Kick ass-iværksætteren

“Man skal tro på sig selv, man skal kæmpe, og man må ikke give op. Det er karaktertræk, som jeg både finder afgørende hos mig selv, og som skal være til stede hos de iværksættere, jeg investerer i. Og et eller andet må jeg jo gøre rigtigt, for alt hvad jeg har involveret mig i hidtil, er jo fandeme overskudsgivende.”

Sådan lyder det kontant fra den 35-årige serie-iværksætter Jesper Buch. Sidste måned solgte han sine aktier i Just Eat, som har bygget op til et af verdens største sites for bestilling af take away-mad med repræsentation i hele Europa, Indien og Canada. Prisen lød på et trecifret millionbeløb.

Hvem har Væxt-factor?

Jagten på væxt-factor fortsætter. Denne uge præsenterer vi fem nye innovative talenter, som tegner Danmarks fremtid.

Læs alle de personlige portrætter på mm.dk/fremtidensdanmark.

Jagten på væxt-factor fortsætter. Denne uge præsenterer vi fem nye innovative talenter, som tegner Danmarks fremtid.

Men Just-Eat er langtfra Jesper Buchs eneste projekt. Med en dyb forståelse for at skabe overskudsgivende forretning på nettet er han involveret i en række virksomheder med stort vækstpotentiale som f.eks. Mentaline, hvor man kan booke psykologer og terapeuter online, onlinetøjbutikken Miinto.dk, jobportalen Ungarbejde.dk og virksomheden Just-Brand, der hjælper virksomheder med branding og salg af onlineprodukter.

Netop karaktertræk som “dedikation” og “vedholdenhed” er ifølge Jesper Buch afgørende for, at iværksættere kan lykkes: “Jeg plejer at bruge flosklen: ‘What ever it fucking takes’,” som han siger.

Salget af Just-Eat markerer afslutningen på første kapitel i Jesper Buchs iværksætterliv, hvor han nu ikke længere selv vil skabe projekter fra bunden, men i stedet investere i “unge kick-ass-startups”, som han udtrykker det: “Jeg skal ikke være i operations mere. Jeg skal bruge mine 11 års interneterfaring på topplan på hvalpe, som vil frem i verden. Det vil ske på strategisk plan.”

Efter salget af Just-Eat er det afgørende for Jesper Buch ikke at falde for det “underbukse-syndrom”, som han for nylig har beskrevet på sin blog: “Den succesfulde iværksætter, som har fået lidt på bankbogen, og som nu står op mellem kl. 10 og 12, klør sig i røven og sætter sig ind foran computeren – i underbukser…”.

“Når folk har fået tocifrede millionbeløb på kontoen, så sker der et eller andet. Så falder de lidt fra hinanden. Det vil jeg for alt i verden undgå. Og jeg føler slet ikke, jeg er der. Tværtimod. Jeg synes, det er en gave, at jeg nu er i stand til at investere i unge folk, som har en idé, jeg tror på, og som brænder for den,” siger Jesper Buch.

[quote align="right" author=""]Når folk har fået tocifrede millionbeløb på kontoen, så sker der et eller andet. Så falder de lidt fra hinanden. Det vil jeg for alt i verden undgå[/quote]

Jesper Buch har allerede taget hul på det nye kapitel ved at investere i Miinto.dk, Ungarbejde.dk og Just-Brand. Her vil han bruge sit iværksættergen samt sin store interneterfaring og ditto pengepung til at udruge nye iværksættersucceser.

Ifølge Jesper Buch er de to første år af en startups liv de hårdeste. Iværksætternes indstilling har enorm betydning for om de magter at løfte forretningen fra nul til at blive en potentiel cash cow. Og det er en indstilling, Jesper Buch  bl.a. afdækker ved at se nærmere på budgetterne, før han sætter penge i et nyt projekt.

“Har de afsat store lønninger til sig selv, så glem det. Så gider jeg ikke have med dem at gøre. Pengene skal bruges til at generere et produkt og skabe noget omsætning, ikke til lønninger.”

Han synes også, det er vigtigt, at man er “relativt begavet”. Både hvad angår IQ, men i særlig grad også EQ – emotionel intelligens.

“Man skal være god til at begejstre og god til at tale med folk. Og så skal man selvfølgelig have forretningstække og gerne en god uddannelse,” siger Jesper Buch: “Handelsskolen er o.k. Men hvis du har en bachelor er det bedre. Jeg vil sige, man skal have tæsket Philip Kotlers ‘Principles of marketing’ igennem. Så har du ligesom den basis, der skal til for at drive forretning.”

Jesper Buchs Væxt-factor

 CV - Jesper Buch - f. 1975 

  • 2009 stifter Mentaline.com
  • 2005: Topchef, Just-Eat London
  • 2002: Topchef, Just-Eat
  • 2000: Stifter, Foodzoom
  • 1995-1998: Fra rekrut til førsteløjtnant, Forsvaret
  • 1991-1995: Uddannelse ved Kolding Købmandsskole

Just Eat

  • Europas største formidler af take-away-mad
  • Tilknyttede restauranter: 15.000
  • Lande: 10
  • Daglige ordre:?100.000
  • Forventet omsætning 2011 50 mio. dollar
  • Kapitalindskud marts 2011: 257 millioner kr.

Jesper Buch er nomineret til Væxt-Factor af Brian Sørensen.

“Jesper Buch er en fantastisk entreprenør. Han har, som ingen andre formået at få idéer ført ud i livet og tjene penge på det. Jesper Buch har aldrig været bange for at være banebrydende og nyskabende. Selv for over 10 år siden da langt fra alle i Danmark havde en computer eller en internetforbindelse, der var værd at skrive hjem om, startede han sit første it-eventyr, der er blevet en kæmpe succes. Han er fantastisk til at gå i detaljen og samtidig have det store overblik, der har givet ham den succes han har.”

Brian Sørensen

Stifter, CULT

Endelig er det afgørende for Jesper Buch, at han kan socialt sammen med de mennesker, han investerer i.

“Jeg plejer altid at spørge mig selv: ‘De her mennesker – er det nogen jeg kunne finde på at tage en uge til Ibiza sammen med?’ Og hvis det ikke er det, så skal man passe på.”

“Det er derfor, jeg kun vil arbejde sammen med kick-ass-folk. Er der et eller andet, der stresser mig i en længere periode. Væk med det. Jeg ønsker ikke at have det. Vi har kun et liv. Så det er med at udnytte det. Og have det sjovt på rejsen.”

Modellen for, hvordan han vil involvere sig, er formet af den succesopskrift, han har brugt til at udvikle Just-Eat til en global business, der formidler 100.000 måltider om dagen, og som i 2011 forventes at omsætte for omkring 50 mio. dollar. Det gælder blandt andet om at få alle forretningsprocesser beskrevet i detaljer, og at ansvaret for dem skal placeres klokkeklart.

“Procesbeskrivelse er nærmest religion for mig. Det er ekstremt vigtigt at procesbeskrive hele forretningen fra dag 1. Alle, lige fra sekretæren til direktøren, skal kunne slå processen op. Fordi, så er der ingen, der laver fejl,” siger Jesper Buch og afslører et andet dogme i sin succesopskrift: Gentagne fejl tolereres ikke.

”Man må meget gerne lave fejl. Det betyder bare, man er effektiv. Men man må kraftedeme ikke lave den samme fejl to gange. Og begår man mange fejl, er man ikke en del af mit team. Hvis folk de fucker op, så får de det at vide. Jeg ryger satanedeme lige i struben på dem mand, hvis de laver fejl, som koster penge. For hvis ikke de får det at vide, så er jeg jo svag. Så ønsker jeg jo ikke det her. Jeg gør det jo ikke for at være ondskabsfuld. Jeg gør det, fordi at jeg, sammen med dem, vil skabe en kæmpe forretning.”

Jesper Buchs mani med procesbeskrivelser lever videre i Just-Eat, selv om han i dag er helt ude af virksomheden.

[quote align="right" author=""]Procesbeskrivelse er nærmest religion for mig. Alle, lige fra sekretæren til direktøren, skal kunne slå processen op. Fordi, så er der ingen der laver fejl.[/quote]

Herfra har nuværende direktør i Just-Eat Danmark, Morten Larsen, kun rosende ord tilovers for “procesdillen” og for Buchs måde at involvere sig i arbejdet på gennem ugentlige skypemøder, ugerapporter og en række årlige “world meetings” mellem de ledende medarbejdere fra forskellige lande.

“Da jeg startede i Just-Eat i 2005, var alle små detaljer i arbejdsprocesserne skrevet ned i en flere hundreder sider lang manual, som både lå i hard copy og i elektroniske versioner. Det var et godt værktøj. Og det er vi nu ved at revidere ved at lave businessmanualer for hvert enkelt forretningsområde,” siger Morten Larsen, der også erkender, at han har haft sine ture med den bramfri stifter:

“Vi har virkeligt været oppe at toppes. Men det har altid været konstruktivt, og vi har altid været enige, når røret er blevet lagt på. Jeg kan godt lide ved Jesper, at du altid ved 100 procent, hvor du har ham. En spade bliver kaldt for en spade. Og lige så god han er til at sige sin mening – lige så god er han til at tage imod den anden vej. Han er rigtigt god til at se kreative kommercielle muligheder. Og han har en ganske speciel evne til at spotte de gode forretninger og den gode idé.”

De evner vil Jesper Buch udnytte fuldt fremover. Og han har allerede skelettet på plads for de næste fem år frem.

“Om fem år flytter jeg til London og starter et ventureselskab sammen med tre andre, som jeg forhåbentlig har gjort til mangemillionærer. Og så er vi et hold på fire i London, som ikke skal lave andet end at sidde og høre på pitches, forestå due dilligence og så investere i europæiske startups,” forudser Jesper Buch.

Rettelse: I en tidligere version af artiklen fremgik det, at Jesper Buch er stifter af Just-Eat.dk Jesper Buch indtrådte først efter selskabets oprettelse.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu