Historien i tal

Skolelederne skal ud i klasselokalet

Skolelederne bidrager for lidt til elevernes læring og trivsel, konkluderer en ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI. Lederne bruger for meget tid på skoleforvaltningen og for lidt tid ude i klasselokalerne. Det går ud over implementeringen

Hvilken betydning har skoleledelsen haft for implementering af folkeskolereformen i skolens undervisning og for elevernes læring og trivsel? Det har SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd undersøgt ved at gennemgå en lang række andre analyser. Det gælder blandt andet rundspørger blandt ledere, lærere og elever på skolerne, interviews og dokumentanalyse på udvalgte skoler samt registerdata fra Danmarks Statistik og Undervisningsministeriet.

I rapporten "Gør skoleledelse en forskel?" retter SFI fokus på fem ledelsestemaer og deres effekt på forskellige undervisningspraksisser, der alle ligger indenfor folkeskolereformens retningslinjer om ændring af undervisningen for at fremme læring og trivsel blandt eleverne.

SFI konkluderer blandt andet, at skolelederne spiller en vigtig rolle for få realiseret ambitionerne i folkeskolereformen, men effekten af forskellige former for ledelse er meget forskellig. Når skoleledelsen engagerer sig i den pædagogiske udvikling på skolen, dvs. er ude i klasserne at observere undervisningen og diskuterer pædagogik med lærerene, så implementeres reformen bedre.

Rapporten indgår i et omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram, igangsat af Undervisningsministeriet, der skal følge folkeskolereformens implementering og evaluere virkningen af reformens forskellige aspekter.

Hent PDF


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu