Nyt job: Fra Euroman til Nordjyske Medier

Karl Erik Stougaard får nye udfordringer i Nordjyske Medier.

Sagt på nordjysk har de seneste år været en noget træls tid på Nordjyske Medier. Alene sidste år var man igennem hele tre sparerunder, som blandt andet indebar lukningen af Morsø Folkeblad og TV-kanalen 24Nordjyske. Den sidste runde i december skar 40 fuldtidsstillinger af staben.  
 
Med et underskud i 2019 på 16 millioner kroner har Nordjyske tabt knap 90 millioner kroner gennem de seneste fem år. Og 2020 ser ikke bedre ud, for coronakrisen er gået hårdt ud over annonceindtægterne.  
 
Oveni de økonomiske vanskeligheder blev Nordjyske Medier i januar ramt af en tragedie, da chefredaktøren, Søren Christensen, døde efter en trafikulykke, kun 44 år gammel.  
 
Nu er afløseren fundet. Den 1. september tiltræder Karl Erik Stougaard som ny ansvarshavende chefredaktør. 52-årige Stougaard blev hentet fra stillingen som chefredaktør på Euroman, og før da har han en solid løbebane indenfor medierne, blandt andet som Berlingskes korrespondent i Washington og chefredaktør for BT.  
 
Det bliver et udfordrende job. Ligesom for de øvrige lokale og regionale mediehuse skal der snart ske noget drastisk, hvis man ikke helt skal sygne hen. Der skal findes en økonomisk bæredygtig model for at producere lokale medier i en digital tidsalder med flere gratis tilbud og en ny generation af mediebrugere, der sjældent har en papiravis i hånden, men i stedet går til Google og Facebook for at holde sig orienterede.  
 
Stougaard skal spare på kort sigt og samtidig udvikle formatet for mediehuset markant på lang sigt. De digitale indtægter skal i vejret, hurtigere end det tynder ud i papirabonnementerne og annoncekronerne suges op af de amerikanske techgiganter.  
 
Kollegerne/konkurrenterne på Jysk Fynske Medier og Sjællandske Medier vil følge spændt med i, hvordan Stougaard griber det an. 

Baggrund

Login