Nyt Job til  
Hakon Iversen

Nyt job: Hakon Iversen skal få Banedanmark på moderne skinner

Hakon Iversen skal som ny administrerende direktør i Banedanmark sætte gang i digitaliseringen og elektrificeringen af det danske jernbanenet.

Foto: Banedanmark
Peter Hesseldahl

• Født 1973. Uddannet cand.scient.pol.
• 2013-2017 Afdelingschef, Transport-, Bygnings- og Boligministeriets departement
• 2010-2013 Universitetsdirektør, Copenhagen Business School
• 2008-2010 Koncernadministrationschef, Transportministeriets departement

Nyt job

Hvem?
Hakon Iversen

Hvilket job?
Administrerende direktør, Banedanmark

Hvorfra?
Direktør, Vurderingsstyrelsen

Største udfordring?

Man kan ikke sige, at det er en af Danmarks populæreste virksomheder, Hakon Iversen sætter sig i spidsen for 1. april. Vi er mange, der jævnligt bander over Banedanmark, når der igen er forsinkelser på grund af signalproblemer.

Den forrige direktør, Per Jacobsen, sagde op sidste efterår efter knap fire år på posten. Ved den lejlighed gav han en ganske klar beskrivelse af de udfordringer, der venter hans afløser:

”Jernbanen er mange steder nedslidt, og opgaven bliver ikke lettere af, at flere af leverandørerne på jernbanen typisk har vanskeligt ved at levere det, de lover. Derfor har det været en kamp at få fremdrift i blandt andet fornyelse og digitalisering af signalsystemerne og elektrificering af jernbanen,” skrev den afgående direktør i en pressemeddelelse. 

Banedanmarks anlægsplan mod 2030 beskriver de mange store projekter, der er på vej. Indledningsvis konstateres det, at Banedanmark er i gang med at bygge en helt ny jernbane, mens der fortsat kører tog på den gamle. Også dét er vi en del passagerer, der har bemærket.

Det helt store projekt er fornyelsen af signalsystemet. Det foregår løbende, på nogle strækninger er de nye signaler allerede i drift, på andre strækninger kommer det til at vare frem til 2030. Til den tid vil trafikstyringen af landets jernbanenet være centraliseret i København og Fredericia. 

Den anden store opgave er elektrificeringen af størstedelen af nettet. Det omfatter blandt andet etableringen en dobbeltsporet elektrisk strækning fra Ringsted til Femern.

Ud over anlægsarbejderne er der naturligvis den daglige vedligeholdelse og styring af togtrafikken på i alt 3.000 kilometer skinner. Banedanmark har lidt over 2.400 ansatte og en årlig omsætning på cirka 7,5 milliarder kroner.

Hakon Iversen kommer fra en stilling som direktør i Vurderingsstyrelsen, men han har tidligere arbejdet med jernbanerne som afdelingschef i Transportministeriet.

Omtalte personer

Hakon Iversen

Adm. direktør, Banedanmark
cand.scient.pol (Københavns Uni. 2001), sprogofficer


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu