ICDK: Disrupt dig selv, før andre disrupter dig

KOMMENTAR: Nogle af Silicon Valleys selskaber når dårligt nok at disrupte en branche, før de må i gang med at disrupte sig selv, hvis de skal holde sig på omgangshøjde. Når ledere i Silicon Valley taler om  digital omstilling er det i en ganske radikal udgave, sammenlignet med danske forhold.

Af Christina Lagoni
Projektleder, Innovation Centre Denmark, Silicon Valley

I Silicon Valley er det ikke et særsyn at spotte selvkørende biler i gadebilledet. General Motors tester deres cruise-modeller, Google tester deres Waymo-tjeneste, og de to store taxatjenester Uber og Lyft har tilsammen gennemført hundredtusinder af kommercielle ture i selvkørende biler.

Den dag, selvkørende biler er klar til massemarkedet, vil det tydeligvis vende op og ned på spillereglerne i transportbranchen. Det interessante fra et ledelsesperspektiv er, at de virksomheder, der i dag investerer kraftigst i selvkørende biler, selv vil blive grundlæggende forandret af den nye teknologi. Og netop derfor skubber de på.

Login