Skal unge iværksættere have SU?

Udgifterne til uddannelse er meget store, og for nogen unge kan det være en bedre løsning at starte en virksomhed. Det kræver imidlertid, at vi udvikler et mere fleksibelt uddannelsessytem, hvor iværksætteri også giver merit.

En af de mest omtalte artikler i 2011 om uddannelse og entreprenørskab var Sara Lacy’s interview med Peter Thiel, grundlæggeren af PayPal og en tidlig investor i Facebook. I artiklen peger Peter Thiel på, at den næste store boble vi vil opleve, er uddannelsesboblen.

Kort fortalt er hans pointe, at i USA er forventningerne til, hvad en uddannelse vil give, set i forhold til hvad den koster, ikke i overensstemmelse med hinanden.

Som led i hans kritik, skabte han sit program 20 under 20, hvor han betalte 20 unge under 20 år 100.000 dollar hver for stoppe på deres uddannelser. I stedet skulle de gennem to år arbejde på at etablere sig som entreprenører.

Udover at vise sig selv villig til at satse for at synliggøre sin pointe, peger Peter Thiel på, at omkostningerne for en uddannelse kan være meget høje, og at alternativet – at starte sin egen virksomhed – måske er bedre. Det gælder både for den enkelte selv såvel som for samfundet, og den pointe vil formodentlig også kunne gøre sig gældende i Danmark.

Set i Dansk perspektiv er situationen dog ikke helt enkel at sammenligne med det amerikanske, idet de danske uddannelser i langt de fleste tilfælde ikke koster noget for den enkelte elev i form af egenbetaling. Men i realiteten har enhver uddannelse en omkostning, som også her kan beregnes på forskellige måder:

  • Den SU (i form af SU-lån) som den enkelte skal tilbagebetale efter endt uddannelse.
  • Den omkostning som staten faktisk har med at uddanne en person.
  • Den indtægt som den enkelte vælger bort for at få en uddannelse.

Så hvis man skal lave en ren cost-benefit analyse, kan det sagtens vise sig, at man er bedre stillet med at gå direkte efter at starte en virksomhed.

Sir Richard Branson gik tidligere i år ud og advokerede for, at man burde indføre lån til at starte egen virksomhed i stedet for lån til at studere. Lånet skulle fungere efter de samme principper, som det nuværende SU-lån med lave renter og tilbagebetaling i det øjeblik, man begynder at tjene penge.

Forslaget har fået en hel del opmærksomhed i England – både det rent tekniske spørgsmål om, hvordan skal man gøre det og de mere økonomiske spørgsmål om, hvor meget skal der lånes, om det kan betale sig osv. Endelig er der også stemmer, som mener, at det næppe er et alternativ til en ordentlig uddannelse.

Set fra et dansk perspektiv vil det være en interessant konstruktion at tilbyde til dem, der ikke ønsker eller kan tage en videregående uddannelse såvel som dem, der føler behov for afbræk eller et alternativ til det studie, de er i gang med.

Det vil blive endnu mere interessant, hvis vi udvikler et sytem for meritoverførsel, hvor de erfaringer, et entreprenørforløb kaster af sig, kan bruges, hvis man ønsker at gå videre med sine studier.

For kort tid siden mødte jeg Dale Stephens, der er en af de unge i USA, som fik en plads på Peter Thiels program. Og jeg er ikke i tvivl om, at han vil klare sig godt, uanset om han læser videre eller ej og uanset, om han får penge af Peter Thiel eller ej.

Det illustrerer en anden pointe: I kraft af at vi ønsker at flere bliver iværksættere, vil antallet af dem, som ikke lykkedes med deres forehavende, stige. Derfor er det i vores alles interesse, at vi formår at skabe gode exitmuligheder, som også peger fremad, mod ny viden og nye satsninger.

Der findes ikke mange entreprenører, som mener, at en af deres udfordringer er, at de har for meget viden. Skolens udfordring i forhold til de entreprenante typer er, at de har behov for en meget hurtig konsekvens fra teoretisk input til handling, alternativt at skolen tilpasser sig deres idéer og leverer input efter en slags ’just-in-time’ model.

Ellers oplever de unge iværksættere, at meget er spildt, når de studerer. Derfor er det en god idé at skabe et system, hvor man kan vælge studiet eller entreprenørskabet og få adgang til attraktive lån. Samtidig skal der være mulighed for at skifte undervejs og medtage de erfaringer, man har gjort sig.

Det system kan være et af svarene på, hvordan vi får flere entreprenører og samtidig nytænker skolens rolle i den udvikling.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu