Klods-Hans: Fremtidens model for forretningsudvikling?

Måske var H.C. Andersen i sin fortælling om Klods-Hans i virkeligheden på forkant med vores tids organisations- og strategiorakler og smarte konsulenter.

Cirkulær økonomi, upcycling, disruption, blue ocean-strategi. De fleste tænker nok på disse buzzwords som moderne strategi- og forretningsbegreber. Men principperne bag er universelle.

De fleste kender til H.C. Andersens eventyr om Klods-Hans, den typiske underdog, der stik imod alles forventninger vinder prinsessen og det halve kongerige ved hjælp af en død krage, en gammel træsko og pludder af den fineste slags.

Tre umiddelbart helt ubrugelige ting, som Klods-Hans til sine to brødres store fornøjelse og senere fortrydelse tilsyneladende ser en stor værdi i.

Eventyret, der daterer sig tilbage til 1855, er i sin essens indbegrebet af cirkulær økonomi. Sat lidt på spidsen: Hvis ikke forvandlingen af en død krage til et royalt måltid, en ødelagt træsko til en stegepande, og pludder fra grøften forvandlet til brun sauce er upcycling af højeste karat, så ved jeg ikke, hvad det skulle være?  

Klods-Hans så værdi og nytte i de ressourcer, alle andre havde dømt ude som affald, og det gjorde ham til en overraskende vinder.

Fortællingen illustrerer ikke blot, at flertallet kan stirre sig blinde på åbenlyse potentialer og endda håne andre for at udfordre den gængse forståelse. Det er også en påmindelse om, at man selv med veletablerede og ressourcestærke modstandere kan trodse alle odds og vinde.

Visioner er vigtige

På den måde lærer H.C. Andersen os, at succes kommer af evnen til at se ud over de gængse forhold, magtstrukturer og normer, af en stor mængde gåpåmod og selvtillid og ikke mindst ved at have talegaverne i orden til at kunne forklare sin vision.

Visionen er ét og alt; at du har set en vej, som de fleste andre endnu ikke har fået øjnene op for. Har du det, skal du ikke lade dig slå ud af manglen på udstyr, finansiering osv.

I stedet skal du bruge det faktum, at du indtil nu har turdet stole på din vision og intuition og har haft modet til at gå din egen vej – det skal du fortsætte med. 

Tanken om Klods Hans opstod i forbindelse med fusionen af min virksomhed The Circular Way med Lendager Groups strategiske enhed efter et længerevarende samarbejde.

Her brugte Anders Lendager i et møde netop Klods-Hans som reference til den metode, der med succes er blevet brugt til at skabe nye byggematerialer ved at kortlægge affaldsstrømme og upcycle, hvad der ellers var affald til ny værdi og funktion.

Et eksempel er de luksuriøse træpaneler, Lendager Group lavede til kontorbygningen Copenhagen Towers II i Ørestaden. Panelerne blev lavet af gamle vinduesrammer, og her gik man specifikt efter de grimmeste vinduer. Dem, som ingen andre kunne se nogen værdi i og derfor var lige til at tage.

Det er de erfaringer, vi nu i fællesskab bygger videre på og fortæller om, så vi kan få aktiveret mange flere Klods-Hans’er.

For nok har virksomheder og politikere på det seneste fået øjnene op for potentialet i at skabe bæredygtig forretning til gavn for både virksomhed, samfund og klima gennem cirkulær økonomi, men alt for tit er afstanden fra den spirende ide til reel handling for stor en mundfuld for selv de mest ambitiøse virksomheder.

Gør barrierer til styrker

Desto mere jeg tænkte over det, desto tydeligere blev det, at sammenhængen mellem Klods-Hans og Lendager Groups succes stikker meget dybere end blot det at lave affald om til guld.

Det handler om at fejre sin forskellighed og se sin agilitet og vision som styrker. Derfor har vi nu indført månedens Klods-Hans som en hæder til den medarbejder, der har set muligheder frem for barrierer og taget et skridt ad gangen for at nå succes.

For er du vores tids svar på Klods-Hans, betyder det, at du er villig til at udfordre normerne og bryde de eksisterende rammer.

Skal det lykkes, kræver det, at du er opmærksom på risici og barrierer, men at du ikke ser dem som stopklodser. Tværtimod.

De skal ses som fundamentet for, at din forretningsidé får succes. Du skal forstå de eksisterende strukturer, normer og reguleringer for at kunne ændre dem.

Kun sådan kan du skabe bæredygtig forandring og forretning og positionere dig i det såkaldte ’blue ocean’, hvor din unikke idé løser et hidtil ikkeerkendt behov, og der derfor ingen reel konkurrence er – for nu at bruge Insead-professorerne Kim og Mauborgnes udtryk i deres udvikling af teorien om Blue Ocean Strategy. 

Accepterer du de nuværende spilleregler, der er med til at opretholde den eksisterende sociale orden, har du med stor sandsynlighed tabt på forhånd.

Der er brug for Klods-Hans’er

Verden, som vi kender den, er under forandring, og der er brug for radikal nytænkning.

Digitalisering, globalisering og urbanisering er blot et par af de megatrends, der i øjeblikket revolutionerer vores samfund.

Samtidig vokser den globale befolkning, og flere og flere går fra fattigdom til at blive en del af middelklassen.

Det betyder, at efterspørgslen på mad, elektricitet og boliger stiger. Vores klima er også under forandring. Stigninger i temperatur og vandstand er blot et par eksempler herpå.

Lige nu påvirker disse tendenser hinanden negativt. Øget forbrug medfører øgede klimaforandringer, og de øgede klimaforandringer skaber nye problemer og tendenser, som vi har svært ved at tilpasse os.

Men sådan behøver det ikke at være. Problemer kan gøres til løsninger ved hjælp af den cirkulære økonomi, men det kræver, at vi tør tro på transformationen, og tør sætte spørgsmålstegn ved det eksisterende.

Også når vi måske er de første, der gør det.

Som den store amerikanske forfatter F. Scott Fitzgerald tilbage i 1936 så rammende beskrev det i novellen ’The Crack-Up’:

"The test of a first-rate intelligence is the ability to hold two opposed ideas in the mind at the same time, and still retain the ability to function. One should, for example, be able to see that things are hopeless and yet be determined to make them otherwise."

I et samfund under forandring, hvor traditionelle segmenter og markeder ikke er, som de var engang, hvor grænser konstant brydes, teknologien når nye højder med hidtil uset hastighed, er det netop essentielt at kunne se ud over normerne, sætte spørgsmålstegn ved det, alle andre tager for givet, og stole på egen intuition. 

Når mit team og jeg i samarbejde med resten af Lendager Group hjælper andre virksomheder med recirkulation, dvs. at gøre deres affaldsstrømme til nye produkter, ser vi det derfor som en fordel, at vi er en lille, men visionær spiller.

Vigtigst af alt giver vi ikke op. Vores udgangspunkt er, at det kan lykkes, og vi skal overbevises om det modsatte – ikke omvendt, som det desværre alt for ofte er tilfældet, hvilket er ualmindelig hæmmende for udviklingen i dag.

Kommunikér som Klods-Hans

Transformative løsninger skal efterspørges. Er der ingen aftagere til dine løsninger, vil din gennemslagskraft være begrænset, uanset hvor god din ide er.

Dermed er vi tilbage ved Klods-Hans’ evne til at kommunikere og fortælle sin historie, så prinsessen bliver overbevist om, at det netop er ham, hun skal vælge – at det er ham, hun skal dele kongeriget med.

Det kan selvsagt ikke stå alene, men storytelling er den altafgørende medhjælper til at sikre både intern og ekstern opbakning. Nærværende klumme er et eksempel på dette. 

Det er også derfor, at mit team og jeg sammen med resten af Lendager Group nu for anden gang har sat Wasteland-udstillingen op.

På Wasteland viser vi på bedste Klods-Hans-vis, hvordan affald gøres til ressourcer og genanvendt som byggematerialer.

Det gør vi med et brændende ønske om at gøre bæredygtighed nærværende og forståelig for hele den danske befolkning. 

Og vigtigst af alt, for at fremhæve, at vi kan gøre tingene anderledes. For at give håb og inspirere alle – høj som lav – til at skabe forandringer, hvor end de har mulighed for at gøre det.

Jeg tror på, at virksomheder gennem innovation skal drive transformationen mod et regenerativt samfund, hvor forretning og miljø er hinandens forudsætninger frem for modsætninger.

Men hvis det skal blive til virkelighed, er vi nødt til at tage nye metoder i brug og begynde at designe både forretningsmodeller, materialer og produkter på helt nye måder, så vi kan skabe bæredygtige løsninger uden at gå på kompromis med pris, kvalitet eller æstetik. 

Det kræver mod, selvtillid, tro på egen intuition og evnen til at fortælle omverdenen, hvorfor netop din vision er vigtig.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu