Turismens fyrtårne: København som global luftfartshub

Det er langtfra alle byer med et opland på 4 millioner mennesker, der kan prale af en lufthavn med 24 interkontinentale flyruter. Men det kan København og Københavns Lufthavn, der siden årsskiftet har føjet fire nye interkontinentale ruter til sin ruteplan, så der nu flyves direkte til Toronto og snart også til Shanghai, Dubai og Bahrain.

Fakta om Copenhagen Connected

  • Finansiering: Projektet er finansieret af Fonden til Markedsføring af Danmark samt midler fra konsortiets partnere
  • Budget: 200 millioner kr. fordelt over fire år (2011-2014)
  • Varighed: Startet i 2010 med finansiering til udgangen af 2011. Forlængelse ventes frem til udgangen af 2014
  • Målsætning: Øge antallet af interkontinentale ruter til København med 10 over de næste fire år og fastholde det eksisterende rutenet
  • Estimeret økonomisk gevinst: 625 millioner kr. i direkte effekter. Dertil kommer afledte effekter

Copenhagen Connected er del af det nationale ruteudviklingsprogram Global Connected, der udover Hovedstadsregionen omfatter Region Syddanmark, Nordjylland og Midtjylland.

Bag projektet står et konsortium bestående af Københavns Lufthavn, Invest in Denmark, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Københavns Kommune, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Malmø Stad, Region Skåne, Visit Denmark og Wonderful Copenhagen samt en række virksomheder som A. P. Møller-Mærsk, Carlsberg og FLSmith.

Bag de nye ruter står bl.a. ruteudviklingsprogrammet Copenhagen Connected, der med bidrag fra en række centrale parter arbejder målrettet på at indgå i strategisk dialog og forhandlinger med globale luftfartsselskaber for at få dem til at vælge København som knudepunkt i deres ruteplaner. Med de fire nye ruter på ét år er projektet på rette vej. Målet er 10 nye ruter inden for de næste fire år.

Succesen er tiltrængt. Store megahubs i Amsterdam, Frankfurt, München, London og Paris udfordrer Københavns position som knudepunkt for lufttrafikken. Og København oplever som andre danske lufthavne hård konkurrence fra byer som Hamburg, Stockholm, Oslo, Reykjavik og Helsinki. Berlins kommende superlufthavn er i særdeleshed en voksende trussel med sin kapacitet på op til 46 millioner passagerer årligt.

Konkret har udviklingen de senere år ført til lukning af internationale ruter til bl.a. San Francisco, Seattle og New Delhi. Det har store konsekvenser for dansk økonomi og erhvervsliv, der er afhængige af god tilgængelighed for at kunne trække investeringer, turisme og vidensmedarbejdere til Danmark. Tilgængelighed er ikke kun afgørende for Københavns status i den europæiske storbykonkurrence, men også for yderområderne, der er afhængige af stærke regionale lufthavne for at tiltrække virksomheder, arbejdskraft og turister.

”Tilgængeligheden er under pres. Ikke alene koncentreres de interkontinentale ruter omkring færre, større knudepunkter. Københavns position som hub udhules også af lavprisselskabernes nye europæiske ruter, der eroderer trafikken til de interkontinentale. Samtidig udfordres det vestlige Danmark i særlig grad af nordtyske lufthavne, der spiser sig ind på de jyske lufthavnes optageområde,” siger Lars Ramme Nielsen, chef for Copenhagen Connected, der har sekretariat i Wonderful Copenhagen.

Konkret går Copenhagen Connected ind, når flyselskaberne har taget endelig beslutning om ruteåbning og supplerer deres markedsføring af destinationen ved f.eks. at køre parallelle kampagner, der slår på de samme budskaber.

Nye bud på fremtidens turismeprojekter

Frem til Turismens vækstkonference d. 30. maj offentliggør Mandag Morgen i samarbejde med partnerne i projektet Destination Danmark en række bud på nye innovative fyrtårnsprojekter, der har potentialet til at skabe fornyet vækst i turisterhvervet. På konferencen, som du stadigvæk kan tilmelde dig, overrækkes en pris til det bedste projekt.

Projekterne vurderes bl.a. ud fra parametrene som:

  • Vækstpotentiale
  • Indflydelse på regional udvikling
  • Innovationsniveau
  • Realiserbarhed
  • Uniqueness og "reason to go"

Du har muligheden for at kommentere projektet i kommentarfeltet herunder, hvor du også kan komme med dine forslag til, hvad der skal til, for at projektet kan udvikles til en driver for ny vækst.

”Der er en række elementer der skal gå op i en højere enhed. Der skal være et kundegrundlag med et urealiseret potentiale. København skal passe ind i luftfartsselskabets strategi, foruden de grundlæggende geografiske forudsætninger. Endelig skal der være et stærkt potentiale og høj relevans for dansk erhvervsliv. Især byer som Hongkong, San Francisco og byer i Indien matcher godt til disse krav,” siger Lars Ramme Nielsen.

Investeringerne er godt givet ud. Omregnet til kroner og ører udgør de fire flyruter, som det indtil videre er lykkedes at tiltrække, en direkte årlig omsætning i det danske samfund på knapt 250 millioner kr. Dertil kommer afledte samfundsgevinster på op til 800 millioner kr. i form af bl.a. flere investeringer, højere produktivitet og styrket konkurrenceevne.

Der er endnu mere at hente, viser nye beregninger foretaget af Copenhagen Economics. Helt præcis 1,2 milliarder kr., hvis det lykkes at få direkte ruter til de fem destinationer Miami, Los Angeles, San Francisco, Beirut og Hong Kong.

”Projektet har vist en stærk resultatskabelse og er desuden begunstiget af, at der først allokeres ressourcer, efter at der er indgået aftaler med luftfartsselskaber om ruteåbninger. Der bruges med andre ord ikke en krone uden effekt. Derfor håber vi også på, at staten fortsat vil se fornuften i at investere i projektet, der har stor opbakning fra de andre parter,” siger Lars Ramme Nielsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu