Patient’s Journey

En patients rejse gennem et sundhedsvæsen, der står midt i en af sine største transformationer.

Mandag Morgen inviterer læserne med på en patients rejse gennem et sundhedsvæsen, der står midt i en af sine største transformationer. Mere og mere behandling flytter fra hospitaler og konsultationsværelser og hjem til patienternes egen dagligstue.

Forudsætningen er en udstrakt brug af it og ny teknologi og ikke mindst et sundhedsvæsen, hvor hospitaler, læger og kommuner samarbejder om en behandling i overensstemmelse med den enkelte patients behov. Netop dette samarbejde er alt for ofte en mangelvare og står følgelig højt på patienters ønskeseddel.

Udviklingen tager en udgangspunkt i en ny forståelse af patienten, han eller hun repræsenterer ikke bare et problem, men også en ressource, der kan overtage ansvar for både overvågning og behandling af sin sygdom.

Før rejsens indledes, præsenterer vi i guidens Sektion 1 de fakta, udfordringer og problemstillinger, det hele handler om. Her stiller vi økonomernes dystre scenarier op over for velfærdsledernes optimisme. I et survey tror et flertal på, at de kan levere bedre service med telemedicin for færre kroner.

I Sektion 2 er dedikeret til patientens rejse lige fra det tidspunkt, hvor han eller hun oplever de første symptyomer. Rejsen fortsætter med kontakten til lægen og følger med ind på sygehuset. Rejsen slutter hjemme hos patienten igen.  Undervejs inddrages patienters, professionelle og forskeres bud på, hvordan en ny type af behandling i netværk kan bygges op omkring patienters behov og ikke på baggrund af de rutiner, der karakteriserer traditionel behandling.

Skal en ny type rejse vinde frem, handler det om meget mere end teknologi. Sektion 3 adresserer udvalgte barrierer for transformationen. Du kan læse eksempler og vejledning om adressering af udfordringer i bevægelsen fra en institutionaliseret sundhedssektor til et system bygget op omkring den enkelte borgers behov.

Hent PDF

Forrige artikel Forebyggelse - ifølge danskerne Forebyggelse - ifølge danskerne Næste artikel Danske attraktioner Danske attraktioner