Team Danmark-støtte til de dygtigste elever?

Hvorfor har vi så svært ved at fejre toppræstationer i uddannelsessystemet, når tusinder gladeligt stimler sammen på Rådhuspladsen for at tiljuble de danske håndboldherre efter guldmedaljesejren ved EM?

I Danmark elsker vi sport. Vi fejrer vores idoler og samles i store flokke for at hylde vores håndbold- og fodboldhold samt vores svømmere og gymnaster, når de har vundet ved EM og OL. Lige fra vi er børn, er det faktisk helt i orden at stikke ud fra mængden, hvis man er god til sport. Vi fremhæver gerne naboens datter, som er på rep-holdet i gymnastik eller genboens søn, der skal til danmarksmesterskabet i bordtennis.

I virkeligheden er det jo ikke særlig dansk med en så ’elitær’ tilgang til det, vi engagerer os i. Og samtidig så befriende, at det er okay at være rigtig god til noget!

Team Danmark har i mange år støttet eliteidrætten, og mange unge talenter modtager i dag støtte til at kunne blive endnu bedre til deres sport. Som danskere diskuterer vi nogle gange, om man skal give mere støtte til f.eks. fodbold frem for badminton, men vi sætter aldrig spørgsmålstegn ved hele ideen bag at støtte eliten, så den kan udvikle sig og blive endnu bedre. Vel sagtens fordi vi alle glæder os over de trofæer og succeser, som vores dygtige sportsudøvere hiver hjem til Danmark.

Men hvorfor er det så, at vi ikke på samme vis glædes over og forsøger at styrke og støtte de børn og unge, der har et intellektuelt potentiale? Det er vel for alvor her, vi bør investere, hvis vi gerne vil være et af verdens førende innovations- og vidensamfund?

Det er meget sjældent, jeg hører forældre tale om, at deres børn har fået lutter 10 og 12 i deres eksamener. Det tangerer jo til pral, mens det at være blandt de bedste i badminton er en ’flot bedrift’. Det ville efter min mening være pragtfuldt, hvis vi kan frigøre os fra de dogmer og den Jantelov, der tilsyneladende stadig har taget i os.

Skulle vi ikke indføre en slags ’Team Danmark-støtte’ til begavede elever i matematik, drama og dansk, så vi ikke kun udklækker dygtige gymnaster men også giver mulighed for at børn og unge, som har et intellektuelt potentiale, får bedre mulighed for at udfolde sig?

Den form for støtte kunne jo gives i form af yderligere undervisning og flere udfordringer for de børn, der gør det godt i de forskellige fag.

Mange af vores børn vil let kunne klare flere udfordringer, end de får i folkeskolen i dag. Lad os hjælpe dem til det bedst mulige fodfæste i en verden, hvor konkurrencen om de gode jobs i stigende grad udfordres af de mange dygtige unge fra lande som Kina og Indien.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu