hold. En halv dag fokuseret med 4-5 deltagere giver ofte mere end en hel dag med 20-30 deltagere. Det er dyrere i undervisningstid, men til gengæld sparer I på lokaler og forplejning, og vigtigst af alt: I mister ikke momentum.

Få også nogen til at facilitere og lave en god oplevelse, som samler jer. Når DR kan samle nationen til fællessang, så kan I også. Det handler om at fokusere på mulighederne og skabe nye traditioner. Og måske er det tiden, hvor I lægger ”plejer” i graven og ser hvilke nye ideer, der byder sig til.

De vigtigste greb

Hvis vi antager, at coronabesættelsen varer fem år, ser vi fem ting som afgørende for din organisations succes:

  • Digitalisering. If you don’t have a tech business, you don’t have a business in 2021. Laver din virksomhed app’s, er det nemt, men mange andre brancher kan umiddelbart virke svære og uoverskuelige at gøre online og teknificere. Desværre er det en opgave, det er svært at slippe udenom. Og de, der klarer det først og bedst, slår de andre. Få hjælp, hvis I har svært ved at overskue det, for digitalisering kan være et spørgsmål om overlevelse.
  • Skarpere prioritering. Paretos gode gamle princip om, at 20 procent af dine opgaver skaber 80 procent af værdien, holder stadig. Når vi har hjemmeskolede børn, bekymrer os om fremtiden og hele tiden skal afkode, hvor verden er på vej hen, går det ud over produktivitet og fokus. Så er det afgørende, at tiden bruges på det rigtige. ”Èn ting ad gangen og det vigtigste først”, er et mantra, vi alle bør lægge os på sinde. Og det er din opgave som leder at sikre, at hele holdet ved, hvad der har topprioritet. Måske jeres ugentlige møde skal være et prioriteringsmøde, hvor I sammen aftaler, hvilke opgaver, der er vigtigst lige nu.
  • Partnerskaber. Forskningen viser igen og igen at dem, der bygger langvarige partnerskaber, kommer bedst gennem kriserne. Tag dig godt af dine leverandører og dine kunder. Sæt jer sammen og aftal, hvordan I ved fælles hjælp kan få hinanden bedst igennem dette her. Lad være at spilde tiden på at forhandle om de sidste 0,5 procent, men gå for alvor ind i et win-win mindset. Invitér dine kunder til samme åbne snak: Hvordan kan vi hjælpe jer med at komme styrket ud af dette her? Ræk ud i dit netværk, tilbyd hjælp og bed om gode råd. Og tag medarbejderne og mellemlederne med ind i beslutningsrummet.
  • Fleksibilitet. Vi er nødt til at kunne tilpasse os skiftende omstændigheder i både stor og lille skala. I skal kunne skalere op og ned, omprioritere og rykke rundt på ressourcerne, når det er påkrævet. Til gengæld er ledere også nødt til at være ekstra forstående over for udfordringer med at få privat- og arbejdslivet til at hænge sammen. Tal ærligt og respektfuldt med dine medarbejdere om, hvad de kan nå, og hvor meget fokuseret tid, der reelt er tilgængeligt lige nu. Realistiske gensidige forventninger er stressreducerende for både leder og medarbejder, og fjerner unødig støj. Og husk for alt i verden aldrig at straffe nogen for at være ærlig. Det er den sikre vej til mistet tillid og mennesker, der lader som om de arbejder mere, end de gør.
  • Nomadeledelse. Den evige turnaround. Vi tænker ofte på turnarounds som noget, der er et projekt. Virksomheden står med røde tal, en turnaround sættes i gang, og 6-12-24 måneder senere er der sorte tal igen. Voilá. Men sådan er det ikke længere. Som leder skal du i stigende grad tænke i evig omstilling og tilpasning, som om turnaround ikke er en opgave, men en tilstand. Traditionelt tænker vi på organisationen som noget stabilt. Noget fysisk. Som et hus i mursten med et solidt fundament, der kan klare storm, uvejr og tidernes skiften. Men vi skal i højere grad skabe organisationer, der er fleksible i deres grundform. Som nomadernes telte, der flyttes i evig tilpasning til omgivelsernes mulighed for føde og læ. Kommunikér det billede til dit team. Når vi ved, at tilpasning er et vilkår, er det mindre skræmmende.

Bedre sent end aldrig

Det er en ledelsesopgave at drive forandringer, og det, der sker lige nu, er også bare endnu en forandring. Den er måske lidt større end dem, du plejer at stå overfor, men du kan godt. Du har nemlig gjort det før.

Vi er stærkere og mere ressourcefyldte, end vi går og tror. Derfor må vi ikke fryse i billygternes skær, men drive os selv og vores hold videre.

Den gode nyhed er, at det ikke er for sent at gøre noget. I dag er den perfekte dag at starte.

 

Elize Dimare har over 20 års ledererfaring, primært som leder i internationale industrivirksomheder, senest på executive-niveau. Johnny Sørensen har været leder i mere end 25 år, heraf ti år som CEO og ti år i interim CXO-roller. De er forfattere til bogen ’Andre menneskers penge og andre menneskers liv – Ledelse og eksekvering i turbulente tider’.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu