Kommuner tager ikke “kunderne” med på råd

Mens kommunerne selv giver deres hjemmesider topkarakter, er borgerne i næsten halvdelen af kommunerne ikke overbeviste. “For meget kancellisprog,”  siger digitaliseringschef i frontløber-kommunen Roskilde. For indviklede, erkender andre. Men det er gæt, for  kommunerne inddrager ikke deres borgere i udviklingen af ny digital service. Og så får de i hvert fald ikke flyttet det massive flertal af borgerne til de digitale tjenester foreløbig, siger eksperterne.

Jens ReiermannAnders Rostgaard Birkmann

Bit for bit udbygger kommunerne den digitale service til borgerne. En stor gruppe kommuner giver sig selv topkarakter for deres hjemmesider og herunder sidernes tilgængelighed for deres borgere. Spørger man deres borgerne, er de langt mere forbeholdne Se figur 1.

Bekymrende, lyder det fra eksperter og analytikere, der stiller spørgsmålet, om kommunerne kan levere digitale tjenesteydelser, der er så gode, at 80 pct. af al kommunikation mellem borgere og kommuner foregår digitalt om bare tre år. Det et nemlig det mål, kommunerne netop har forpligtet sig til i økonomiaftalen med finansminister Bjarne Corydon.

“Den store afstand mellem kommunernes og borgernes vurdering fortæller mig, at det kan blive svært at nå op på målet med de 80 pct.,” siger Kim Normann Andersen, der er professor i statskundskab ved Aalborg Universitet.

Der skal virkelig rykkes ved borgernes adfærd, hvis de 80 pct. skal nås. I dag foretrækker kun 36 pct. af borgerne de digitale løsninger på hjemmesiderne, når de er i kontakt med deres kommune. Det store flertal vil helst lade pc’en stå og møder i stedet op på rådhuset, tager telefonen eller sender en mail eller et brev.

Afstanden mellem kommunernes og borgernes opfattelse af hjemmesiderne er oven i købet meget stor i den lille gruppe af digitale frontløbere blandt de 98 kommuner. Roskilde, Frederiksberg og Gentofte, der gennem de seneste fem år har modtaget prisen “Bedst på nettet”, vurderer alle sig selv markant bedre, end deres borgere gør.

“Jeg kan godt forstå, hvis borgerne har en anden opfattelse, end vi har her på Rådhuset. Der er stadigvæk en tendens til, at vi sender embedsmændenes kancellisprog ud på borgernes skærme. Vi er ikke gode nok til at forklare os, så det giver mening for brugerne,” siger Ole Bech, der er digitaliseringschef i Roskilde Kommune, som har vundet prisen tre gange i løbet af de seneste fem år.

Kommuner ude af trit med borgerne" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/335ff-jre_fig2_borgere_dropper_svaere_hjemmesider.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/280ad-jre_fig2_borgere_dropper_svaere_hjemmesider.png | Forstør   Luk

Hver fjerde borger ender med at opgive at betjene sig via kommunens hjemmeside, fordi det er for svært at finde vej eller forstå, hvad der står, eller fordi den digitale løsning ikke er nok. I stedet henvender de sig personligt hos kommunen.

Note: 1 Borgernes vurdering handler om tilfredshed med og brugervenlighed af hjemmesiden, mens kommunernes vurdering derudover handler om intern organisering m.m., Kilde: Bedst på nettet 2011 / http://www.bedstpaanettet.dk/bpn-bedoemmelser-2011. [/graph]

Kancellisprog holder borgerne væk

Når det store flertal af borgerne fravælger de digitale serviceydelser, viser en ny undersøgelse, at det kan skyldes, at de har svært ved at finde det, de søger på kommunernes hjemmesider. Sproget er heller ikke til at forstå. Se figur 2.

[quote align="right" author="Ole Bech, digitaliseringschef i Roskilde Kommune"]Der er behov for at gå vores hjemmesider igennem og vaske dem, så sproget er til at forstå. Vi skal turde omformulere os.[/quote]

Samtidig viser brugerstatistikken på borger.dk, at 60 pct. af borgerne opgiver at foretage en flyttemeddelelse på nettet, selv om de faktisk var gået i gang.

“Der er behov for at gå vores hjemmesider igennem og “vaske” dem, så sproget er til at forstå. Vi skal turde omformulere os,” siger Roskildes digitaliseringschef Ole Bech.

Hvor tydeligt behovet for en sproglig rengøring af hjemmesiderne end er, så kan det være vanskeligt at gennemføre den. Juraen skal være på plads på de kommunale hjemmesider. For at gå med livrem og seler, tyer kommunernes ansatte til at kopiere formuleringer fra ministerierne, når regler lægges ud på hjemmesiderne.

[graph title="Borgere dropper svære hjemmesider" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: ”It i praksis” 2012. 

“Derfor kan det godt blive lidt for knudret. Men vi skal turde fravige embedsmandssproget og få det oversat til dagligdagssprog,” siger Ole Bech.

Klart sprog gør det dog ikke alene. Hvis kommunerne skal nå op på de 80 pct, skal de digitale servicetilbud på deres hjemmesider også have et løft, mener Pernille Kræmmergaard, der er professor ved Aalborg Universitet og leder af Center for it-ledelse.

“Det allerstørste problem er, at funktionaliteten ikke er på plads. Det er virkelig en udfordring, hvis kommunerne skal nå op på de 80 pct.,” siger hun.

Pernille Kræmmergaard vurderer, at en af forklaringerne på borgernes lave vurdering af de kommunale hjemmesider, kan være, at de er forvænte med digital service, der virker. Tre fjerdedele af den voksne befolkning bruger netbankerne, og Pernille Kræmmergaard peger på, at oplevelserne med private leverandører af digitale tjenesteydelser sætter standarden, også for den kommunale service.

“Forventningerne er de samme, uanset om borgerne anvender en privat eller en offentlig tjeneste,” siger hun.

Digitalisering – for pengenes skyld

Fokus på omkostninger skaber worst practice" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/8da89-jre_fig4_tager_ikke_borgere_med_paa_raad.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/74d08-jre_fig4_tager_ikke_borgere_med_paa_raad.png | Forstør   Luk

Fra 2009 til 2011 steg borgernes deltagelse i den kommunale digitalisering stort set ikke. Langt de fleste kommuner (88 pct.) involverede slet ikke eller kun i mindre grad borgerne mere i udvælgelse og implementering af digital service.

Note: 1 Worst practice = de 25 pct. af kommuner og andre offentlige institutioner, der får mindst ud af deres investeringer., Kilde: ”It i praksis” 2012. [/graph]

Staten og kommunerne regner med, at den ambitiøse digitaliseringsstrategi kan føre til store besparelser. Det kan ske, når borgerne selv taster deres data ind på nettet og ved, at der skal slikkes færre frimærker, når borgerne går til tasterne. Hvis kommunerne når målet om 80 pct.  i 2015, skal digitaliseringen ifølge forsommerens aftale om kommunernes økonomi levere besparelser på mellem 700 og 800 mio. kr. om året.

“Regnestykkerne fortæller os, at digitaliseringen kan være med til at løse den offentlige sektors problemer, men ikke nødvendigvis borgernes,” siger Ejvind Jørgensen, direktør for Marked og Kunderelationer i Rambøl og redaktør af “It i praksis”, der hvert år analyserer digitaliseringen i offentlige og private virksomheder.

Det tydelige fokus på den økonomiske side af digitaliseringen kan give bagslag, advarer han. Årets udgave af “It i praksis” viser, at langt de fleste “worst practice”-kommuner, dvs. de 25 pct. af kommunerne, der får mindst ud af deres investeringer i it, prioriterer hensynet til ressourcer og omkostninger over hensynet til kunderne og kundeservicen. Se figur 3.

Ud fra sin kortlægning af den entydige sammenhæng mellem worst practice og et primært fokus på ressourcer og omkostninger, siger Ejvind Jørgensen: “Kommunerne, regionerne og staten skal spørge sig selv om, hvor og hvordan deres it-initiativer skaber mere værdi for danskerne, enten for borgerne eller for virksomhederne. Det gør de desværre alt for sjældent, og resultatet bliver alt for ofte, at deres digitale løsninger ikke virker godt nok.”

Borger-test skar byggesagen ned fra 51 til 18 minutter

Tidligere kunne det være sin sag at anmelde sin nye tilbygning på kommunens hjemmeside. For var det nu en anmeldelse og ikke en ansøgning om at få tilladelse til at gå i gang med byggeriet? Det spørgsmål bad en række kommuner deres borgere om at besvare, når de sparede papiret og i stedet gik på nettet for at klare deres byggesag med digital selvbetjening.

Lykkedes det borgeren at vælge rigtigt mellem kategorierne anmeldelse og ansøgning, kom han lidt længere nede i den elektroniske formular til et punkt, hvor kommunen bad ham vedlægge de “nødvendige” bilag.

En brugertest viste, at det i gennemsnit tog borgerne 51 minutter at komme igennem alle punkterne i sådan en byggesag. Det høje tidsforbrug kom bl.a. af de formuleringer og begreber, som var svære at gennemskue.

Historien er et af de sjældne, gode eksempler på, at kommuner faktisk inddrager borgerne i udviklingen af nye, digitale servicetilbud. Efter brugertesten blev den elektroniske byggesagsbehandling ændret.

Nu er det afgørende spørgsmål om anmeldelse eller ansøgning afløst af en liste, hvor borgeren kan afkrydse det projekt, han eller hun har gang i. Og udfra krydset afgør computeren, om der er tale om en anmeldelse eller en ansøgning.

Det svævende begreb “nødvendige” bilag er også afskaffet, efter at borgerne blev inddraget. Nu skriver kommunen, hvilke bilag borgeren skal vedlægge. Og er der tvivl, kan man klikke et eksempel frem, der i klart sprog og billeder viser, hvad der menes.

“De fleste mennesker bygger ikke om på deres hus ret mange gange i deres liv. Måske sker det endda kun én gang. Derfor skal løsningen være enkel og ligetil. Det hjælper brugerne os med, når vi udvikler vores løsninger,” siger Hans Christian Højslet, direktør i Dafolo, en af de mindre udbydere af digitale selvbetjeningsløsninger.

Dafolo samarbejdede med Aalborg Universitet om digitaliseringen af byggesagerne, og løsningen blev skabt i universitetets usability laboratorium. Her lykkedes det at strømline den digitale sagsgang, så borgernes tidsforbrug faldt fra 51 til 18,5 minut.

Kunden i centrum

De seneste års stadigt tydeligere fokus på digitaliseringen i den offentlige sektor har imidlertid ikke fået kommunerne til at inddrage borgerne mere i hverken udvælgelse eller implementering af deres digitale tjenesteydelser. Heller ikke selv om et formål med digitaliseringen er at ændre borgernes adfærd og flytte kommunikation fra de traditionelle kanaler som brev, telefon og personligt fremmøde til de kommunale hjemmesider. Selv om borgerne har svært ved at finde de løsninger, de har brug for, og selv om de kan have svært ved at forstå det sprog, kommunerne anvender på hjemmesiderne, så involverer kun et meget lille fåtal af kommunerne deres borgere, når de udvikler de digitale services Se figur 4.

“Kommunerne arbejder virkelig intenst med digitaliseringen og siger selv, at løsningerne bliver bedre og bedre. De får bare ikke spurgt deres brugere, om de også oplever de samme forbedringer. Det tyder på, at kommunerne ser for meget indad, når de udvikler digital service, “ siger Pernille Kræmmergaard.

Samtidig viser undersøgelsen Transforming Government: People, Proces and Policy, at mindre end halvdelen af kommunerne i Danmark og Norge systematisk beder deres borgere evaluere og levere input til udviklingen af deres hjemmesider.

Tinglysningen skræmmer

Netop brugernes input kan ellers have helt afgørende betydning for, om digitaliseringen bliver en succes eller en fiasko. Det viser erfaringerne fra skandalen med digitaliseringen af tinglysningen.

Tilbage i september 2009 blev den papirbaserede tinglysning erstattet af et digitalt system, der kan behandle en stor del af sagerne fuldautomatisk.  Men Domstolsstyrelsen havde ikke regnet med, at sælgerne i langt de fleste tilfælde gav deres ejendomsmægler fuldmagt til at gennemføre tinglysningen.  En detalje, der betød, at fuldmagterne skulle scannes ind manuelt. Resultatet var 75.000 sager, hvor borgere sad i klemme i systemet mellem salg af et hus og køb af et andet. En lang række borgere endte med at lide tab på flere tusinde kroner, fordi de endte med en lang periode, hvor de skulle betale for både den solgte og den købte ejendom.

[graph title="Tager ikke borgerne med på råd" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Note: 1 Svar på spørgsmålet: I de seneste tre år (2009–2011), i hvilken grad har kommunen opnået større involvering af borgere i udvælgelse og implementering af nye digitale services?, Kilde: Kræmmergaard og Nielsen, 2012. 

“Digitaliseringen af tinglysningen er det mest veldokumenterede eksempel på, at dårlig brugervenlighed har stor betydning. Det gik først og fremmest galt, fordi ejendomsmæglere, advokater og andre brugere i de finansielle institutioner ikke kunne finde af at bruge systemet rigtigt,” siger Søren Lauesen, professor ved IT-Universitetet, der deltog i Rigsrevisionens undersøgelse af forløbet og nu har offentliggjort sin vurdering af forløbet.

Problemerne med digitaliseringen af tinglysningen opstod, bl.a. fordi brugerne ikke blev inddraget tidligt i udviklingsprocessen. Der var aftalt afprøvninger af skærmbilleder med udvalgte brugergrupper, men de blev ligefrem droppet.

“Domstolstyrelsen havde slet ikke forestillet sig, at så mange ikke kunne bruge systemet. Bare en simpel ting som deres hotline brød helt sammen pga. for mange henvendelser,” siger han.

Indtil nu har kommunerne været forskånet for tilsvarende digitale skandaler. Men i takt med, at det bliver obligatorisk for borgerne at betjene sig selv på de kommunale hjemmesider, tyder erfaringerne på et stort behov for, at kommunerne systematisk inddrager borgerne langt mere i udvikling og implementering af deres digitale tjenester, end de gør nu. For ikke at gentage de dårlige erfaringer med digitaliseringen af tinglysningen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu