Internationale uddannelser skaber globale iværksættere

Analyser viser, at de såkaldte ’born global’-virksomheder, der etableres direkte i det globale marked, skaber de bedste vækstresultater. Men hvis vi skal have flere iværksættere med globalt mindset, kræver det, at fremtidens uddannelser rækker ud over Danmarks grænser.

“Born globals har mest vækstfaktor” er overskriften på en analyse i Mandag Morgens ugebrev fra den 29.05.12. I artiklen defineres ’born globals’ som virksomheder, der på under tre år har opbygget en eksportandel på over 25 pct.

“De foreløbige resultater viser, at born globals inden for de første tre leveår har større omsætning og flere ansatte end andre startups,” siger lektor ved Århus Universitet Morten Rask til Mandag Morgen i analysen.

Allerede i 2008, peger en artikel i Business Strategy Review  på tre årsager til, hvorfor vi ser en fremvækst af disse ’born globals’. Det skyldes:

  • Nye markedsvilkår
  • Teknologiske fremskridt
  • Ledelsesforandringer

Tony Bailetti, leder af Institute of Technology Entrepreneurship and Commercialization på Charleton University, hævder, at det ikke er eksportandelen (dvs. kun et spørgsmål om flere kunder), der er det vigtigste element, men i stedet de innovative forretningsmodeller, der er grundlaget for disse ’born globals’ succes.

En grundlæggende præmis er nemlig, at ’born globals’ tager udgangspunkt i en global forretningsmodel og/eller idé, hvilket også fremhæves i de nævnte artikler.  En nødvendig foranstaltning, da markedsbetingelserne allerede defineres og dikteres ud fra globale strømninger og faktorer.

Hvis vi undlader at spå om fremtiden (og ikke ser på, hvordan disse virksomheder klarer sig, holdt op imod andre virksomhedstyper), og accepterer at fænomenet ’born globals’ er ubetinget godt, hvilken betydning har det så for de højere uddannelser ti år ude i fremtiden?

[quote align="left" author=""]Vores erfaring siger os, at det bliver langt nemmere at begå sig i nye kulturer, når man kan trække på tidligere erfaringer. Det er med andre ord en kompetence, man tilegner sig, og som kan overføres til nye situationer.[/quote]

I vores informationssamfund siger vi tit, at information og viden kun er et klik væk, at verden kun er et klik væk. Men samtidig er vi også klar over, at der er en verden til forskel på at se en tv-udsendelse fra Rwanda eller Paris, og så at være der selv og opleve med alle vores sanser. Det samme gør sig gældende for, hvordan et menneske tilegner sig viden, netværk, kompetencer og holdninger.

Hos Kaospiloterne har vi altid prioriteret den virkelige verden højt og aktivt engageret os i den. De fleste af vores elever laver indtil flere projekter uden for Danmarks grænser i løbet af deres uddannelse. F.eks. har vores 1. års elever lige lagt sidste hånd på forretningsudviklingsprojekter i Sydafrika, Kenya, Canada, Sumatra, Stockholm og København.

Det måske mest markante element i uddannelsen som KaosPilot er, at hele 4. semester foregår i et andet land, den såkaldte outpost. Vi flytter simpelthen et helt hold af elever med stab og klasseværelse og etablerer en projektinkubator, hvor de studerende får undervisning, arbejder i projekter og etablerer lokale netværk. Det er en meget stor oplevelse for de studerende, idet nogle finder arbejde, andre forretningsidéer, og alle får en forståelse for, hvordan verden også er og kan være.

Mere end et ’ophold’ i udlandet

Det at befinde sig i og virke i et andet land betyder jo ikke, at man så ved alt om alle verdens kulturer. Men vores erfaring siger os, at det bliver langt nemmere at begå sig i nye kulturer, når man kan trække på tidligere erfaringer. Det er med andre ord en kompetence, man tilegner sig, og som kan overføres til nye situationer. Det er vigtigt i forbindelse med iværksættere og det globale udsyn. Det er jo ikke sikkert, at første gang er lykkens gang.

Også fra politisk hånd er der opbakning til at fokusere på ophold i udlandet. Morten Østergaard har således sagt, at han vision er, ”at alle danske studerende har et udlandsophold i forbindelse med deres videregående uddannelse.”

Hertil vil jeg tilføje, at ambition bør være, at selve opholdet har et højt kvalitetsniveau, der giver mening for den enkelte og institutionen. Opgaven er altså større en ’kun’ at facilitere et udlandsophold.

Så, med baggrund i vores erfaringer, er det kun positivt at fokusere på, at de studerende kommer ud i verden og bliver eksponerede for andre kulturer og lærer at begå sig proaktivt.

En positiv sidegevinst er, at man også bliver bedre til at forstå, hvor man selv kommer fra, hvad man sætter pris på, og hvordan andre nationaliteter ser på ens egen kultur. Det, vi kan i vores uddannelsesmiljøer, er, at forberede de studerende godt og hjælpe dem med at omsætte deres nyvundne viden på en konstruktiv måde.

Som Marcel Proust skrev, “The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes.”

Læs flere af Christer Windeløv-Lidzélius’ indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu