Historien i tal

Mental sundhed og trivsel i skolen hos unge flygtninge og indvandrere

Rapporten beskriver et samarbejdsprojekt mellem Oasis Behandling og rådgivning for flygtninge og Institut for Psykologi, Københavns Universitet. Projektets formål var at undersøge den mentale helse hos børn fra traumatiserede flygtningefamilier og sammenligne dem med børn fra indvandrer- og etnisk danske familier.

15 unge i alderen 11-17 år fra traumatiserede flygtningefamilier blev interviewet om deres oplevede trivsel og belastninger set i forhold til skolen. Skoleledere og klasselærere blev spurgt om ressourcer til at støtte flygtningebørn i skolen. De unges skoleklasser er undersøgt med spørgeskemaer om deres oplevede mentale helse. I klasseundersøgelsen indgik i alt 332 børn i alderen 8-18 samt børn fra flygtningefamilier, der frekventerede lektiecaféer. Resultaterne viste, at næsten alle interviewede unge oplevede stress i større eller mindre grad og led under en række psykiske problemer. Samtidig oplevede flere af dem, at de trivedes og de blev vurderet som velfungerende af deres klasselærere. Deres psykiske vanskeligheder var således skjult for omgivelserne. Klasseundersøgelsen viste, at unge fra flygtningefamilier oplevede flere psykiske problemer end unge fra både indvandrer- og danske familier. Der var imidlertid meget få forskelle mellem indvandrer og danske børn. Resultaterne peger på, at der er behov for at være særlig opmærksom på psykiske problemer hos børn og unge fra flygtningefamilier.

Hent PDF


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu