Historien i tal

Hvor får danskerne nyheder fra?

Kulturstyrelsen har offentliggjort en omfattende analyse af kilderne til danskernes viden og nyheder. Undersøgelsen forsøger også at klarlægge på hvilke platforme, de danske medieforbrugere henter deres viden. Og giver desuden en karakteristik af, hvem de enkelte medieforbrugere er - herunder på køn, alder osv.

Hvad og hvem er danskernes kilder til viden og nyheder samt sammensætning af medierepertoir? Blandt andet det spørgsmål har Kulturstyrelsen bedt medie-  og kommunikationsbureauet Mindshare om at undersøge. Og nu forelægger bureauet konklusioner i rapporten "Kulturstyrelsens frivillige udbud om mediernes udvikling i Danmark".

Det overordnede formål med rapporten, er at belyse sammenhængen mellem danskernes vidensniveau og medierepertoire samt hvilke faktorer, der påvirker dette. Og herunder afdække en eventuel betydning for de demokratiske processer.

Undersøgelsen er gennemført i en samlet proces bestående af en kvalitativ forundersøgelse med 13 dybdeinterviews samt en kvantitativ borgerundersøgelse bestående af 7.514 repræsentativt udvalgte danskere på 15 år og derover.

Den indledende kvalitative undersøgelse af 13 danskeres nyhedsmæssige hverdag identificerer en række tendenser, der i høj grad er drevet af den digitale udvikling og nye digitale mediers stigende rolle. De yngre er i højere grad platformsuafhængige end de ældre, øjeblikkelig tilfredsstillelse påvirker adfærden og behovet for, at få nyhederne med det samme. Med et selektivt medieforbrug er der risiko for at miste det brede billede af, hvad der sker i samfundet og hovedparten af danskerne er uvillige til at betale for godt nyhedsstof på internettet.

Borgerpanelundersøgelsen bekræfter tidligere undersøgelsers konklusioner om de største medieplatforme i borgernes orientering om nyheder og samfundsaktuelt stof. TV indtager en klar førsteplads med 76%, der bruger DR, TV 2 og de regionale TV 2-kanaler i høj/meget høj grad til at orientere sig om nyheder og samfundsaktuelt stof.

 

Hent PDF


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu