Sådan får en innovationsafdeling luft under vingerne

Når en virksomhed etablerer en ny innovationsafdeling, er det afgørende, hvordan man får lagt fra land. Her er seks gode råd.

I løbet af en almindelig arbejdsuge får jeg rejst en del, og for nylig sad jeg i flyet fra Rom til München. Ved siden af mig sad en tysk direktør, og vi faldt i snak, mens personalet tjekkede de sidste ting, lukkede overhead-kabinerne, og kaptajnen styrede ud mod startbanen.

Min medrejsende viste sig at arbejde i et større tysk firma, og han havde netop skiftet job internt i organisationen. Fra at være souschef i en større afdeling var han nu netop blevet ansvarlig for at opbygge en innovationsenhed, som naturligvis skal skabe vækst snarest muligt.

Det var en rejse, de i firmaet havde været på i over et år, men som ikke havde fået flyvehøjde endnu. Og det gav anledning til en spændende snak om, hvordan de første 100 dage af sådan en innovationsrejse kan og bør se ud.

Jeg har de seneste par år arbejdet meget med etablering af nye innovationsenheder og -afdelinger i nordiske virksomheder, og internt i den virksomhed, jeg selv arbejder i, har vi stort set gjort det samme, skabt en afdeling med primær fokus på innovation.

Da flyet endelig havde nået sin maksimale flyvehøjde på 10 km, diskuterede vi ivrigt, hvad det præcis er, en innovationsenhed skal kunne. Hvordan er den organiseret, hvordan hænger den sammen med resten af organisationen, og hvilke kompetencer kræver den? Hvordan skaber og tester man ideer, hvad er formålet, og hvordan bliver ideerne til virkelighed og kommer ud over rampen?

Efter vi landede i München, og jeg havde sagt pænt farvel til min rejsemakker, har jeg tænkt over, at de råd, jeg gav ham den dag, egentlig kan sammenlignes med en flyrejse: Der er starten, tiden i luften og til sidst landingen. Lad mig uddybe:

STARTEN – PÅ VEJ OP I LUFTEN. Mens vi langsomt kommer op i fart, og lyden fra motoren fylder kabinen, taler min rejsemakker og jeg om de første to elementer af en sådan innovationsrejse.

Visualiser rejsen. At starte en ny afdeling er en både spændende og udfordrende opgave, der kræver grundig forberedelse. Derfor kan det være en stor hjælp at visualisere, hvordan afdelingen skal se ud, og hvordan arbejdet skal gøres. Saml et par af dine nærmeste sparringspartnere uden for virksomheden til et par timers brainstorm om, hvad der skal opnås i de første 100 dage. Visualiser dernæst rejsen: Brug en tusch, tegn rejsen med alle de udfordringer, du forestiller dig kan opstå undervejs.

Brand formålet. Hvor meget profit den nye innovationsenhed indbringer for resten af firmaet, betyder formentlig mindre for dine medarbejdere end det konkrete innovationsarbejde, I skal i gang med nu. Gør formålet med afdelingen klart for kollegerne, sælg ideen, og hold fast i den.

I LUFTEN. Vi letter til lyden af accelererende motorer og den velkendte stilhed blandt passagerne, mens vi stiger opad. Efter få minutter er vi i luften. Nu bevæger min sidemands og min snak sig i retning af, hvad der skal fokuseres på, når først innovationsafdelingen er oppe at flyve. Jeg foreslog ham følgende:

Projekttalenter. Ja, det er det, jeg kalder de folk, der er stærkest på innovation. For manges vedkommende er fast løn, arbejdstider og rutiner ikke det vigtigste, det er derimod selve projektet. Disse talenter foretrækker ofte at være freelancere på spændende projekter. Et godt eksempel er LinkedIn, der ansætter folk i 12-18 måneder og bagefter sørger for at hjælpe dem ordentligt videre, når projektet er afsluttet.

Hvor skal din innovationsafdeling være placeret? Er det bedst at være adskilt fra det store moderskib, skal I måske bo i en garage, ligesom mange af verdens største brands gjorde det i deres første år? Sørg for at finde det rigtige sted, hvor der er plads til bevægelse, store tanker og albuerum.

LANDINGEN. Tiden er gået hurtigt, og kaptajnen fortæller, at vi snart lander i München. Kabinepersonalet oplyser os om transfergates, og vi får vådservietter til hænderne. Kort sagt føler vi os godt behandlet, og det minder mig om mine to sidste råd til, hvordan de første 100 dage med innovation kan se ud.

Kunderne er jeres førsteprioritet. Altid. Derfor skal der sprintes, der skal tænkes agilt, og I skal være hurtige med prototyperne, som kunderne kan teste. Ideerne skal udvikles hurtigt, og de skal blive ved med at komme.

Kommuniker jeres succeser. Tweet, e-mail, brug LinkedIn, gør det hele, både til kolleger, kunder og alle andre i jeres netværk. Den største fejl, man kan begå i en nystartet innovationsenhed, er at bruge for lang tid på at opbygge processer, der aldrig bliver brugt, eller hvis de gør, aldrig bliver fortalt om. Formidl jeres succeser, og fortæl omverdenen, hvad I laver og hvorfor.

I Münchens lufthavn siger jeg farvel til min tyske rejsemakker. Vi skulle videre ud i verden, til hvert vores sted, men vi aftalte, at han smider mig en mail, når han når til dag 101. Så tager vi en snak om, hvordan det så gik, og hvordan han og afdelingen overlever de næste 100 dage.

Det vil der helt sikkert kunne komme en ny, spændende blogpost ud af.

Forrige artikel En bryllupsgave til Disruptionsrådet Næste artikel Lad os få sat fut i den lokaldemokratiske diskussion