Historien i tal

Reform har ændret meget lidt på elevers fritidsaktiviteter

Generelt går eleverne til lidt færre fritidsaktiviteter i 2016 sammenlignet med 2014, men forskellene er ikke markant store.

Thomas Hedin

Den seneste skolereform indførte længere skoledage for de danske elever i grundskolerne. Kritikere frygtede blandt andet, at det ville få eleverne til at droppe fritidsaktiviteter.

Og der er da også lidt færre elever, der bruger mere end tre timer om ugen på sådanne aktiviteter, viser en ny analyse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE).

Undersøgelsen viser, at der er forholdsvis små, men statistisk sikre ændringer i antallet af fritidsaktiviteter, eleverne deltager i. I 2014 gik elever i 4., 6., 8. og 9. klasse i 2 gennemsnit til 1,35 fritidsaktiviteter om ugen. I 2016 gik elever på tilsvarende klassetrin til 1,28 fritidsaktiviteter.

Undersøgelsen viser også, at der er lidt færre elever, der bruger mere end fire timere om ugen på fritidsaktiviteter.

Desuden viser resultaterne, at eleverne i gennemsnit bruger mindre tid på fritidsaktiviteter end tidligere: Der er et gennemsnitligt fald i andelen af elever, der bruger 4 eller flere timer om ugen på fritidsaktiviteter på 6 procentpoint – fra 53 procent i 2014 til 47 procent i 2016.

Hele VIVEs notat kan læses her.

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu