Toplederens personlighed kan aflæses i årsregnskabet

Lederens personlighed kan aflæses på bundlinjen, konkluderer amerikanske forskere, der har studeret ledelsesberetningerne i 11.500 årsrapporter.

Lige nu arbejder forskere ihærdigt på at forklare en flig mere af de økonomiske resultater, som børsnoterede selskaber leverer, og som ikke kan forklares fuldt ud med kendte nøgletal, modeller eller begivenheder.

“Mange økonomiske fænomener lader sig kun delvist forklare. Det skyldes, at bl.a. toplederens egne karakteristika har noget at sige,” fortæller professor Shane Dikolli fra det amerikanske universitet Duke University’s Fuqua School of Business.

Dikolli har netop færdiggjort studier af 11.500 ledelsesberetninger fra virksomheders årsrapporter i perioden 1995-1999. På den baggrund konkluderer han, at en del af en topleders integritet lader sig måle og sætte på formel. Dikollis forskning viser nemlig, at topledere, der erkender fejl uden de store undskyldninger, men med fokus på at komme videre, leverer en bedre bundlinje end dem, der bruger masser af spalteplads på at forklare og undskylde, hvorfor noget er gået galt i det forgangne år.

Toplederens ligefremme og rettidige tale samt evnen til at holde ord tolker Shane Dikolli og hans team som udtryk for høj integritet.

“Vi kan stå ved vores ord enten ved at holde, hvad vi lover, eller – hvis vi kan se, det ikke lader sig gøre – rettidigt informere alle, der påvirkes af det, og så hurtigt som muligt få ryddet op i det rod, vi forårsager i deres liv. Det er en definition på at være troværdig,” siger den amerikanske forsker, og tilføjer: “Og troværdighed gavner økonomien.”

Shane Dikolli nævner den amerikanske rigmand Warren Buffet som eksempel på en leder, der i sin ledelsesberetning til aktionærerne erkender sine fejl. Men han gør det i tide og forklarer samtidig, hvad der nu skal ske for at komme videre.

“Warren Buffet er et godt eksempel på en leder, der erkender, at noget gik galt, men han gør det med høj integritet,” siger Dikolli.

Andre forskere inden for området har set på, hvad det betyder for et selskab at få en ny topleder på posten – om han eller hun tager det negative eller positive med, der blev præsteret i det tidligere job, og om selvtillid, uddannelse og livssyn hos topchefen smitter af på virksomhedens resultater. “Karakteristika ved den enkelte topchef påvirker den politik, der er i firmaet, strategierne, lønstrukturen og rapporteringen, og alt dette påvirker resultaterne,” siger Shane Dikolli.

“Virksomheder træffer ikke beslutninger. Det gør mennesker. Og beslutningerne er påvirket af personlighederne hos de involverede,” understreger han.

Dikolli forventer, at forskernes arbejde vil føre til mere nuancerede redskaber til at screene topchefer hos både bestyrelser, investorer og analytikere.

“Vi er stadig på begynderstadiet i forskningsfeltet, og resultaterne er mangelfulde, men målet er at udvikle bedre screeningsmekanismer, der vil føre til bedre ledelse af virksomhederne,” siger han.

Kilde:

  • Interview med Shane Dikolli, Duke University’s Fuqua School of Business, samt hans seneste forskning “CEO Integrity and Earnings Quality”.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu